Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde på 7,2 kg i Hjortlandsstemma


emilengø
 Share

Recommended Posts

Da ble det et par timer der nede i dag, vi gikk litt lengre bort langs traktorveien enn det dere gjorde. Å kastet langs land derfra. Gikk gjennom det meste av sluker og snobbete, men endte opp med at naboen fikk en liten tass på 7-800 gram.. På en blank torskesluk :)

Men skal definitivt prøves igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff of huff for en kjip bom tur idag.

Jeg og en venn stakk ned tideligere i kveld for å ta et par timer.

Turen startet greit. Jeg fikk en på 1 kilo og min venn hadde på to på samme størrelse.

Vi bevegde oss lebgre bortover før det plutselig hylte i snellen til vennen min. Den kom helt inn med land etter en stund. Den var 3-4 kilo. Plutselig kjørte den ut og ned under ett tre. I samme slengen brakk den stangen. Wobbleren måtte også rykes. Ikke nok med det. En halvtime senere hadde jeg på enda en på samme størrelse. Rundt 3-4 kilo. Denne kjørte seg også ned i trær og røk wobbleren. Fiskene kom seg heldigvis av wobblerene av seg selv.

Men for en bomtur. En knekt stang og to wobblere fattigere for kun en liten skitgjedde på et kilo.

Kjedelig altså!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nesten lyst å fiske litt Gjedde igjen... Bare på gøy, er noen år siden sist; rundt 20 år siden... Kult når de raser noe ut av sivet og høgger til og du ser "plog-bølgene og hvirvelen" på vannet etter fisken som raste avgårde for å ta wobbleren din. Jeg tok mine i primært i Gaupåsvannet på begge sider av veien, samt i Storetvedtvannet på Landås, der var det mye fisk. Fanget en med hendene der og, en liten en. Har også tatt noen små i elven som går fra Gaupåsvannet, over jordet og oppover mot Hetlebakken som er barndomsvannet mitt. Heldigvis er det rist i slusen i demningen der, så det tar seg ikke videre opp og Ørreten der forlater ikke vannet.

Btw: Vet dere hvor mange tackles vi som driver med Surf ligger igjen på havets bunn i løpet av et år.. En digresjon bare, men to skarve wobblere er ikke "så kipt" å slite... ;)

Part of the game... knekt stang også, men det er ikke ofte akkurat (spinnstenger stort sett eller Surfstenger av kjipakvalitet).

Vet om et lite tjern i Fyllingsdalen hvor det ble satt ut stor fisk en gang i tiden for konkurransefiske. Jeg fisket ikke der i løpet av de 5 årene jeg bodde i Fyllingsdalen.

Men jeg gikk ofte ned til tjernet, og så ofte "plog-bølgene" fra bra fisk som stakk utover når jeg kom for nær en fisk som sto langs land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk! Mye storvokst gjedde og få her på vestlandet. Tok selv denne for ikke så lenge siden i ett lite lokalt tjern i fana ( vekt noe usikker da jeg bare hadde en som gikk til 10kg i hende og den ble bunnet,. Og det bor en større der som har plaget meg lenge..... Denne måtte bli tatt med hjem da den ble stygt skadet og ville ikke klare seg. Tatt med 7" 5-20 grams lightning rod, shimano cx1000 snelle. 0,12 fireline og en selvlagd wobbler. + stålfortom.

tjerngjedde.jpg

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nesten lyst å fiske litt Gjedde igjen... Bare på gøy, er noen år siden sist; rundt 20 år siden... Kult når de raser noe ut av sivet og høgger til og du ser "plog-bølgene og hvirvelen" på vannet etter fisken som raste avgårde for å ta wobbleren din. Jeg tok mine i primært i Gaupåsvannet på begge sider av veien, samt i Storetvedtvannet på Landås, der var det mye fisk. Fanget en med hendene der og, en liten en. Har også tatt noen små i elven som går fra Gaupåsvannet, over jordet og oppover mot Hetlebakken som er barndomsvannet mitt. Heldigvis er det rist i slusen i demningen der, så det tar seg ikke videre opp og Ørreten der forlater ikke vannet.

Btw: Vet dere hvor mange tackles vi som driver med Surf ligger igjen på havets bunn i løpet av et år.. En digresjon bare, men to skarve wobblere er ikke "så kipt" å slite... ;)

Part of the game... knekt stang også, men det er ikke ofte akkurat (spinnstenger stort sett eller Surfstenger av kjipakvalitet).

Vet om et lite tjern i Fyllingsdalen hvor det ble satt ut stor fisk en gang i tiden for konkurransefiske. Jeg fisket ikke der i løpet av de 5 årene jeg bodde i Fyllingsdalen.

Men jeg gikk ofte ned til tjernet, og så ofte "plog-bølgene" fra bra fisk som stakk utover når jeg kom for nær en fisk som sto langs land.

Eneste problemet med å miste wobblere er at de er så dyre. Hundre lapp minst for de. Hamstret heldigvis inn i Portugal der jeg fikk rapala wobblere for 50-70 kroner.

Flott fisk! Mye storvokst gjedde og få her på vestlandet. Tok selv denne for ikke så lenge siden i ett lite lokalt tjern i fana ( vekt noe usikker da jeg bare hadde en som gikk til 10kg i hende og den ble bunnet,. Og det bor en større der som har plaget meg lenge..... Denne måtte bli tatt med hjem da den ble stygt skadet og ville ikke klare seg. Tatt med 7" 5-20 grams lightning rod, shimano cx1000 snelle. 0,12 fireline og en selvlagd wobbler. + stålfortom.

tjerngjedde.jpg

Flott gjedde du holder der! Skal ned snart igjen, men går ikke stedet hvor vi var igår. Nesten umulig å få en storgjedde opp uten at den kjører seg ned i alle grenene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du kan sikkert få noen til å kjøpe for deg fra E-bay, der får du alt av fiskeutstyr mye billigere enn her. (Her har jeg ihvertfall spart mange 1000-lapper).

Kjøper du fra www.ebay.co.uk det går normalt 4-7 dager før du har det i posten. Sorter søket etter hvem som er billigst på varen inkludert PP til Norge.

Du kan også handle fra ebay.de, men det tar litt lengre tid før varene dukker opp i posten, men MYE bra til gode priser.

Husk 200 kroners grensen, ellers finnes det smutthull for å omgå det, men det skal jeg ikke gå nærmere inn på her.

Uansett, mulig jeg tar meg en tur for å prøve Gjedda en dag. Jeg begynner snart på ferie og lenge siden jeg har vært ved ferskvann.

Er det noen dypere plasser i vannet? Jeg har relativt grovt utstyr; Dvs. Shads fra 70 gr. og opp til 150 gr. Samme med Wobblere. Bør helst ha dyp fra 3-8 meter eller finere bunn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du kan sikkert få noen til å kjøpe for deg fra E-bay, der får du alt av fiskeutstyr mye billigere enn her. (Her har jeg ihvertfall spart mange 1000-lapper).

Uansett, mulig jeg tar meg en tur for å prøve Gjedda en dag. Jeg begynner snart på ferie og lenge siden jeg har vært ved ferskvann.

Er det noen dypere plasser i vannet? Jeg har relativt grovt utstyr; Dvs. Shads fra 70 gr. og opp til 150 gr. Samme med Wobblere. Bør helst ha dyp fra 3-8 meter eller finere bunn da.

Har handlet mye annet rart fra ebay før, men aldri tenkt på fiske utstyr. Skal sjekke det ut!

Der hvor høyspentledningene går er det relativt dypt, men farlig å fiske.

Over bekken på Hjortland der hvor vi mast to fine igår er det også dypt, men mye trær helt inne. Men det finest noen steder i denne dype bukten hvor det ikke er så mye trær.

Så lenge du ikke lar den synke burde det gå fint der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den delen av vannet som ligger "mot" Blindheim er hvertfall ganske så grunnet, el lot en 30 grammer synke bare for å se, og før linen hadde lagt seg på vannet lå sluken på bunn med en haug med slakk. Å da sto vi ca midt under høyspenten på langsiden, ja eg vet, risky men gikk fin fint, så lenge en kaster lavt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Har ikke vært så mye fisking der i det siste.

Men fra Juni fram til nå har jeg fått rundt 60 gjedder der. Den største etter 7 kg var 4,1 kg, og har fått rundt 15-20 på over tre kilo.

Det blir også litt smågjedde. Men halvparten er nok over to kilo av de vi får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jo, takk :turned:

Er utrolig morsomt vann å fiske i!

Mye fin gjedde på 3-4 kg, er heldig som bor så nærmt vannet!

Så håper jeg det gode fisket fortsetter, vi slipper ut alt av gjedde, utenom noen småtasser vi har brukt som agn.

Er ikke vits i å spise fisken der med mindre en vil bli syk heller :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.