Gå til innhold
Fiskersiden

Med jig og popper i Panama


mag
 Share

Recommended Posts

Så er årets store fisketur unnagjort. Popper og jigfiske i Panama. Landet med cubera snapper, rooster fish, jack cravelle og selvsagt yellowfin tuna. Getaway tours sto som reisearrangør og fiske globetrotteren Lars Nielsen var guide. Ellers var normannen Jonas og 6 svensker med (Christian, Christofer, Berth, Martin, Patrik og Tobias). Området var tuna coast utenfor Pedasi.

Dag 0

Etter en natt på hotellet og en busstur ankom vi Pedasi i 3 tiden på ettermiddagen. Jeg fikk umiddelbart et positivt inntrykk. Pascal hos Panadventure skal skapt et hyggelig og behagelig fiskecamp. Her var det 2 bygninger med totalt 4 leiligheter med 3 senger i hver. En stor garasje til lagring av båtene samt spisesal med bar. I senter av disse bygningene var det et basseng, noe som ble flitting brukt til avkjøling og for å slappe av etter fisketurene. Kvelden ble så brukt til å rigge fiskestenger, poppere og pakke for første fiskedag.

Dag 1

Alle var svært spente på hva som ville møte oss. I båten møtte vi våre 2 lokale fiske guider for uka. Chino og Geraldo viste seg å være 2 dyktige og svært hjelpsomme guider. Denne dagen ble brukt til noe jigging, men det meste av dagen ble brukt til popping. Jonas fikk en cubera snapper på popper, Lars fikk rooster og en jack cravelle. Men jeg fanget en blacktip shark, en svært spenstig fight da den gjorde flere flotte hopp. En av de andre båtene fanger en rooster på ca 20kg.

Jonas med sin cubera rooster

01_cubera.jpg

Lars med en rooster

02_rooster.jpg

Spenstig liten hai

03_blacktip.jpg

Dag 2

Dagen startet med torden og regnvær. Avreise ble da utsatt til torden hadde gitt seg, men regnet gjorde det desverre hele dagen nesten. Høydepunktet for dagen kom når vi dro ut for å finne tunaen. Jeg kastet ut en skipjack og så fort den landet hev en YFT over popperen. Etter et heftig utras og en tung innsveiving kom det opp en YFT på 18kg. Noe av grunnen til at den var så tung å sveive inn var at den ene kroken satt i ryggen :(. Jonas fanget en snapper på en Storm jig! og fikk en bluefin trevally på livebait.

Yellowfin tuna (fuktig denne dagen, derfor en ufrivillig sensur)

04_tuna.jpg

Bluefin trevally fanget på livebait

051_bluefin.jpg

Snapper fanget på storm jig

05_snapper.jpg

Dag 3

Sola og den blå himmelen var heldigvis tilbake. Det ble ingen større fisker denne dagen, men vi fikk noen bonito på speed jig. Det kuleste var faktisk en manta ray som hoppet 3 ganger 1,5 meter i været.

Svenske Martin får en broomtail grouper på 38kg.

Dag 4

Dagen ble brukt til mere speed jigging enn tidligere. Og på jig fikk jeg en liten amber jack, bonito og sierra mackrel. Fikk også en bluefin trevally på livebait. Jonas fikk en jack cravelle på speed jigging.

Ellers fanget svenskene 3 roosters, den største på ca 30kg.

Jonas med en jack cravelle

06_jack.jpg

Dag 5

Denne dagen var ment som hviledag. Og vi brukte den noe roligere enn ellers. Vi leide en av de lokale båtene som kjørte oss rundt den nærmeste øya Iguana Island, og tok med oss kun lettspinn stanga. Vi hadde 2 fiske økter utenfor øya. Lars fikk 2 stk horse eye jack. Sjøl så fikk jeg en pen akvariefisk jeg ikke husker navnet på og mistet 2 fisker etter noen artige utras.

Øya krydde av disse

07_iguana.jpg

Lars med sin horse eye jack

08_horseeye.jpg

Pen akvariefisk (art ukjent)

09_akvariefisk.jpg

Dag 6

Denne dagen reiste vi langt av gårde uten å finne så mye fisk. Ved lunsj tider fikk vi en telefon fra ene båten som hadde funnet tunfisken. Det ble da full gass på 2x140hk motorene til tunfisk banken. Så startet tunfisk krigen. Vi så delfiner hoppe og svømme i overflaten overalt, og kjørte slik at vi kom i forkant av de før vi kastet våre poppere. Det ble et veldig mas, hvor det gjalt å være "på" hele tiden. Det tok litt tid fant rett popper som tunfisken ville ha, Halco Roosta "Haymaker" i blå. Men så fort jeg kastet med rett popper kastet en YFT over popperen, og kampen var igang. Men etter kun 20 sekunder mistet jeg krokfeste, og jeg kjente skuffelse "mistet jeg min mulighet i dag". Men bare noen få kast senere kroker jeg en ny tuna, som gir meg en bra fight helt til ripa. Vi tar noen bilder av fisken før de andre fortsetter fiske. Jeg er fornøyd med fisken og tar av meg hansker, stangbelte og skyller skjorta for tuna blod. Jeg har ikke mer enn fått duppet skjorta i vannet da mate'en girm meg stanga mi og skriker "mullin, mullin, mullin". Han hadde da tatt stanga mi og fortsatte å kaste og umiddelbart kroket en ny tunfisk. Nå uten skjorte, hansker og belte fighter jeg den neste tunfisken. Denne gangen dropper vi bilder av fisken og fortsetter å fisker. Jeg skjønner at jeg ikke får mulighet til å sette på meg skjorta igjen, men må jage videre. Og etter bare noen kast korker jeg nok en tunfisk. I mens har både Lars og Jonas fått YFT. Og før delfinene og YFT forsvinner så har jeg fått enda en tunfisk. Alle tunfiskene veide rundt 20kg.

Men på en annen båt hadde de fått 2stk på ca 50 kilo, den ene ble med til land (fanget av Patrik), den andre knakk stanga og forsvant.

Jeg med min første tuna for dagen

10_tunaM.jpg

Jonas med sin tuna

11_tunaJ.jpg

Lars med sin tuna

12_tunaL.jpg

Patrik (lengst til venstre) med sin 50kilo's tuna

13_tunaP.jpg

Dag 7

Med tuna kjøret fra forrige dagen var vi svært interessert i å finne mere delfiner og tuna. Vi startet dagen med resultatløs fiske etter cubera. Før vui snudde nesa ut på tuna banken igjen. Også idag fant vi delfiner som hoppet, til og med noen tunfisk hoppet. Vi rakk å kroke hver vår YFT før de raskt forsvant. Samtidig som tunfisken forsvant blåste det opp og begynte å regne og tordne. Vi avsluttet fisket noe tidligere og reiste inn. Ettersom vi fikk litt ekstra tid ble det en tur til Pedasi for å handle noen suvenirer. På den lokale puben møtte vi skipperen og etterhvert kom også mate'en. Da ble det et par runder med cerveza.

Min tuna for dagen

14_tunaM.jpg

Jonas og hans tuna

15_tunaJ.jpg

Lars med den siste tuna'en fanget på turen

16_tunaL.jpg

Splittringene på Halco'en etter 5 tuna + 1 mistet

P1020666.jpg

Dag 8

Siste fiskedag. Alle i båten virket slitne i dag, også mannskapet (de satt igjen på puben etter oss). Lars fanger en jack cravelle, samt en Pompano. Pompano er flott fisk med nesten "krom lakk". Jeg fanger en mindre snapper, og avslutter fiskereisen med en flott cubera snapper på ca 17kg. Fisken blir tatt på min lettspinn stang, så jeg hadde flaks at det var mye vann (ca 30m) under oss. En avsluttning jeg er meget godt fornøyd med, da cuberaen var en av turens store mål.

Jonas med sin jack

17_jack.jpg

Lars med jack cravelle

18_jack.jpg

Lars med den flotte pompano

19_pompano.jpg

Cubera snapper

20_cubera.jpg

Pedasi var et flott sted å fiske. Stor variasjon av arter, store fisker som setter deg og utstyr på prøve. Flinke og dyktige guider som hjelper deg med alt (hvis du ønsker trenger du nesten bare å sveive inn fisk). Behagelige boforhold, med noen fantastiske fiskemåltider. Stedet kan varmt anbefales til alle som ønsker en tropisk fisketur. Både de som er nybegynner og de som har vært på et par turer før.

Her var det "slapp off" hver ettermiddag

21_pool.jpg

Skryteveggen til Pascal

22_skrytevegg.jpg

Utstyr som har vært brukt.

Tung popping: Carpenter Monster Hunter 80H, Stella 10kFA, Varivas PE8

Medium popping (favoritt combo): Ripple Fisher Ultimo 79H, Stella 10kSW, Varivas PE8

Lett popping: Hots Giapang 78MH, Stradic 5kFJ, Varivas 0,35

Jigging: Smith Offshore Stick WGJ PE3-5, Saragosa 10k, Varivas PE6

Takker alle som var med som gjorde dette til en hyggelig og trivelig tur.

Ekstra stor takk til Lars for all bistand og informasjon på turen.

En sliten og fornøyd gjeng

23_spisebord.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med førsteplassen, missunelig på den :)

Mange av turene forgår på vårparten eller høst når det gjelder tropisk fiske, så det passer vel dårlig med skole ja (eventuelt vinterferien + par dager "syk"). Nå vet jeg ikke når skolen avsluttes for deg, men det blir muligens ny tur med Getaway neste sommer (juni). Turen jeg var på nå hadde avreise 13. juni.

Vet ikke om turen må gjøres innenfor et tidsrom, men har du mulighet kan du kanskje utsette den noe. Dumt å reise på en tur har semi lyst på i forhold til de andre mulighetene.

Ta eventuelt kontakt med Getaway og nevn din case. De arrangerer også spesial turer som ikke er nevnt på nettet.

Lykke til med søket ditt og håper du finne noe som kan bli en drømmereise :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.