Gå til innhold
Fiskersiden

Mitt livs fisk!!!!


Trollet
 Share

Recommended Posts

Har vært noen dager i Vik i Sogn og har selvfølgelig fisket. Fra land fikk jeg intet, måtte ut i båt. I går fikk vi noen hvitting og en noen uer, sistnevnte var ny art for meg, ikke så store, men dog ny art. I dag skulle vi bare en liten tur ut før vi dro båten inn i naustet igjen. fikk en ¨mindre tordsk først på juksa il ''svigerfar'' så dro jeg op den og heiv uti en 90g sluk agnet med reke. På andre kastet så trodde jeg den satt bom i bånn, stangen sto i bue, og null bevegelse. Dro litt for å prøve å løsne, og så den ga litt etter, snurret littegrann inn, og så et sinnsykt utras....... Kjørte i sikkert en kvarter, et par mindre utras på veien - sinnsykt tungt, skjønte ikke hva det var, lurte på om det var en større torsk. Så til slutt kommer det en diger kjeft mot oss fra dypet, trodde da det var en breiflabb eller noe i den dur, inntil ripe fikk vi han, men så retta kroken seg ut da jeg skulle prøve å få tak på den og ta den med hånda.........[ :P !] jeg hadde selvfølgelig hverken klepp eller hov med...... Det var ei diger(for meg) kveite, Sambo anslo bredden på fisken til å være rundt 40 cm, kan da noen si noe om antatt vekt på denne fisken. Jeg vet ikke for jeg har aldri før fisket kveite, ny art dette også, men den teller jo ikke fordi jeg ikke landa den helt!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, konge med kveite der inne da! Jeg kommer selv fra nordfjord som ligger hakket lenger nordover, der ble det tatt en kveite i den størrelsesordenen du beskriver for etpar år tilbake. Synd du mista den, men ikke ta det så tungt! Før eller siden er den der igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm

Tror nok kveiten var litt over 10 kg. 10 kg er ca grensen for kjønnsmoden kveite. En kveite på 90-100 cm er 10 kg. Var den 40cm bred må den ha vært over 90 cm lang.

Har selv satt ut kveite i Vik. Regner med at denne ikke hadde merke på ryggen. Jeg satt kveite ut rett ved kaien til Vik sentrum. Var det langt utenfor der du fikk fisken?

Neste gang du får en fisk som har enorme utras for deretter å komme seilende som en fjøl i perioder må du ha kveite i tankene. Jeg synes den er litt lik lyren. Den sparer på kreftene for så plutselig å bråsnu for å gå i dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var uansett en sinnsyk opplevelse å få fisken opp til vannflaten!!! Det hører med til historien at jeg kjørte den på vanlig stang og 0.40 snøre!!! Spensten i snøret var lik 0 etterpå kan du si!! Kommer nok aldri til å fiske uten klepp/hov igjen!!! Det har vært mye ''hvis om'' etc i tankene i dag, men det er uansett liten vist å gråte over spilt melk!!! Jeg sa til sambo mens jeg sakte fikk den nærmere båten '' håper jeg får den så langt opp at jeg kan se hva dette er i det minste (skulle holdt kjeft...[} :P ])'' jeg hadde mine store tvil om snøret skulle holde [ :D ] men så var det Remakroken som rettet seg ut istedet!! Har jo lest om dette med å bytte kroker...... je je, dritmoro var det å kjøre så stor fisk i allefall!!! Selv om det selvfølgelig hadde vært ennå morsommere å få han opp i båten... Båten var forresten en 150år gammel tobøring!!!![ ;) ]

Den kommer helt sikkert til å hjemsøke meg noen netter ja......[|)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av torsteinhal

Hmmmm

Tror nok kveiten var litt over 10 kg. 10 kg er ca grensen for kjønnsmoden kveite. En kveite på 90-100 cm er 10 kg. Var den 40cm bred må den ha vært over 90 cm lang.

Har selv satt ut kveite i Vik. Regner med at denne ikke hadde merke på ryggen. Jeg satt kveite ut rett ved kaien til Vik sentrum. Var det langt utenfor der du fikk fisken?

Neste gang du får en fisk som har enorme utras for deretter å komme seilende som en fjøl i perioder må du ha kveite i tankene. Jeg synes den er litt lik lyren. Den sparer på kreftene for så plutselig å bråsnu for å gå i dypet.

Det var ikke så langt fra Vik sentrum, rett utenfor Djuvik campingen. Jeg rakk ikke å se om fisken var merket!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.