Gå til innhold
Fiskersiden

De store uteblir.....


Lystfisker´n
 Share

Recommended Posts

Oki, så jeg er relativt fersk i gamet, men har kjørt sporadisk over flere sesonger nå i en mindre innsjø. I fjor la jeg ikke ett ekstra gir og la igjen ett betydelig antall timer.........men, uten at de store ser ut til å være i nærheten av mine agn.

Vet jo at man kan regne snittvis svært mange timer per storfisk, men ærlig talt.....så mange?

Jeg kommer i kontakt med midre ørreter på opp imot kiloen, men som sagt....

Går i hovedsak med 3-4 stenger ute. 2 på sideparavaner og to rett på stang bak båten. Jeg liker å ha ca 50 meter snøre ute bak båten. På paravanene slepper jeg wobblerne ca 20 meter bak paravanen, og ofte 40 meter ut til sidene.

Fisker mye med 4" Tomic og Bomber14/15LongA. Fisker mye ute i de frie vannmassene på dagtid og nærmere land i skumring/natt/lysning. I all hovedsak fisker jeg wobblerne ufortynget, men hender at jeg slenger på en blyparavan på stengene som går bak båten.

Ingen eletronikk i bruk, men kjenner vannet rimelig godt. Går mye i fartsintervallet rundt 2 knop og endel opp mot 3+ knop.

Tanker - forslag - tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vannet er næringsrikt. Tilveksten av ørret er etter det jeg erfarer svært god. Vannet har også en stamme av røye, men den er i all hovedsak småvokst og jeg mistenker at den ikke er spesiellt stor heller. Rimelig sikker på at vannet ikke har andre arter.

Er svært få som dorger i vannet, men en og annen hytteeier og campingturist som går med markdrag.

Vannet har stor variasjon i dybde. Den har ganske store grunnområder ved inn/utløp. Ved breddene er det sjeldent langgrunt, går ofte ned til 12-15m bare 3-4 meter fra land. Litt lenger ut ned til alt fra ca 20 til 50 meter. Usikker på maksdyp, men i midt-delen av vannet er det dybder ut over mitt håndholdte lodd som mister kontakt på 90 meter. Vannet har flere små holmer på utløps-siden og flere "soppformede" øyer i den dypere delen av vannet.

Vannet er svakt hummusfarget - opplever det ikke som klart. Mye uren bunn da store deler av vannet er omkranset av skogkledde åser og frodig vegetasjon langs breddene.Mye tilvekst av vannplanter i gruntområdene litt utpå sesongen.

Vi har ikke hatt det spesiellt varmt i Trøndelag så tempen på overflatevannet var på 11 grader i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig biotop. :) Må innrømme at jeg har null erfaring med ørret(-dorging) i vann med kun ørret og røye. Det er sikkert noen andre her som kan komme med mer vettuge råd enn meg....

Smårøya her på Østlandet har en tendens til å samle seg rundt grunntopper, og jeg innbiller meg at fiskespisende ørret vil følge den. Tror jeg hadde satset på woblere i farger som likner på røye (ikke mange av de, men relativt mørke farger med ispett av litt rødt/ orange bør være et sted å starte.) Hvis du kan bruke det håndholdte loddet til å lokalisere grunntopper i den dypere delen og fiske av disse med dyprigg, kan kanskje det fungere? Siden vannet ikke har annen byttefisk, vil det nødvendigvis være de ørretene som spesialiserer seg på røyejakt som vokser fortest og blir størst, og ergo er de fiskene du aller helst vil komme i kontakt med.

Når det kommer til tiden det tar, kommer det naturligvis an på hvor mange større fisk det er i forhold til mengden vann. I Oslomarka har jeg flere timer med kanodorging enn de fleste normale mennesker har med fisketid i hele livet.... Det har ikke blitt mange storfiskene, så at jeg har brukt 100 timer for hver fisk over 1,5 kg tror jeg er et greit anslag. I Mjøsa tipper jeg at jeg har 6-7 timer i snitt for hver over 1,5. En ikke ubetydelig forskjell. :)

Har en bekjent som dorger endel i et vann i Telemark, som nok kan ligne litt på dette. Skal se om ikke han har noen tips å komme med. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd en god del mindre wobblere, og kanskje farger som ligner endel på røya, (orange buk)

3" apex og små rapalaer, eller strikepro fra 5-10cm er min erfaring i vann der det brukes konvoi/markdrag. Dvs. apex har jeg ikke prøvd men det er en liten råtass de fleste steder.

Farten må du justere etter agnet, og vanntemperaturen.(1,8-2,3kn) Alle agn bør ha samme fartsregister. Sjekk gangen ved siden av båten. Etterhvert får du erfaring med hvilke fart de forskjellige wobblera fisker i.

Kan hende det ikke er dumt å blye ned mins ett av agnene spes rett bak båten. Det er på den jeg ville prøvd apex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken med røyeunger har slått meg også, bruker også endel agn som kan gå for dette (Rapala/Strike-Pro/Abu Tormentor)

Joa, går endel også med Apex, Strike-Pro, Rapala, Lofty`s Cobra/TasmanianDevil, spoons........ja - you name it!

Ser at jeg antagelig kan prøve mindre utgaver i større grad enn det som gjøres nå.

Passer også på å ha relativt "likt" svømmende agn på samtidig - er jo en forutsetning at de faktisk fisker når de er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken kan stå konsentrert i små områder, uten ekkolodd fisker du i "blinde".

Du trenger et ekkolodd for å identifisere stimer av agnfisk og en kartplotter for å kunne avmerke hvor fisken biter. Du vil fort fine interessante mønstre i posisjonene fisken tar.

Rimeligste alternativ for ei kombimaskin med fargeskjerm er Lowrance Elite-4. Vant en slik i premie under Trolling NM i helga, men har mange større plottere og ekkolodd fra før så jeg trenger den ikke, send meg en PM hvis du er interessert i denne til en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra kompisen i Telemark.

Han kjører "low tech", kun to stenger og ikke ekkolodd. Til gjengjeld kompenserer han med sikkert 20 års erfaring i "sitt" vann. I følge ham slutter han å dorge på dagtid når vannet bikker 10-12 grader, og går da over til morgen/kveld. Når vannet bikker 15 grader slutter han å fiske helt. (Dette kan ha sammenheng med at han også fisker laks i et annet vassdrag.)

I følge ham er det ganske klassiske metoder som fungerer, med andre ord dorging langsmed kanter og grunner langt fra land eller nærmere land der det er brådypt. Hans favorittplasser er rundt de tradisjonelle røyevarpene, og han bruker primært woblere på 5-8 cm i mørke farger. (Klart vann der han fisker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartplotter og bedre lodd ser jeg klart nytten av, men på lik linje med dyprigg så har ikke bestemt meg for om jeg ønsker å ta denne investeringen da båten vil ligge stasjonært i dette vannet. I årets budsjett er det ikke rom for dette. Takker uansett for tilbudet abbor :-) Du får en PM om dette skulle endre seg.

Enn så lenge bruker jeg helt manuelle løsninger med nedtegnelser av ta-punkt og meer på kartutskrifter. Har gjennom mange år en rimelig greit bilde over hvor det er aktivitet og av hva. (Røye eller ørret)

Den eldre varianten av Hummingbird FishingBuddy`en jeg bruker i dag er knapt nok brukende til å registrere variasjoner i dybden...så stimer av smårøye er uaktuellt å finne på dette.

(røye er vel også vanskelig å få utslag på...selv på gode lodd?)

Ellers så registrerer jeg hva som sies om temperaturer, men har ikke til hensikt å slutte å fiske selv om overflatevannet når badetemperaturer... men vil da konsentrere fisket i langt større grad til natt og grytidlig morgen.

Ser også at jeg har en jobb å gjøre i vannets grunnere deler. Har ikke fisket så mye der grunnet mer trafikk nært vannet, endel hytter og en campingplass.

Denne delen av vannet er nok langt mer variert i bunnstruktur en der jeg har fisket mest til nå. Ser at jeg ubevisst trekker bort fra folk og bebyggelse når jeg fisker, selv om DET ikke nødvendigvis er det rette med tanke på å lokalisere gode fiskeplasser.

Du har også et poeng CB - Jeg mistenker ikke vannet for å flyte over av storfisk, på ingen måte, men de er der og etter vak og rullinger å dømme i såpass stort antall at jeg opplever det som merkelig at jeg ikke har kroka noen. Har hatt ett-par/tre skikkelige røsk i wobblerne som klart kunne ha stammet fra disse, men thats it.....

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i motsetning av andre gått for knæsje farger og kjørt minst et agn ned på 6-7 meter. Om det er 15 grader i vannet skal en FORTSETTE å fiske. Er ikke slik at fisken slutter å bite da, fått bra med fisk i knallvær og 16-18 grader i overflaten. 6år tok det mellom mine storørreter så syns det er litt tidlig å begynne å klage på sesong2 liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... ser i den sammenligningen at jeg kanskje kan fremstå som utålmodig Flash :unsure:

Men de viser seg såpass ofte at man tror at det vil være mulighet til å komme på talefot med dem...

For oss uten dyprigg...hva anbefales som fortynging? Har både paravaner og søkker..

Hadde ei kvelds/nattøkt i den grunnere delen av vannet i går som resulterte i flere fisk på 3-6 hekto, samt en ørret på kiloen og en på 1,2

Jeg fikk både flere og større fisk en det som er standarden min fra tidligere, så dette området må helt klart utforskes grundigere. Har også lokalisert to grunner som jeg ikke hadde markert.

Gikk med to stenger med wobblere rett i snøret bak båten. Begge to på ca samme lengde, mye på 120 fot bak.

Fra 3m/sek nordøstlig når jeg startet til helt vindstille på natta. Beit egentlig ganske jevnt og trutt så jeg fikk ikke testet ut mange agn.

Kveldens melodi var Bomber 14A og Abu Tormentor flyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med oppheng med flue, spinnere, lillauren, markdrag, oter etc?

Bare for å dele tanker om det jeg leser:

Høres litt ut som et større "ås-lvann" der ørreten har insekter og mindre fisker som hovedføde, og det er temmelig langt mellom fisker 2-3kg og alminnelig størrelse er fra 200gram til 1,5kg. Og etter det jeg har erfart med sånne vann er at markdrag og oter er redskaper som ville fange mest, men disse enkelte individene som er store har blitt det av en grunn, og det er de som eter annen fisk i vannet. Disse er også ofte kanibaler.

Det er ofte kjekt å sprette opp noen fisker så du finner ut hva dem har spist, og kanskje ut fra det få noen idèer om hva man skal prøve av agn og størrelse.

På sommeren går ofte ørreten nært land og spesiellt på den siden vinden kommer fra, og snapper insekter og dyr som kommer ut i vannet. Ørreten spiser det meste når den er sulten og humler, maur, frosk og mus går ned om den er i jaktmodus, men ørreten er ofte selektiv og spiser kun det om det er feks klekking eller sverming. Eller perioder på høsten da froskeungene forviller seg ut i vannet. Da er den litt treg til å ta wobblere og det er etter min erfaring flue, og mark som den tar oftest. Også spinnere, ymse små skjeer, og mini wobblere har jeg fått fisk på.Er det ørkyte i vannet?

Jeg ville krysset fra den ene siden til den andre siden for å dekke dypområdene og strandlinjene, og streifet innom grunner, innos og utos. Det er ofte her fisken tar.

Siden du får fisker, og har fått fisk på over kiloen, så gjør du jo noe riktig. Og jeg tror det er bare å prøve ut litt etterhvert, så vil du før eller siden møte seniorene i vannet.

Det viktigste er å fiske, for fisk får en ikke i sofakroken. Erfaringene kommer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med oppheng med flue, spinnere, lillauren, markdrag, oter etc?

Er det ørkyte i vannet?

Jeg ville krysset fra den ene siden til den andre siden for å dekke dypområdene og strandlinjene, og streifet innom grunner, innos og utos. Det er ofte her fisken tar.

Har fisket med "allt" i dette vannet, men nå fisker jeg hovedsaklig etter store individer. Jeg bruker wobblere/plugs/spoons.

Har ett lite håp om å sette ny PB her. Matfisk (omså til hele nabolaget) kan man hente ut når som helst med flue eller oter, men vi er jo i Trollingforumet av en grunn :-)

Tradisjonellt er det oter, markdrag og garn som er brukt av grunneiere og hyttefolk. Garnene blir det stadig færre av og i dag er det i hovedsak hyttefolk og tilreisende som fisker. Det går mye i markdrag og oter.

Det er ikke ørekyte i vannet.

Jeg krysser på dagtid, i mørket går jeg mye på langs og fisker av overgangene.

Er det no-no å gå med båten i selve overgangen (3-5m) - er dette noe som bare skal fiskes av med sideparavan?

Skal legge inn noen økter med el-trustern i mørket. Jeg liker jo generellt "å sette minst mulig avtrykk".

Hva tror dere - Påhenger lokker eller skremmer stor fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere - Påhenger lokker eller skremmer stor fisk?

Dette tror jeg varierer enormt. Jeg har flere ganger opplevd å få ørret rett i propellstrømmen 10-15m bak min 50HK, så de fiskene var definitivt ikke redde for påhengeren. (I saltvann har jeg fått ørret, sei, makrell og horngjel på samme måte.) Dette blir ren synsing, men det virker logisk for meg at fisk i vann med mye båttrafikk er mindre redde for motorstøy enn vann med lite trafikk.

I tropiske strøk, brukes nettopp propellstrøm og turbulent vann bak båten som en lokkende effekt, hvor tanken er at stor fisk vil komme opp for å se hva som lager alle boblene, skummet og turbulensen. Man har da alle stengene gående nærme båten, i den værste "støyen". Nå tror jeg ikke metodene man bruker etter tunfisk etc er direkte overførbare til vår hjemmlige ørret, men poenget er altså at dette er noe som varierer etter lokale forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påhenger LOKKER fisk. Min teori er at den har litt samme virkning som innos og at fisken tror at der kommer det mat.

Det kan ta lang lang lang tid å knekke et vann. Selv har jeg et vann med stedbunden ørret og røye, samt innslag av laks og sjøørret jeg brukte lang lang lang lang tid på å knekke. Fisket første gang her i 93. i 04 fikk jeg min første fisk på over 5.5kg.

Kuusamo 70 grammer pluss Rapala Husky SD (IKKE jerk), Tomic 737 og 398 i 4" Tubby samt 746 i 5" classic er agnene jeg ville valgt i ditt vann som ukjent. Alle disse har gitt meg stor fisk i forskjellige vann. Og du skal bruke tempen i vannet som en rettesnor på hva du skal bruke. Viskositeten i vann endrer seg i tråd med temperatur og viskositet har også innsigelse på sikt. Jo kaldere vann jo bedre sikt som regel. Under 8 grader farge 737. 8-14 grader 398 og SD, i alle temperaturer 746. Fart kan variere fra 2 til 3.5 knop. En må forsøke, feile, prøve og prøve igjen. Før eller siden (kanskje helst siden) treffer man, hvis en treffer gang på gang er koden knekt. Tålmodighet er en dyd, og selv om en bedriver trollingfiske er det ikke bare å reise ut å plukke storfisk.

Mjøsa er en stoørretsjø. Under NM var det 200båter og optimale forhold. Noen av norges fremste trollere deltok, men det ble vel kun tatt 3-4 fisk OVER 6kg. Det setter ting litt i perspektiv. 16timers fiske. 16*200*4 så får du antall stangtimer. Del dette på 4 så ser du timeantall per storørret.

Men som sagt forsøk deg med en 70 grams kuusamo en stanglengde foran wobbleren, varier farten. Rapala og 5"Classic tåler fint 3.5knop 4Tubby kan kjøres opp til i allefall 3. Jeg anbefaler også en lenke på SD samt å bytte ut krokene på tomicen til en gamakatsu 2X strl 2.

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemldingene.

Setter stor pris på skikkelig hands-on info :thumbsu: Og absolutt en tankevekker i forhold til resultatet i Trolling-NM.

Må plage Flash med litt oppklaring:

398 ins?

737 eller 737 Pi?

Hvilken 746? Finnes jo flere varianter.. http://trolling.no/ Tomic/Tomic farger - Side 3

Ang Husky. Lenke er greit, men da bør man vel fjerne kroker - hvilke(n)?

Snakker vi enkel eller treble på Gamakatsuen?

Var ute en tur i går kveld/natt. Betydelig temperaturfall og dreining på den lille vinden som var (0-2s/m sør-vest) ga som forventet negativt utslag på fikset.

Men kvelden var ikke helt bortkastet alikevel - Gikk fast i ett spøkelsesgarn inne på 4 meter og fikk etter mye slit fjerna det jeg tror var mesteparten av dritten. Turen ga 4 greie ørreter (350-600gr) som naboen i dette øyeblikk har til middag :angel:

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at dette passer best på Mjøsa LF! Vann med kun ørret og røye er ikke det samme som et vann med 20 fiskearter og en flere ørretstammer som er 100% fiskespisende.

Jeg sier ikke at dette ikke vil fange, men min erfaring er at mindre wobblere etc. fanger bedre. Min største ørret på et slikt vann er 1,6kg tatt på et vann med mye humus, midt i solsteikenog midt på sommeren med ABU markdrag.

I dette vannet er det tatt fisk på opp mot 2kg. Slik du beskriver vannet er det likt slike vann jeg har dorget i.

Når det gjelder vann som er humusfargede, så regnes ikke disse som mæringsrike, spesiellt dersom vannet har store deler av vannet over 10 m dyp. Dette er fordi solen ikke når dypt, og solen er nøkkel nr en for at planteplankton skal trives, og planeplankton er nederst i næringskjeden og selve grunnlaget for mattilgangen i vannet. Noen vann er forøvrig brune av dyr i vannet, spesiellt utover sommeren, men disse ser du bevege seg i en kopp etc.

Det er grunnen til at jeg tror vannet ikke huser mye stor fisk.

I gamle dager ble ofte hjemmelagede små devoner/dregger 2-3" brukt i et vann i nærheten her, vannet har huset ørret over 4 kg, men her er det bla sik, ørkyte, røye, mm. og har et næringsgrunnlag for større fisker.

Er det i områder med mye vak du får mest fisk?

Jeg liker godt å fiske i slike vann, for jeg får en helt annen følelse av å fiske, og bruker som oftest superligth spinnutsyr, som gir en artig fiskeopplevelse selv om fisken sjelden bikker kiloen.

På Mjøsa er kilosfisk kjedelig, og det er bare å taue dem inn det er fordi vi har utstyr som skal kunne takle fisk på opp mot 10kg .

Dessuten er kvaliteten på fisken som oftest helt prima!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig Femmer! Om det ikke er andre arter enn ørret og røye er fortsatt ørreten kanibal og den spiser fisk. Hvordan kan en ellers forklare at vi får ørret fra 05-2kg på 5" Tomic i trøndelags vannet?

At en nok tar mere fisk på markdrag, fluer og små spinnere er nok korrekt, men nå skriver lystfiskern at han er ute etter de store. Og da bruker du utstyr beregnet for de store. Men det kan stemme det ikke er fisk over 2kg i vannet, kanskje noen få over 3. Men du vet like godt som meg at en ørret på 300g ikke har noe problem med å ta et agn på 12-13 cm.

Og som jeg skrev litt lenger opp, jeg ville tilnærmet meg vannet på denne måten. Noen ganger må en prøve noe nytt. For 20 år siden visste ingen her hva en tomic eller apex var, men du verden hvor mange storørreter de har felt etter sin inntreden, selv om gode gamle devon fortsatt fanger.

Nei jeg holder på det jeg skrev i innlegg #17 og tror at det er melodien for å ta de litt over 1.2kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører hva du sier Femmer og er mye godt enig med deg. Ultralight er morsomt det, men jeg har som sagt ikke gitt opp håpet på å komme i kontakt med en av de riktig store. Dette vannet huser garantert ørret på +4kg. Jeg ser dem hvert år. Går rykter om 7kg+ tatt på garn og det er observert svært stor fisk i elva i gytetida.

Men jeg tror heller ikke at de er der i "stort antall". Vannet har etter alt jeg kan skjønne store mengder ørret i størrelsen opp til 7-800gram.

Jeg får kanskje 4-5 fisker over kiloen i sesongen. Det som kan være verdt å merke seg er at alle +kilosfiskene jeg har fått har tatt på ett eller annet agn under dorging - Ingen har tatt på oter, selv ikke tidlig på sesongen når vi normalt får både mer og større fisk på otern.

Ut i fra lite tilgang på informasjon og historikk om vannet virker det som om det mangler helhetlig oppfølging av fiskeressursene. Noe som har ført til at man blandt annet har observert folk på lystring i elva - DET trenger ikke å være bra for videreføringen av bra genetisk materiale.

Før jeg gikk til innkjøp av typisk dorge-utstyr gikk jeg jo mye med lettspinn-utstyr. Det sier seg selv at en ørret på 700gram er mer moro på 2-10grammern en på en trollingstang. "Problemet" mitt da som nå er at jeg ender opp med tildels mye steikeørret+ på hver tur. Liker som prinsipp ikke c+r så det jeg fanger går til mat. "Risikerer" du å få 10+ slike på hver tur så har hvertfall jeg problemer med å få omsatt fisken på en fornuftig måte.

Men nå har jeg altså lyst å prøve å friste ut noen av de gamle kjempene og tenker i all enkelhet at stort agn gir stor fisk.

Nå ser det jo ikke ut som om 400grammere har nevneverdig angst for en 4" Tomic, så man har jo av og til lurt på å bruke enda grøvre skyts.

EDIT - Jøss flere natteranglere på FS ser jeg.... :-)

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du LF snakker om 0,5-2kg fisk så forteller 2kg`s fisk at dette gjerne er en fiskespisende stamme. Når ørreten passerer en viss størrelse så ER den fiskespisende! Men når en sjelden får fisk over kiloen så er det en stamme som har annen diett.

Hva er det i magen på disse kilosfiskene? Hvor får du dem (grunner/land/dypt) Hvilke farger tar du mest på?

Sånn som jeg tenker, så bør agnene i hovedregelen være av samme størrelse som det fisken jakter på, og ha innslag av samme farge som byttet.

Noe annet som kan være verdt forsøket er å fange smårøye, og bruke agnskaller. Som scuirus nevnte så bruke et ekkolodd for å finne byttefisken, evt hvor de store fiskene holder til. Få agnet ned til fisken i riktig fart, så fiske HELT til den sitter der. En liten dyprigg med en 2-3kg lodd ville gitt deg muligheten til å komme ned i dypet, rundt grunnene der jeg inbiller meg de største eksemplarene jakter smårøye.

Når det gjelder en 4" tomic er ikke den veldig stor. 10cm, 5" er 2,5cm lengre og en god del grøvre. Fordelen med 5" er at den har en veldig fin gange, selv i lav fart. Knæsje farger som grønn og rød (svart) er farger som kjent gir klare siluetter mot natthimmelen. Jo lysere det er desto mer naturlig farge, men den bør ha elementer som gjør at den skiller seg ut som et lettfanget bytte. Kan være farge eller, gange.

I trøndelag er vel ikke mye til nattemørke for tiden?

Det er bare å prøve større agn, og for allt jeg vet kan det være 7" tomic som kan lure storørreten, men det som fanger ørret på kiloen fanger også større ørret, Uansett hva du velger, så er det et spørsmål om tid. Det kan ta ett minutt, og det kan ta et helt liv. Det handler om rett tid og rett sted.

Hovedsaken er at du er ute å fisker, og fisk med det DU har tru på uansett hva vi sier og mener. Det er slukene i vannet som fisker.

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken står ofte på et veldig lite område av et vann og også på forskjellige dyp til forskjellige tider. Hvis du ikke er rimelig godt kjent på hvor fisken står til forskejellige tider på året må du skaffe deg ekkolodd for å komme videre med fiskinga. Forstår ikke at noen gidder å kaste bort tida si på å dorge i "blinde".

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.