Gå til innhold
Fiskersiden

Postsmolt med mer enn 70 lakselus. Ny video fra Hitra


Recommended Posts

Det er forferdelige bilder som tikker inn fra Hitra i disse dager. Jeg hører at mengder av små sjøørret kommer i hopetall opp i ferskvann for å avluse seg fra de dødelige mengdene med lakselus. Det blir mer og mer klart hvorfor friske, urørte vassdrag på Hitra i dag kun har en svært liten sjøørretbestand, med ekstrem dominans av ferskvannsstasjonær ørret.

Dette har pågått i mange år på øya, som en gang hadde vassdrag med sterke sjøørretbestander og storvokst fisk. Det vi ser i dag være resultatet av en ekstrem seleksjon på å la være å gå til sjøs.

Det er ikke lurt å beite i sjøen, for da dør du.

Jeg vil kalle det som foregår på Hitra en økologisk katastrofe.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva sier du til dette Lisbeth Berg-Hansen ? Det er jo ingen tvil om hvorfor lusemengdene har økt der ute med stadig økende antall o-anlegg :cigar: Steike, en kan bli forbanna av mindre ! Og stakkars laksesmolt som skal gjennom dette lusebeltet hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om Lisbeth leser fiskersiden.no, men hvis ikke så håper jeg at flere gjør som meg og sender linken til henne på e-post.

Rigor, kommer dette i media på noe vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om dette blir mediasak. Det burde vært det, helt klart, men det får gutta som holder på med prosjektet bestemme.

Lerøy Midnor og Marine Harvest kan ha så mye som 4 millioner laks stående i en radius på 5 kilometer, 3 kilometer fra munningen av Melkstadvassdraget, der disse videoene er fra. Selv om de gjør jobben sin og holder lusenivået langt under tiltaksgrensen, hjelper det lite når det er så mange. Så mye fisk og så mye lus per fisk har det aldri vært i nærheten av rundt hele Hitra og Frøya tilsammen i naturtilstand. (Sjø)-ørreten tar konsekvensen av de endrede økologiske vilkårene, og fullfører livssyklusen sin i ferskvann i stedet. Vi får ferskvannsørret i stedet, som kjønnsmodnes som steikfisk.

Man blir bare trist av at Norge synes dette er greit. Sjøørreten fortjener ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som dette har det dessverre vore hos oss i 20 år no. Dei flotte sjøaurestammane som var i Sunnhordland, Hardangerfjorden og Åkrafjorden er totalt utradert. :(

Me finn ofte sjøauresmolt med over 100 lus på og har gitt beskjed om dette, men ingen som kan gjere noko med det bryr seg.

Eg var ein tur og kikka i elva vår (Frugardselva) idag og der stod det mengder med sjøauresmolt og mindre sjøaure i nedre del av elva og i elveosen. Dei var fulle av lus og luseskader. Normalt skulle desse vore ute i sjøen og beita, men med dei mengdene med lus har ikkje fisken anna valg enn å returnere til elva for å bli kvitt lusa.

Det er svært trist at kommande generasjoner aldri skal få oppleve skikkelig sjøaure, for det er desverre det som skjer om det ikkje blir gjort noko drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV2 har som sagt hatt lignende innslag fra Vestlandet og der blir det slått fast at Regjeringen ikke vil innføre nye konkrete tiltak og her er Orakelsvaret fra ministeren "Spørsmåler e om vi ska ha ei meir differensiert behandling i forhold til om villfisken har problem eller ikke" Les svaret en gang til. Forståelig?

Når de som har ansvaret for dyrehelse og dyreetikk bare jatter med ministeren skjer naturligvis ingenting. Oppdrettsmedaljens bakside ties ihjel. Statsråder sitter med for mange aksjer i oppdrettsindustrien. Sør for Alpene har slikt virksomhet fått et eget navn..

Hvor er miljøverndep og miljøorganisasjonene når man kan dokumentere miljøproblemer så klart.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.