Gå til innhold
Fiskersiden

Stor sjøørret


Staulvik
 Share

Recommended Posts

Da er årets sesong godt i gang. Fangstene har vært variable, med noen godkjente fisker på rundt kiloet. En god del små har fått svømme videre med livet i behold.

Denne helgen bød i midlertid på en skikkelig go fangst. Jeg og en kompis dro avgårde på fisketur til godplassen vår for 4 dager med mye dorging. De første par dagene var preget av mye sei i størrelse stor, opp til 6kg, og lite ørret. En Lørdag med mye vind gjorde at vi måtte vente til kvelden for å få fisket. Resultatet her ble en finfin ørret på 1,8kg , som ga en fin fight. Fiske til langt på natt, medførte at vi kom sent igang på Søndag, men motet hadde vi fortsatt.

Etter et par timers resultatløst fiske smalt det plutselig i stanga mi, og jeg begynte å se fisk som herjet i vannskorpa. Tanken gikk fort på at dette kunne være rette sorten. Fisken kom fort mot båten og en stund tenkte jeg at den var borte da jeg ikke kunne motstand i snøret. Heldigvis var det bare fisken som svømte i lag med. Fisken prøvde noen få korte utras, men ble relativt kjapt håvet inn. Ny pers på 4,3 og en storfornøyd fisker.http://s121.photobuc...=sjrret43kg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny pers og fin størrelse.

Jeg skjønner at man blir litt gira og gjerne vil ha med seg så stor fisk hjem men den sjøørreten er en støing som akkurat har kommet ut av elva etter overvintring og disse burde man sette ut igjen. Den har fortsatt gytekrok og man kan se sidebeina igjennom skinnet. Litt senere på sommeren etter fråtsing i sild hadde den nok hvert 6-6,5 kg og gitt en mye artigere fight. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny pers og fin størrelse.

Jeg skjønner at man blir litt gira og gjerne vil ha med seg så stor fisk hjem men den sjøørreten er en støing som akkurat har kommet ut av elva etter overvintring og disse burde man sette ut igjen. Den har fortsatt gytekrok og man kan se sidebeina igjennom skinnet. Litt senere på sommeren etter fråtsing i sild hadde den nok hvert 6-6,5 kg og gitt en mye artigere fight. :rofl:

Godt at opplysningens tid ikke er forbi. Det er rett og slett uvitenhet fra min side i forhold til å se etter nevnte tegn som førte til at denne ble tatt på land. Fisken virket å være i grei kondisjon og ble derfor tatt på land. Er i utgangspunktet klar over, og nøye med å sette ut det som jeg mener er klare støinger, og små ørreter. Denne kunnskapen jeg nå har ervervet meg vil i fremtiden føre til at fisk lik denne vil få lov til å svømme videre. Takk :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at opplysningens tid ikke er forbi. Det er rett og slett uvitenhet fra min side i forhold til å se etter nevnte tegn som førte til at denne ble tatt på land. Fisken virket å være i grei kondisjon og ble derfor tatt på land. Er i utgangspunktet klar over, og nøye med å sette ut det som jeg mener er klare støinger, og små ørreter. Denne kunnskapen jeg nå har ervervet meg vil i fremtiden føre til at fisk lik denne vil få lov til å svømme videre. Takk :thumbsu:

Gratulerer med flott ørret og kudos for flotte holdninger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.