Gå til innhold
Fiskersiden

Nidelva 2012


Kay-Arne Olsen
 Share

Recommended Posts

Vet du dette med sikkerhet H1rik?

Om dette er fakta så er det så absolutt en sak for Aviser, DN,NVE (Det er Statkraft og ikke NVE som er regulanten) og Fylkesmannens miljøavdeling.

Nei, jeg hverken kan eller ønsker å være sikker. Jeg er bare en bekymret laksefisker/Trondhjemmer som fra ulike hold har hørt om dette. Det må være andre, i posisjon, som kan gjøre nærmere rede for dette og eventuelle ansvarsforhold (jfr. Statkraft som regulant..).

Medfører det riktighet skjemmes jeg over at slikt kan finne sted i miljøbyen, som er så stolt av elva si - fysj!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det kommer en mediesak på dette.

Det er Statkraft som er ansvarlig for denne elektriske fiskesperren. Feilen ble oppdaget for halvannen uke siden, men vi frykter den har vært ute av drift i flere uker..

Alle innstanser, Fylkesmann, DN, NVE, osv er informert om hendelsen!

Om dette får konsekvenser for gytingen vet vi ikke enå, det kan godt hende at laksen kommer ut når den blir "gra" nok, men det kan vi ikke vite før litt uti september...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skandale.

Nok en gang for Nidelva sin del mht reguleringen av elva.

Mitt tips er at dette har pågått siden den første laksen ankom elva i 2012. Jeg skjønner godt at fiskerne føler seg litt lurt i Nidelva denne sesongen, selv om dette er underordnet etter min mening.

Hva om det skjer et utfall av vann eller andre forhold som gir (akutt eller sekundær) dødelighet langt inne i tunnellen? 500 laks observert sier ryktene, trolig står det flere der inne. Med snittvekt på 6 kilo, snakker vi om 3 tonn laks langt inne i fjellet.

Jeg ser fram til mediasaken, og hvordan TOFA, FM, NVE mfl. håndterer dette denne gangen.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant framstilling av saken i avisa i dag. Liker Tofas "en setnings-beskrivelse" av situiasjonen i Nidelva (Gjertsen sin kommentar). Regner med TOFA kommer med en sak på hjemmesiden sin også, for å opplyse de som ikke leser lokale papiraviser, slik TOFA har for vane ved f.eks. større rømminger fra oppdrettsanlegg osv.

Undertegnede har forøvirg bakoversveis, dersom noe av den informasjonen jeg har fått høre om dette og andre forhold i Leirfossen i dag, stemmer.

Ellers følger vi som bryr oss om Nidelvlaksen og sjøørreten spent med på den videre oppfølgingen av denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålgitter har fungert utmerket i alle de år på utløpet til brattsbergtunnelen.Hvorfor gå bort fra denne løsningen som ikke er avhengig av strøm,med dens svakheter som her er avdekket? Om Statskraft selv ikke klarer og montere dette, finnes det nok flere firma som kunne utført dette.Dette er en skandale.! Tar det som en selvfølge at det det blir montert gitter i løpet av vinteren. :cigar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke gitteret fjernet pga alle snuteskadene på laksen som slapp seg nedover elva igjen på seinsommeren?

Snuteskadene fikk laksen ved turbinutløpene ved kraftstasjonen ved nedre Leirfoss før ombyggingen.Gitteret ble ikke satt på plass,da det ble skadet av en traktor under demontering/montering,så Statskraft klarte ikke og feste det på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke gitteret fjernet pga alle snuteskadene på laksen som slapp seg nedover elva igjen på seinsommeren?

Både ja og nei. Økonomisk tap pgr av motstand i vannfløde veide nok tungt?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.8292664

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/862941/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Får dem som er intressert! I går gikk Statkraft ut og lovet at det til neste år skal være dobbel fiskesperre i Leirfossen, både en mekanisk og en elektrisk...

Det er flott...og skulle bare mangle. Er det også drøftet kompenserende tiltak for å eventuelt rette opp tap dette kan ha påført bestanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig og drøfte det før vi veit om det blir katastrofe eller om det faktisk kommer ut fisk nå når gyting nermer seg. Ting tar tid Henrik...

No bli det brun elv og umulig og dykk, men på neste klarelv ska vi uti og se etter laksen.....

Du har selvsagt rett, men ser dere død fisk og manglende fisk på gytegrunner, så saksøk dem helt til h&%¤#" og/eller drøft med karene i XXelva hvordan en lager et forlik i slike saker!! (kan ta det på pm da det finnes erfaring på lignende sak)....

Det blir spennende å høre resultat fra observasjonene deres, vær snill å holde oss oppdatert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fikk telefon om dette på lørdag, og det stemmer at det på lørdag morgen eller fredag en gang kom et nytt "støt" med død fisk. Var selv ned og så i dag, og det lå i alle fall 6/7 store lakselik der! Om det var hundre eller tusen lik skal jeg ikke si noe om, men tusen var det ikke, for så my laks e det aldri i elva på gytinga...

Vi startet stamfiske i dag, det var absolut ikke mye fisk på Leirfossen, vi fikk 12 fisk, hvorav 2 var stornok for arv, og disse var ikke støre en at di i et normalt år ikke blit brukt i avl. Vi hadde også vel 15 bomhugg og tapt fisk. Nesten alle fisk hadde snuteskader.

Henrik ta dæ to valium og pust :-) E det nån som har sagt te dæ at statkraft ikke vil betal kaka med og sett ut kompensasjons fisk? Når katastrofen har skjed må vi se hvor my fisk som bli igjenn uti november, så får nån kloke hau regn ut rogntape. utifra siste års drivtellinger/gytegroptellinger. Så får vi se va det blir...

Se nrk midtnytt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.