Gå til innhold
Fiskersiden

Ombygd Daiwa Kenzaki


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Etter et par kjøp på forbrukerfoumet satt jeg igjen med ei Daiwa Kenzaki stang av eldre årgang og et ubrukt PacBay snellefeste. Stanga var rødlakkert og alvorlig lang, mye lengre enn jeg normalt ville finne på å kjøpe. Heldigvis finnes det verktøy som uten problem kutter karbonstenger til ønsket lengde og slipepapir som fjerner uønsket farge og finsh.
Så, etter noen kvelder med diverse verktøy som kuttet og slipte, satt jeg igjen med en todelt blank som hadde mistet 42cm i bakre del, for- og bakgrep, snellefeste, lakk, ringer og topp.
Første skritt var nå å få på ny finish. CPxtra fra Bullard hadde jeg skaffet tidligere. Dette er et stoff som i utgangspunktet var laget som fargebevarer og finish til splitcanestenger. Heldigvis fikk jeg tak i tre flasker før alle lager var tomme i USA hvor det slo an hos custombyggere av alle typer stenger. Bakdelen med stoffet er en kraftig avdunsting av stoffer man sikkert helst ikke vil ha ned i lungene, og lang herdetid selv om brukstiden er bare et par minutter.
Neste skritt var nye for- og bakgrep. Selvfølgelig hadde jeg ikke bakgrep i full lengde med riktig innerdiameter. Løsningen var å bruke et forgrep på 6'' og la de neste 6'' være åpen fram til snellefestet.
Snellefestet fra PacBay i aluminium kom på uten problemer. Det samme med det 8'' lange forgrepet. Dermed satt jeg igjen med to deler som jeg kunne bruke til pynt.
Daiwa.jpg

Med så god plass bestemte jeg meg for å prøve med et par Troop Holo Tiger. Dette er en teknikk som i utgangspunktet virker enkel å lage, men allikevel ble det noen timer med surring av tråd som ikke alltid var like samarbeidsvillig og la seg på rett plass, og hvert lag epoxy må ha minimum ett døgn med herding. Teknikken går ut på å legge to eller flere tråder i kontrastrike farger på bunnen. Så forskyver man trådene på tvers, noen oppover stanga og noen nedover. Så legger man to til fire lag med epoxy på dette før man igjen legger på like mange tråder. Bare en av dem skal være på til slutt. De andre er der for å sikre jevn avstand på den tråden som er igjen. Så er det to til tre lag med epoxy til slutt. Jeg valgte rød, grønn og gul til bunnfarger og hvit til toppfarge. Resultatet ble som dette
Daiwatiger1.jpg
Daiwatiger2.jpg

Teknikken gjør at mønsteret forandrer seg hele veien rundt og om man ser den forfra og bakfra. Mange har hatt holografiske bilder som forandrer seg når man ser det fra forskjellige vinkler. Teknikken er her den samme.
Ringene var neste skritt. Stresstesten bestemte at det skulle være åtte ringer, en mer enn originalt. En av de originale ble skiftet ut på grunn av litt rust og stripperringen ble byttet til en større. En enkel undersurruing med en JTOB ble eneste pynt. Rød oversurring. Stykket mellom toppen og første ring surret jeg med gult så den skal være lettere å se i dårlig lys og når uerfarne fiskere svirrer rundt på dekk med stangtuppen i alle retninger.
Daiwatop.jpg

Til sammen ble dette resultatet som måler to meter
Daiwa2.jpg

Stanga var i utgangspunktet klasset 20-30lb. Er ikke helt enig i dette, 40-50lb er etter min mening riktigere. Hvordan den blir å fiske med får vi se etter hvert. Noen meitestang er det ikke og jeg har en skulder som sier klart fra når jeg har pilket litt for mye.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Snellefestet måtte som vanlig tilpasses med arbors og det ble en kant i bakkant mot surringen. Kunne ha bygd opp en rampe med lim, men brydde meg ikke om det.

Pris? stanga 450,-, snellefestet 200,-, lim, epoxy, tråd, tape150,- sånn cirka.

Butikken åpner den dagen jeg får så mye penger at jeg kan kjøpe inn alt jeg trenger og ikke trenger å tenke på at jeg må ha en jobb :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.