Gå til innhold
Fiskersiden

Elv i finnmark med pen ørret, Hjelp !


Siljanfluefiske
 Share

Recommended Posts

Hei, drar nordover til søndagen og trenger noen tips til noen ørretelver i finnmark. Vet at det er mange emner med info, men finner ikke navnet på noen plasser :( Så hvis noen kunne hjulpet en ung fluefisker som bare slipper ut fisken med å si navnet på en elv eller to hadde det vært helt knall ! :) Tar gjerne imot navn på elv med PM ! takk på forskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du spør etter ørret-elver, men vil anbefale deg/dere å sette av litt tid til laksefiske også. Å fiske smålaks i finnmark minner mye om ørretfiske i sørnorge.

Du kan bruke lett utstyr, selv bruker jeg mest #5. Klassiske ørretvåtfluer er prima vare. Dobbeltkrok #12 March Brown Silver, Telemarkskongen, Mallard&claret, Heckam Peckam Green, Olsen, Peter Ross, Pålsbu osv. Osv. Funker fint som snus hele bunten. Selv bruker jeg kun to fluer, en modifisert Francis i trippel krok 14 og en svært tynndressa "reveflue" bygget på en Curved nymph krok (enkeltkrok) i #12-14. Denne bygger jeg som en ekstrem "low-water flue, uten kropp, med bittelitt blå rev som undervinge, deretter to flash-fiber, og topper det med bittelitt mer svart rev. Hode i hot-orange ull, og cheeks i ganske små jungle cook.

Kjør synkefortom eller sinktip.

I tilegg er tørrfluefisket knall når forholda ikke er helt håpløse (og det skal en del til for at de er helt håpløse :) ). Tror det meste kan funke, jeg bruker som regel streaking caddis, både dead-drift og streaking, i tilegg til små bombere (grønne og hvite er mine favoritter). Ellers har jeg fått laks på både døgnflueimitasjoner, hvepseimitasjoner og Daddy longleg.

Nymfer kan også brukes, jeg har fått noe laks på nymfer når jeg har fiska sjørøye, men når laksen er i fokus holder jeg meg til de to; våtfluer og tørrfluer... Sjøørret og sjørøye er også kule fisker... Alle tre kan fiskes på ørretutstyr. Vil som sagt anbefale å sette av litt tid til dette fisket, da det som regel er langt lettere tilgjengelig en godt ørretfiske (altså ørret på samme størelse).

Og som sagt, smålaksfiske i Finnmark, minner mye om fjellørret-fiske i sørnorge, bortsett fra at det er veeeldig mye enklere å få stor fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.