Gå til innhold
Fiskersiden

MANDALSELVA 2012


cd913cd913
 Share

Recommended Posts

Sesongen nærmer seg. Som tidligere starter jeg en tråd hvor opplevelser, meninger og erfaringer vedrørende fisket i denne vakre elva gjerne må deles. Fjoråret var preget av svært godt innsig av mellomlaks, men lite smålaks. Følger vi trøndelagsmodus skal året gi bra med storlaks og lite mellomlaks. Imidlertid er elvene her i sør umulige å spå, samtidig som det tradisjonelle mønsteret ikke kan følges.....

I år er kvoten økt til 2 laks pr døgn. Dette støtter jeg da en laks pr døgn kun fungerer på papiret i denne elva. Det finnes ingen kultur for å avslutte fisket etter en laks på land. Fisk gjemmes i biler, busker og kratt og oppsynet finnes kun på papiret.

Gleder meg til døgnene mine på diverse hauge og holmeslandsoner. Lykke til !

gleder meg...................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser frem til dette selv, men synes det var svært trist å nok en gang registrere at det taes ut store mengder kort i sone 2, før kortsalget offisielt starter. I år var det skremmende mange kort som var tatt ut, og jeg tviler vel sterkt på at det er grunneier selv som skal benytte disse......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg løpte ned til jobben fikk jeg øyet på noe ut i elva ved sodeland. Den virket som en fugl fra langavstand men når jeg nærmet meg ble den både større og hvitere. Ikke mer 15m ved vannkanten satt det en...Steinkobbe-8516-copy.jpg

....en steinkobbe.

Gøy å se slike dyr men meget kjedelig med tanke på at de koser seg med laks til middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi et hint om vi skal sette oss ned og surre opp fler :) ser sesongen begynner å nærme seg, og får vel lage meg noen flere kreasjoner. Akkurat nå flyter det i nyinnkjøpte snører, sneller og div stæsj her på hybelen :) lurer på å ta en dag opp og prøvekaste noen stenger og snører snart. kan jo evt gi deg et hint pr sms når vi skal opp så kan vi få kjørt inn noen snakroller, speykast osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme greia hver gang. Etter en god sesong med mye vann, rives kortene bort av de jeg kaller medgangsupportere og en kan glemme å få kort der en vil.

Så kommer sesongen og det gode fisket uteblir - Og de forhåndsolgte sonene er tomme pga manglende vann osv.

Håper denne sesongen blir dårlig, slik at en blir kvitt de tullingene som var i de fleste elver her nede i fjor. opplevde at folk sprang for å komme før meg til sona (det samme gjorde et par kompiser). Dette ødela hele sesongen for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi et hint om vi skal sette oss ned og surre opp fler :) ser sesongen begynner å nærme seg, og får vel lage meg noen flere kreasjoner. Akkurat nå flyter det i nyinnkjøpte snører, sneller og div stæsj her på hybelen :) lurer på å ta en dag opp og prøvekaste noen stenger og snører snart. kan jo evt gi deg et hint pr sms når vi skal opp så kan vi få kjørt inn noen snakroller, speykast osv....

Bare å gi et pip det, så ser vi om det passer. Binding er jo alltid en trivelig geskjeft, og litt kastetrening er vel et must - jeg må jo lære meg å kaste med denna tohåndsen jeg kjøpte i vinter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å få inn en overkommelig teknikk skulle være en smal sak....... smser deg når vi skal oppover og prøve litt utstyr så kan du jo henge deg med..... orga deg snører? har shoppet en 3-4 nye snører selv som jeg må tilpasse......... å klasse var det igjen? kunne jo tatt en tur dit du vet i morgen og orget ett eller to ;) men dette kan vi jo ta på pm.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme greia hver gang. Etter en god sesong med mye vann, rives kortene bort av de jeg kaller medgangsupportere og en kan glemme å få kort der en vil.

Så kommer sesongen og det gode fisket uteblir - Og de forhåndsolgte sonene er tomme pga manglende vann osv.

Håper denne sesongen blir dårlig, slik at en blir kvitt de tullingene som var i de fleste elver her nede i fjor. opplevde at folk sprang for å komme før meg til sona (det samme gjorde et par kompiser). Dette ødela hele sesongen for meg..

Det siste du nevner er årsaken til at jeg fisker færre døgn nå enn for noen år siden, men prioriterer å fiske i sone 2. Her har jeg sonen for meg selv, og slipper galninger som okkuperer soner, løper til elva og ikke respekterer bevegelig fiske. De mest populære stedene i sone 3 er nærmest blitt ufiskbare de siste årene. Svingte innom klekkeriet en kveld i fjor og talte 18 fiskere på de 200 meterene man ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo vært noen helt ville episoder i sone 2 og da ;) har opplevd å bli kastet på fra motsatt bredd med søkker og sluker i str xxl, statisk fiske hvor sågår en på samme sonen som meg parkerte sittende på en stol med markstanga rett ut til siden for seg og nektet å flytte seg, roterende fiske i den forstand at 6 eller flere fisker på omgang dvs at de har kort både i sone 3 og i sone 2 det samme døgnet (gøy å væøre den som har ett kort da ;)), folk som nesten druknet fordi de skulle "vade over til andre siden" og i steden for å følge strømmen når fotfestet glipper går mot den og får buksene fylt med vann, folk som hiver seg uti og kaster helt vilt når de ser at du har fisk på, eller ser en fisk som viser seg, folk som tar morgenstellet med shampo og svømmetur rett nedenfor deg, folk som truer deg og vil jage deg da de har ale kortene (så viser det seg joe at så ikke er tilfellet, men den turen ble jo ødelagt) o.l. Så disse eksklusive stedene vi fisker på er ikke alltid særlig eksklusive nei ;)

Jeg synes det er artig å møte og fiske sammen med andre jeg, men opplevelser jeg hadde i fjor gjør at jeg nesten håper på innføring av ytterligere begrensninger i hva du kan fiske med og et minimumskrav til folkeskikk og fiskeferdigheter før du i det hele tatt får lov til å slippe til i elva........ Jeg kjenner til folk som kjøper opp både hauge a og b samt holmesland a og b når de skal fiske, for å unngå disse opplevelsene.

Det blir jo trist om en skal måtte kjøpe alle kortene på ei sone og ha de for seg selv for å få den opplevelsen man trakter etter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser det dere skriver angrer jeg mer og mer på at jeg har gitt meg i kast med dette fisket.

Når det er sagt har jeg på mine relativt få turer i sone 2 og 3 aldri møtt på idioter og møkkamenn, bare trivelige folk med normal folkeskikk. Det er kanskje et tegn på at jeg har fiska for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ikke ta det sååå tungt nå da. Det finnes så absolutt flere positive opplevelser enn negative, ellers hadde jeg ikke giddet å bruke opptil 10-15000 på kort for å fiske laks i denne elva.... et positivt innslag i fjor var det å endelig se en oppsynsmann i sone 2..... det har jeg ikke sett siden jeg begynte å fiske der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pero. Sitter selvsagt igjen med mange bra opplevelser. Ikke meningen å sette støkken i deg som fersk laksefisker, Havtryta. Det er derimot veldig viktig at du og andre setter deg inn i reglene for laksefisker. Er det noe du er usikker på kan du spørre en erfaren, ala Pero etc.

Men problemet var den gode sesongen. Dette drog mye rart av egoistiske amatører ut til elva som ikke fulgte gjeldende regler. Det samme skjedde tilbake i de gode sesongene vi har hatt tidligere.

Skjer det samme i sommer, så finner jeg på andre ting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er ikke så innmari innvikla så jeg skal nok klare meg. Det er værre med alle de andre uskrevne reglene, men med god gammal folkeskikk kommer man sjokkerende langt..

Og skulle det bli for ille (noe jeg som sagt ikke har sett snurten av ennå) så er jeg ikke sein om å heller dra til den lille perlen etpar lange steinkast mot øst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo vært noen helt ville episoder i sone 2 og da ;) har opplevd å bli kastet på fra motsatt bredd med søkker og sluker i str xxl, statisk fiske hvor sågår en på samme sonen som meg parkerte sittende på en stol med markstanga rett ut til siden for seg og nektet å flytte seg, roterende fiske i den forstand at 6 eller flere fisker på omgang dvs at de har kort både i sone 3 og i sone 2 det samme døgnet (gøy å væøre den som har ett kort da ;)), folk som nesten druknet fordi de skulle "vade over til andre siden" og i steden for å følge strømmen når fotfestet glipper går mot den og får buksene fylt med vann, folk som hiver seg uti og kaster helt vilt når de ser at du har fisk på, eller ser en fisk som viser seg, folk som tar morgenstellet med shampo og svømmetur rett nedenfor deg, folk som truer deg og vil jage deg da de har ale kortene (så viser det seg joe at så ikke er tilfellet, men den turen ble jo ødelagt) o.l. Så disse eksklusive stedene vi fisker på er ikke alltid særlig eksklusive nei ;)

Jeg synes det er artig å møte og fiske sammen med andre jeg, men opplevelser jeg hadde i fjor gjør at jeg nesten håper på innføring av ytterligere begrensninger i hva du kan fiske med og et minimumskrav til folkeskikk og fiskeferdigheter før du i det hele tatt får lov til å slippe til i elva........ Jeg kjenner til folk som kjøper opp både hauge a og b samt holmesland a og b når de skal fiske, for å unngå disse opplevelsene.

Det blir jo trist om en skal måtte kjøpe alle kortene på ei sone og ha de for seg selv for å få den opplevelsen man trakter etter....

Helt enig. I sone 2 er det et betydelig problem med fiskere som i gode perioder driter i fangstbegrensninger, fiskere som kaster blytunge ting over til motsatt bredd og hissige fiskere som ikke eier kultur. For 2 år siden ble jeg nesten angrepet av en fisker som mente at Holmesland A startet på samme sted som Hauge A starter. Han hadde nærmest ereksjon når han så utover det øvre strekket på Holmesland A. Rigget seg til, selv om vi satt 4 fiskere i steinene. På fint vis gjorde vi han oppmerksom på at holmesland B, som han hadde kort på var en smule lenger oppe. Selv når jeg viste ham skiltet i skogen kranglet han. Vi måtte reise oss alle 4 og pent be han fiske fra fjellet på B og ned til grensen. Fortalte ham også at dette strekket ved et par anledninger har gitt meg pen laks. Han var sur, og ikke langt fra å bli våt.

Det er trist om utviklingen går dithen at hele soner må kjøpes for at freden på sitt strekk skal eksistere. Selv gjør jeg dette på strekk med 2 kort. På Hauge B, som er en av mine favorittsoner fisker jeg alltid alene eller sammen med en god kompis. Når jeg har mine få og sårt tiltrengte døgn i elva skyr jeg opplevelser som du beskriver så godt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Håper det blir hyggeligere iår ja, hadde bestemt meg for at det var siste gang ifjor, men har tro på at de kanskje løser denne ukulturen iår. For det er ei nyyydelig elv, og det er også masse hyggelige fiskere der. Så, lever i håpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt fanga litt i åpningsdøgnet ser jeg, og denna fra dagens avis bør man vel ikke være misfornøyd med:

http://www.l-a.no/in...article4715.ece

Kanskje man bør vurdere en tur ut?

Åpningen ser meget bra ut. I Dagens Næringsliv var det for 2 dager siden en artikkel hvor Havforskningsinstituttet spådde en kanonsesong i elvene på sørlandet. Innsiget av storlaks ventes å være unormalt stort da fisken beiter 2-3 år i sjøen før den returnerer. Kanske det gode mellomlaksfisket i fjor erstattes av et storlaksår......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.