Gå til innhold
Fiskersiden

Nidelva 2012


Kay-Arne Olsen
 Share

Recommended Posts

Da er det ikke mange timene til det er på`n igjenn. Nå er det mange år siden vi har vært borti nylaks på åpningsfiske i Kroppan hølen, men det ble for to dager siden sett flere nylaks på Nydalsdammen, så satser på at disse har sneglet seg opp til Kroppan til i morgen kveld...

Dette vil bli en fangst rapport tråd for Nidelva sesongen 2012, fårhåpentlig vis med mange flotte laks og noen videosnutter fra nyanskaffet GoPro kamera.

369a4022a2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Klart du kan bruke denne tråden til og post alle Nidelvlaksene det blir i år Vegar.

Hardyn e med for 7 år på rad no, blir kun sprettet vis vekta bekke 18kg...

No e alt klart til i kveld, prøver og stresse ned no, men når en jobber i fiskeadministrasjonen og det er laksestart! 79 telefona, radio-tv-aviser skal ha sitt, siste sjekk av alle vald og elva ellers. No e det av med tel og seng i 3/4timer før det bers ned til Kroppanhølen der siste rest av fjorårs laksen skal fortæres mens vi venter på årets høydepungt rent fiskemessig.

Lykketil alle som skal prøve i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første økt over, må ha litt søvn å når jobben kaller til rodiointervju med NRK kl 07.45 i elva. Vi var på en laks, men den ville ikke ta orntlig. Båt "to" med "gamllingan" fikk en sø på kilo`n og va på en laks.

På Leirfossen er det landet en på 13,1 og en på 8,1 samt at de kjørte på et beist i 25min før den slapp! Det lover godt før fiske med Fossekallen starter i morgen kl tolv.

http://www.adressa.no/forbruker/jaktogfiske/article1831548.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn og Andre var gamlingan denne gangen.

<p3890b551ed.jpg</p

Da har Jeg og Ståle landet vår første Nidelvlaks, 9,5 kilo, tatt på Flax.

Vi fikk en på 8,1 kilo med Fossekallen i dag, mistet 3, en 10kilos støing, en 4 kilos oppdretts støing.

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen økten i dag ga en fin fight med en 10 kilos Men etter en ti minutter gidda den ikke mer, da tok den rennafart inn mot Tangen, passerte oss på en 3meters hold og regelrett spøtta wobblern mot oss! koin it gjør ania en å flir. Det ble filmet med gopro`n så når jeg finner ut av overføring/redigering osv blir det vell en snutt av det :-)

To 3/4 kilos støinger fikk vi.

Må være et av de beste åpningsdøgnene på mange mange år oppi elva. 9 storlaks på land, mistet over 15, dette på kald og stor elv... Vi får bare håpe det fortsetter slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med god start!

Håper noen får kontakt med en av de virkelig store Nidelv-laksene i år :thumbsu: og neste år.. må jeg bare få meg noe regelmessig båtfiske i Nidelva .Jeg gleder meg til trekningen allerede. Skitt fiske alle i Nidelva :wave:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På kvelden, under kvartfinalen mellom England-Italia, fikk jeg telefon fra en av mine laksefiskende venner. Det var dramatikk på en av de nederste valdene i Nidelva. Han hadde vært i telefonisk kontakt med en annen kompis, som etter noen minutters forsøk på å slite løs marktakkelet fra "bunn" hadd fått svar i den andre enden. Nå sto han fortvilet og alene og kjørte på en av Nidelvens store kjemper....Noe enormt hadde bitt på!

Rådyrene var gode eller hva det heter, så kompisen tok turen nedover for bistå. Jeg hadde tatt et par pils og måtte se ekstraomganger og straffespark-konkurransei stedet, som også var helt greit :-)

Etterhvert ankom kompisen åstedet, og kunne konstatere at dette faktisk var en laks; ikke bever, oter eller et nedsunket tre, og at den ikke var til å rikke. Hovedkonklusjonen hans var at det var relativt feige lag akkurat der og da, og at dette var en fisk som lett kan ta turen til Munkholmen hvis den finner det for godt i løpet av de nærmeste minuttene. (til orientering; Munkholen er ei lita øy utenfor Trondheim og Nidelvas munning..)

Timen hadde gått opg vel så det, og fisken drev bare å tøffet rundt innenfor en radius på 20 meter. Rolig oppførsel, og altfor tung for det utstyret som den "uheldige" hadde brukt for anledningen. Fullt press og flat stang hjalp ingenting. Noen tunge rykk var alt han fikk til svar, og kanskje en liten forflytning på noen meter nedover elva, eller utover, med fiskeren på slep. Stadig vekk tøffet dyret tilbake til det punktet den hadde bitt på, som tydeligvis var dens standplass.

Straffespark-konkurransen var over, Italia gikk fortjent videre, og jeg prøvde å ringe nedover til elva for å høre ståa.

Ingen tok telefonen. "hmm, godt tegn, tenkte jeg, i det 1,5 time eller mer hadde gått siden fisken bet på....nå driver de sikkert og lander beistet!"

Omsider kom telefonen jeg ventet på.

Det gikk som det gikk.

Laksen vant 10-0, alle scoringene i første omgang, og dommeren blåste av kampen før 2. omgang, fordi det var feige lag.

Snøret (fortommen; 0.38 mm) røyk som sytråd når den begynte å tøffe seg bare littegrann, og fiskeren var i realiteten sjanseløs.

Vi kan bare speukeler i størrelsen på denne laksen, men vi kan nok utelukke slike fisker under 15 kilo tror jeg. På ingen tidpusnkt under lange kampen brukte fisken store krefter, go den hadde ingen utras. Kun rolige nedslipp på noen meter, eller skate oppoversvømming. Fiskeren var helt utslitt, mens laksen ikke hadde brukt en kalori. Dette var nok mest sannsynlig en av Nidelvas store kjemper, som vi vet er der, som vi ser hvert år, og som kan trekke vektskåla ned mot uforståelige høye kilogram.

Moralen er:

Bruk skikkelig utstyr når du skal bryne deg på storlaks i våre trønderske elver på høy vannføring i juni. Ikke tropp opp med ABU enticer 10 fot og 4000 - haspel snelle forsynt med leke-nylon, og tro at dette går bra.

Du er sjanseløs mot fisker rundt 10 kilo og oppover, og får også store problemer med troll-lakser på 6-8 kilo. Selv irriterte 5 kiloser somlegger seg på hardstrømmen kan gå ad undas.

Inegn unnskydlninger finnes heller, annet enn å gremmes over at man ikke vet bedre om hvilke krefter det bor i laksen, og hvordan høy vannføring gjør kampen veldig vanskelig med lett utstyr.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Veg har knekt laksekoden i Nidelva også nå. Har nok hjulpet med intensinv veiledning av sølvreven:-) Hvis du står på litt nå, så sitter det en over 10 På kroken i Nidelva nå.

2 laks de siste 2 turene av totalt bare tre turer i nidelva så langt. Jeg tror nok det rett og slett kommer av god lakseoppgang, og at jeg har lært meg å satse på riktig sted - til riktig tid. Og like mye som sølvreven har lært meg om laksefiskets finurligheter, har jeg lært utrolig mye om nidelva og valdet jeg fisker der av Rigor Mortis, Nils Master og mange nidelvfiskere som gjerne deler ett tips eller to når jeg møter de i elva. Stor takk til dere! Hadde tenkt meg ut i morges også, men våknet forkjøla og fæl klokka halv 3 inatt og vekkerklokka ble slått av sporenstreks. Får ta den store en annen dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man bør ha såpass utstyr nå i juni at hvis man setter fast 4/0kroken i bunn så bør ikke snøret ryke, men heller rette ut kroken. Dvs min 0,50 mono. Har selv stått i Nidelva med 4000 str shimano med bremsen skrudd på maks uten at laksen gjorde tegn til å stanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å gjøre, mye å føre for tiden :angel:

Rakk en tur på Renna her om dagen og under guiding gikk det sannelig på en laks der jeg skulle vise at det bruker å stå laks. Det var veldig morro og økte cred`en voldsomt. Han jeg guidet skulle håve fisken, som ikke var under 8.. Når fisken kom en meter fra land fortalte han at det hadde han aldri gjort før og lurte på om han skulle håve forfra eller bakfra..det gikk som det måtte gå :lolu: og fisken svømmer nok oppe i Leirfossen nå. I en annen sesong hadde det vært krise, i år er det bare å le av slikt. Herrefred for en sesong vi har.. once in a lifetime tror jeg. Har aldri satt ut stor fisk men i år har jeg til og med satt ut 10kiloser..............jeg blir steike toillat!

Ps. Skulle vært påbudt med 0,60 og min 6000 haspel, alt annet er å be om trøbbel, med disse fomel 1 laksene vi har på denne tempen!

SNX etter sesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er med en viss uro jeg hører at NVE ikke slo på strømsperra i år, slik at fjellet er full av Nidelvlaks. Det er vistnok en 11km lang tunnel i fjellet hvor en stor del av Nidelvlaksen både risikerer å bli utradert (om det skulle skje en katastrofe inne i tunnellen) og forklarer hvorfor fiskesesongen ble som den ble i juli/aug. Jeg er både redd for hva som kan skje med laksen (- gyter den der inne så er det videre en tapt generasjon Nidelvlaks) og rasende ovenfor de som har latt dette skje og holdt laksefiskerne for narr i hele sesongen.. Jeg håper noen ansvarlig for dette får svi - skikkelig!!! og at noen begynner å kontrollere hvordan NVE driver Nidelva - Finnes det ikke konsesjonsvilkår og noen som kontrollerer NVE???????????????????????????????????

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du dette med sikkerhet H1rik?

Om dette er fakta så er det så absolutt en sak for Aviser, DN,NVE (Det er Statkraft og ikke NVE som er regulanten) og Fylkesmannens miljøavdeling.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.