Gå til innhold
Fiskersiden

Stang og snelle


Salmo trutta truttta
 Share

Recommended Posts

Hei!

Skal kjøpe meg ny stang og snelle og har sett på Shimano Beastmaster ax boat 2030 20-30 lb, noen erfaringer? Aksjon?

Riktig klassifisert?

Snelle:Okuma Makaira MK-8 II eller Daiwa Saltist LD30 2-speed, erfaringer? bedre alternativer?

Skal brukes til fiske både på dypt vann og grunt. Skal brukes til både tungt og lettere fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BM boat 20-30 har mange fornøyde brukere den. Har reiseversjonen, den 4-delte, og er veldig fornøyd. Aksjonen er vel medium, passe myk i tuppen så man får grei nappindikasjon, samtidig som det er rygg nok til å pilke med vekter opp til 4-500g.

Om den er riktig klassifisert er vanskelig å svare på, siden det ikke finnes noen standard på klassifiseringen av havfiskestenger. Det finnes 12 punds stenger med mye mer ryggrad enn andre stenger i 30 pund....

De to snellene du lister opp er egentlig til forskjellig bruk. Saltist'en er en super jigging snelle, lett og kjapp, men ikke den største på brems (men mer enn nok her på berget altså). Makaira'en er mer spisset mot big game og uvøren bruk (trolling/livebait/charter), litt tyngre i sessen men med brutal bremsekapasitet. Begge to kan selvfølgelig brukes til vanlig havfiske, de er bare optimalisert for to litt forskjellige bruksområder. Makaira 8 har nok litt for liten snørekapasitet til å fiske på dypet. Men den størrelsen vil være fin for jigging etter stor kveite på grunna, med 65 lbs braid og en 80 lbs stang. Når man ønsker å sette hardt mot hardt :)

Så det koker nok en gang ned til preferanser og bruksområder. Skulle jeg hatt en ny allround 2 speed snelle, som dekker det meste unntatt dypvannsfiske, hadde jeg med det jeg vet i dag gått for en Talica II, antagelig i str 10.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30A er overkill til alt av norske fisker og altfor stor og tung, med mindre du skal fiske håkjerring.

16 kan fungere bra som dypvannssnelle, men skal du ha en alsidig snelle ville jeg hatt en lettere snelle, en tiagra 16 blir unødvendig tung å jobbe med en hel dag.

Kompositt (TLD) eller mer moderne jigging sneller kan fungere utmerket til pilke og dypvannsmeite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en tiagra 16 passelig strlse for min del, utrolig god snørekapasitet å god brems ( jeg mener og at dette er en av de mest driftssikre snellene en kan få tak i med tanke på at jeg har hatt endel sneller!) bruker snella både på dypet og grunna. vurderer og gå over til en tiagra 12 som rommer nok snøre i massevis og er en ekstremt sterk snelle dette også , men de tror jeg du bare finner på ebay!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. Så at det allerede var laget en topic om "stang og snelle" og lurte derfor på om det var mulig å få litt hjelp og erfaring rundt om utstyr. Har funnet disse 2 pakkene jeg lurte på. Hva mener dere om disse to? Har dere noen bedre alternativer til dette? Prisen skal helst være under 5000 kr. Utstyret skal brukes litt allround men mest fokus på en allround snelle. Blir å variere stenger alt etter som hva som skal fiskes men syntes det kunne vært greit med en god snelle som kan brukes litt om en annen. Blir sjelden noe dypere fiske enn 100-150 m. Er stor sei, torsk og kveite det fiskes mest etter.

http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=32177&pageId=329&fb_source=message

http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=32177&pageId=329&fb_source=message

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg ville nok funnet en annen kombinasjon, selv om prisen på denne pakken tilsynelatende er god.

Jeg har selv en Okuma Andros 2-speed. Denne fungerte på en kveite på 162,5 kg. Etter det tok den kvelden. Bremsen kan være rykkete og ujevn og etterhvert ble den så tungsveivet at sveiva nesten ikke ville gå rundt. Det samme har skjedd med min brors snelle, som har vært brukt betydelig mindre og med godt vedlikehold. Den kollapsa bare, rett og slett. Derfor aldri mer Okuma for min del.

Stanga har jeg ikke prøvd, men har hørt endel om den. Den er tydeligvis sprø, og bør ikke bare ligge og slenge i båten. Får den seg en liten skade, kakk eller hakk kan den plutselig finne på å knekke. Selv en kveite på 14 kg klarte å knekke stanga: http://abornes.blogs...-av-utstyr.html

Nå er det jo sannsynlig at stanga ikke hadde blitt tatt godt nok vare på før dette, men uansett ville jeg ha styrt unna den.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen. Andres erfaringer er gull verdt! :) Skal styre unna androsen da.

Ser jeg linket til samme pakken 2 ganger. Den andre pakken var med den samme stanga men med en Okuma makaira 8 2-speed. Har lest mye bra om den snella, men som sagt er det best å få tilbakemeldinger fra folk som har brukserfaring med den. Burde man heller safe og gå for penn, accurate eller shimano? Hvilken stang anbefaler du? Eller en bra komibinasjon av stang, snelle? Helst ikke kortere en 6,6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del søking og tenking begynner valget å falle på en Shimano tiagra 12 og en 2012 penn seahawk 20-60lbs. Kommer på ca 5600. Noen som har noen innspill på det?

Tiagra 12 er en kjempebra snelle, litt tung, men solid.

Penn Seahawk har jeg lite erfaring med, men Penn har en helt annen vekt-inndeling enn andre merker. Feks kjøpe jeg en 12-20lb stang for lettere agnfiske, men aksjonen var mer som en 20-40lb beregnet på pilking.

Ergo, jeg tror en seahawk blir stiv som et stålrør. Hvorfor ikke feks en 15-40lb Lawson Powerjigger? Sensitiv tupp, men sterk som fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiagra 12 er en kjempebra snelle, litt tung, men solid.

Penn Seahawk har jeg lite erfaring med, men Penn har en helt annen vekt-inndeling enn andre merker. Feks kjøpe jeg en 12-20lb stang for lettere agnfiske, men aksjonen var mer som en 20-40lb beregnet på pilking.

Ergo, jeg tror en seahawk blir stiv som et stålrør. Hvorfor ikke feks en 15-40lb Lawson Powerjigger? Sensitiv tupp, men sterk som fy.

Penn Seahawk skal ifølge Asgeir Alvestad være samme stang som Fenwick Seahawk - men produsert av Penn... Hvorfor Penn har overtatt stang og navn vet jeg ikke.

Stanga har vært veldig populær i mange år pga kraftig rygg og en myk tupp. Jeg har holdt stanga i hendene, men aldri prøvd den. Tror det er flere her på forumet som har erfaring med Fenwick Seahawk...? Selv er jeg ikke så glad i myk tupp - smaken er delt...

Skulle jeg kjøpt en hendig - rimelig - allround snelle ville jeg antakelig kjøpt Lawson's Prey Winder, denne virker som den står for en støyt og får mye skryt.

Skal du opp på øverste hylle - Talica 10 eller 12II... Jeg bruker min nr 10 til det meste unntatt dypvannsfiske. Da er det andre sneller som er bedre egnet...

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker det ene og noen det andre. Seahawken har mange svorne tilhengere. Og er en ren pilkestang med toppaksjon. Ikke laget for agnfiske. Den er tatt inn igjen i en oppdatert versjon nettopp for mange etterlyste denne. Så skal en ha seg en ren pilkestang så er det ikke nødvendigvis et dårlig valg. Har en gammel utgave selv. Og den er stiv. Men hnger man på 4-500gr i enden så er det en fin stang å dra torsk etc med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dette fokuset på brems?

Er vel der de to snellene skiller seg mest (bortsett fra vekt og utveksling, men det står jo i klartekst i annonsene). Dessverre kneler det mange sånne små og lette leverdrag sneller fordi det er fort gjort å dra til for mye på preset skruen. Da gruser man pinjong lageret temmelig fort. Makaira har ikke dette problemet, pga en spesiell konstrusjon (bruk av thrust-lager). Men det er mulig dette bare er noe snellenerder som meg bryr seg om :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel der de to snellene skiller seg mest (bortsett fra vekt og utveksling, men det står jo i klartekst i annonsene). Dessverre kneler det mange sånne små og lette leverdrag sneller fordi det er fort gjort å dra til for mye på preset skruen. Da gruser man pinjong lageret temmelig fort. Makaira har ikke dette problemet, pga en spesiell konstrusjon (bruk av thrust-lager). Men det er mulig dette bare er noe snellenerder som meg bryr seg om :)

Det du sier om lettere leverdrag er interessant, hvor kan jeg lese mer om dette? Har ikke opplevd det på egne sneller, men mistenker Avet SX for å være et slikt offer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del søking og tenking begynner valget å falle på en Shimano tiagra 12 og en 2012 penn seahawk 20-60lbs. Kommer på ca 5600. Noen som har noen innspill på det?

Tiagra 12 er en snelle som veier 1 kg, og jeg synes den blir unødvendig stor og tung til det bruksområdet du skisserer. Jeg ville ikke kjøpt en Tiagra til annet en dyphavsfiske eller håkjerringfiske her til lands. Til stor torsk, sei, og kveite kan man fint klare seg med lettere utstyr, som er vel så bra.

Det tilbudet du har fått på 5600 kr for Tiagra 12 og Penn Seahawk synes jeg var et dårlig og dyrt tilbud (for all del, snella er bra, men overkill).

Eksempler på gode stenger over 6'6 fot:

Prey Jigger 6'6 12-30 lbs (fin jiggstang)

Prey Jigger 6'8 15-40 lb

Penn Torque Gamefish 15-30 lbs (ypperlig pilkestang, fin også til kveite og storsei)

Shimano Beastmaster AX Boat (evt. BX) 16-20 lbs, 20-30 lbs eller 30-50 lbs

Lawson Powerjigger 15-40 lbs

Shimano Speedmaster 30-50 lbs (kanonstang, men kan være vanskelig å få tak i)

Shimano Antares AX eller BX braid boat, 30-50 lbs (jiggfiske, meitefiske, lettere pilkefiske)

Kinetic Godspeed Boat 30-50 lbs (jiggfiske og pilking opp til 400g)

Edge 3776 Boat 20-30 lbs.

Eksempler på gode og lette sneller:

Preywinder 10 eller 12, en eller togirs.

Shimano Talica 10, 12 eller 16

Shimano Tekota 600 LC

Shimano TLD 15 (om man bytter sveiv)

Shimano Torium 14, 16 eller 20 (obs, høy utveksling)

Penn Fathom 40 LW

Penn Squall 30 LD (uprøvd og høy utveksling, men lover bra)

Penn Torque Star Drag

Daiwa Saltist eller Saltiga, med stjernebrems

Accurate BX400 m.fl.

Fin-Nor Marquesa en eller togirs

med flere..

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Har ikke prøvd så mye utstyr, så jeg støtter meg mest til review's og andres erfaringer med utstyr. Men nesten alt man leser om er jo helt fantastisk, så det er slike svar som dere som er mest interessante. Folk som ikke er ute etter å selge men å dele erfaringer.

Den pakken jeg prøver å sette opp er egentlig en gave som jeg har fått i oppgave og sette sammen. Målet er å få til den mest ultimate havfiske pakken.

Hva syntes dere om reisestenger? slike som shimano sine og daiwa? Tenker at jo flere ledd på stanga jo flere svake punkter er det.

Har bestandig vært en fan av shimano og penn sitt utstyr. Hvordan er er Lawson stengene og prey? Har så vidt testet ut noe utstyr fra kinect og har ikke blitt helt fan av de.

Tiagra'en er hakket over drevent og tung men den er jo også en gammel sliter som de fleste anbefaler. Har vurdert Talica en også. Virker veldig fin men er hakket over i prisklasse.

Accurate har jeg lest mye om men aldri fått holdt i en eller lekt med. Syntes accurate bx400x2 virker veldig interessant. Bx400 ser ut til å ha en veldig ekkel sveiv som er rundt i enden. Noen som har testet den ut og kanskje noen syns punkter på det?

Trenger man 2-gir eller er det unødvendig? Er jo kjekt å komme seg fort opp igjen når man først fisker dypt.

Ser du nevner å bytte sveiv på Shimano tld-15. Har personlig en tld-20 som jeg kjøpte i fjor, hvor jeg irriterer meg over sveiva. Har prøvd å lete etter en å bytte den ut med, men har ikke funnet noen. Har du noen tips til hvor jeg kan finne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bx400 ser ut til å ha en veldig ekkel sveiv som er rundt i enden. Noen som har testet den ut og kanskje noen syns punkter på det?

BX 400 N er min favoritt til kveitefiske. Den har fått prøvd seg på kveiter opp til 40 kg. Ut fra bunn-napp så tror jeg den skal takle mye større kveiter. Jeg liker det runde håndtaket godt, faktisk bedre enn håndtakene på TLD II, TLD, Penn og Stella. Har ikke prøvd de spesiallaga med karbon osv, men de koster jo flere tusen bare for håndtaket så det er utenfor ditt budsjett uansett.

Ser at prisforskjellen er liten på denne og x2 så dersom den ellers er av samme kvalitet så ville jeg gått for denne nå.

Lavgiret på TLD 30a II var ihvertfall veldig nyttig på 60 kilos kveite. Shimano BX 20-30 taklet forøvrig fint denne kveita. Mye stang for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner å bytte sveiv på Shimano tld-15. Har personlig en tld-20 som jeg kjøpte i fjor, hvor jeg irriterer meg over sveiva. Har prøvd å lete etter en å bytte den ut med, men har ikke funnet noen. Har du noen tips til hvor jeg kan finne det?

Om du googler shimano tld 20 handle på ebay får du opp endel alternativer ;) Men jeg aner ikke om dem er noe bra hehe

http://www.ebay.com/...handle&_sacat=0

http://www.ebay.com/...=item33750bc401

Endret av Jenny77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du googler shimano tld 20 handle på ebay får du opp endel alternativer ;) Men jeg aner ikke om dem er noe bra hehe

http://www.ebay.com/...handle&_sacat=0

http://www.ebay.com/...=item33750bc401

Takk skal du ha. Tror jeg må teste ut et av disse alternativene. :)

BX 400 N er min favoritt til kveitefiske. Den har fått prøvd seg på kveiter opp til 40 kg. Ut fra bunn-napp så tror jeg den skal takle mye større kveiter. Jeg liker det runde håndtaket godt, faktisk bedre enn håndtakene på TLD II, TLD, Penn og Stella. Har ikke prøvd de spesiallaga med karbon osv, men de koster jo flere tusen bare for håndtaket så det er utenfor ditt budsjett uansett.

Ser at prisforskjellen er liten på denne og x2 så dersom den ellers er av samme kvalitet så ville jeg gått for denne nå.

Lavgiret på TLD 30a II var ihvertfall veldig nyttig på 60 kilos kveite. Shimano BX 20-30 taklet forøvrig fint denne kveita. Mye stang for pengene.

Har personlig alltid hatt lyst på Bx400 x2. Står mellom den og en talica nå. Vurderer også prey winder 12-2spead og shimano ax antares 30-50 som en pakke.

Virker som Lawson powerjigger er en stor favoritt her inne, så den er også aktuell. Beastmaster har jeg lest har hatt mye tull med stangringene sine. Kan hende dette har blitt fikset opp i? Personen som skal få stanga reiser en del, så kunne kanskje også være aktuelt med travel rod sett. Men vet ikke helt hvor bra de er. Prøvde Penn overseas settet i fjor og var ikke fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier om lettere leverdrag er interessant, hvor kan jeg lese mer om dette? Har ikke opplevd det på egne sneller, men mistenker Avet SX for å være et slikt offer

Her er et par linker å starte med:

http://alantani.com/index.php?topic=1198.0

http://www.thesportingwanglers.co.uk/nick-s-blog/nick-s-thoughts/lever-drag-reels

Du får en del treff på google hvis du søker på f.eks. lever drag binding bearing issues. Da kan man lese til øyet blir stort og vått :)

.....

Beastmaster har jeg lest har hatt mye tull med stangringene sine. Kan hende dette har blitt fikset opp i? Personen som skal få stanga reiser en del, så kunne kanskje også være aktuelt med travel rod sett. Men vet ikke helt hvor bra de er. Prøvde Penn overseas settet i fjor og var ikke fornøyd med det.

Er mye som tyder på at BM stengene ikke liker å slenge rundt ja. Men det gjelder forsåvidt de fleste stenger. Hvis man av praktiske årsaker ikke får unngått støt og slag mot stang og ringer, tror jeg kanskje man må være innstilt på sjekke ringene ofte (bruke q-tips på ringene, for å se om det blir hengende igjen bomullsfibre). Samt kjøpe ny stang i ny og ne :)

Er veldig fornøyd med BM STC 20-30, og hører mange andre som liker de også. Så den takler definitivt store og sterke fisker. Kjekt å kunne pakke den i kofferten, lange stangtuber har visstnok en lei tendens til å bli forsinket og/eller komme på avveie (sier ryktene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.