Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde på 7,2 kg i Hjortlandsstemma


emilengø
 Share

Recommended Posts

Jeg bor rett ved Hjortlandsstemma i Åsane.

Har bodd her hele livet, men utrolig nok aldri fisket der. Både fordi jeg ikke trodde det var fisk der og fordi det er så forurenset.

For noen uker siden var jeg nede for å se på insektlivet da jeg fikk øye på en rapala wobbler. Det måtte da bety at det var fisk?

IMG_0340.jpg

Jeg snakket med en bonde som hadde fisket her. Han hadde fått gjedde på 6 kilo på stang og på 9 kilo i garn.

Da jeg fikk høre dette gikk det ikke lange tiden før jeg pakket wobblerne og syklet ned for å fiske.

Den første gangen var for noen uker siden, jeg gikk ned en fin sommerkveld i en grunn vik. Etter et par kast med en Rapala Jointed i grønn/oransje/gul på ni cm satt den første gjedden, vekten var mer beskjeden.... et par hundre gram, men jeg fikk bevist for meg selv at det var gjedde der.

Etter et par kast til satt enda en, da en litt større, en på 1,5 kilo

.

IMG_0290.jpg

IMG_0312.jpg

hmmm.... gjeddekaker?

Neitakk..... Dessverre er Hjortlandsstemma sterkt forurenset av diverse tungmetaller fra den gamle bossplassen lengre oppe i dalen. Om det er ørret i vannet vet jeg ikke. Noen som vet?

Jeg sendte noen spørsmål til Rådgivende Biologer AS og fikk raskt svar. Vannet var forurenset av tungmetaller. Ørret visste de ikke om levde der, men de mente det mest sannsynlig kunne være en tynn bestand med ørret. Jeg har jogget forbi dette vannet utrolig mange ganger uten å se vak. Men igjen, jeg pleier å ta sykkelturer ned til Gaupåsvatnet lengre nede i vassdraget hvor det lever ørret på mange kilo, men jeg har aldri sett vak der heller.

Nå for en uke siden var jeg nede der igjen med to kompiser. Det var tjue grader og lettskyet. Vi hadde fisket i flere timer uten bitt. Alt av wobblere og jigger i alle farger og mønstre var prøvd ut, utenom blå.

Jeg satt på en blå, lilla, hvit og svart wobbler på rundt 12 cm. Jeg hev ut og sveivde inn et par meter før jeg trodde jeg satt meg fast.

Plutselig napper det kraftig til og snellen hyler. Jeg skimter gjedden der ute og gjetter på rundt tre-fire kilo. Men så hopper den opp med halve kroppen slik jeg får se hele monsteret..

Etter en hard, men kort kamp fikk jeg den opp på et lite berg og tatt den i gjellene slik jeg kunne løfte den opp på land.

DSCF9527.jpg

Etter masse bilder fikk jeg veid den til 7,2 kg og 97 cm lang. En utrolig morsom opplevelse for en total nybegynner på gjeddefiske!

DSCF9536.jpg

DSCF9545.jpg

DSCF9553.jpg

DSCF9551.jpg

Det verste av alt var at den på 7,2 kg hadde sår av bitemerker på ryggen som fortsatt blødde da den kom opp..... Kanskje finnes det enda større monstre i vannet?

Ihvertfall minst like store.....

Igår var jeg nede der med en venn igjen. Vi hadde fått noen smågjedder på halvkiloet. Alle ble sluppet ut igjen utenom den ene. Den hadde svelgt wobbleren langt ned og måtte avlives. Jeg brukte muligheten og tok på en stor kveitekrok og festet gjennom ryggen på den. Fikk den ut ved hjelp fra vennen min. Klokken nærmet seg ti da jeg hadde tenkt å dra den lille gjedden opp igjen for å ta turen hjem. Jeg trodde jeg satt fast før jeg så den lille gjedden satt i kjeften på en større gjedde.

I mørket så ikke den som hadde den i kjeften større ut en et par kilo maks. Jeg kunne se den ikke hadde kroken i munnen. Det var kun en meter ute. Jeg rykket hardt til for å prøve å vippe gjedden opp på land da et stort monster på minst 6-7 kilo hoppet opp og bet av nesten halve den lille gjedden.

For en opplevelse! Den var minst på størrelse med den jeg fikk på 7,2 kg, kanskje enda større.

Er det andre her som har fisket i vannet? Hadde vært gøyt å høre hva andre har fått!

Så hadde nybegynneren på gjeddefiske også fått en fisk jeg selv er fornøyd med, utrolig morsomt!! Vet ikke hva som er stort i Bergensområdet når det gjelder gjedde, men på Østlandet ville vel denne vært liten, hehe :turned:

Ikke fisk på siden hvor høyspentledningene går, det kan være livsfarlig der de henger så lavt!!!!(Står advarsel skilt om fisking her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott gjedde uansett om det er vestlandet eller østlandet det :) Tar du med deg en lang tang neste gang så går krokløsningen som en drøm og når fisken uansett er full av tungmetaller er det jo like greit å sette de tilbake. Da kan du ha et knallfiske i mange år!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott gjedde! Du skriver at på ene turen ble alle gjedder med unntak av en satt tilbake; det vitner om en bra holdning til et slikt fiske. Kanskje har du allerede satt deg inn i prosessen med å skånsomt håndtere gjedde på best mulig måte, for å sikre at de har helsen i behold når de gjenutsettes? Hvis ikke så er det mange tips om dette på forumet - bruk av avkrokningsmatte, lang tang, støtte fisken under buken ved løfting osv. Jeg forstår godt gledesfølelsen ved å få en såpass stor gjedde og at man velger å ta livet av den, men som Iversen sier så sikrer du deg et spennende fremtidig fiske ved nettopp å sette gjedder av denne størrelse skånsomt tilbake i vannet. Håper opplevelsen med gjedda gir deg lyst til å utforske dette fisket enda mer; kanskje får du en målrettet ny pers enda raskere enn du ser for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Det er et mellomstort vann. Har aldri sett folk fiske her annet enn funnet av wobbler.

Hvis ikke fisken skal spises er det selvfølgelig naturlig å slippe den ut! Jeg har tang, men glemte dette selve dagen den store kom på. Den hadde slukt wobbleren slik det var vanskelig å få den ut uten tang.

Siden fisken døde har jeg tatt vare på hodet som forøvrig veide 2 kg. Det har jeg tenkt å tørke å henge opp på veggen.

Det var en utrolig morsom opplevelse. Blir nok mange turer i vannet framover.

Heldig er jeg som bor fem minutters gange fra vannet:-)

Virker som et bra vann. Vi har hatt to møter med stor-gjedde på to turer nå!

Drømmer fortsatt om at det kan lure noen store ørreter i vannet også. Hadde vært fint om dere som har/skal fiske der hadde postet hva dere får! ;-)

Ene vennen min fikk også på tre kilo her for noen uker siden. Blå er det vi har fått mest på i vannet!

Har i grunnen liten tro på at det er ørret i vannet. Den eneste bekken som renner ned i vannet er den som renner gjennom bossplassen. Har vært og skikket her mangen ganger uten å få øye på noe ørret. Det eneste er et halvmeter tykt rød sopp i bunnen og en forferdelig stank.

Mulig de kunne gytt i utløpet, men har liten tro på det.

Er utrolig synd de satt en bossplass øverst i et vassdrag med storørret på 2-3 kilo og gjedder på 10 kilo. Gaupåsvatnet ligger lengre nede og her er det tatt gjedde på 11 kg og ørret på nærmere fem kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Überfett!!! Knallfisk om du kommer herfra eller derfra. Og at det fortsatt er flere sånne utti der vil jo bidra til at trua opprettholdes. Og det er lett å se at en ny gjeddefisker er frelst. Er ikke så mange fiskearter i norge som kan levere like mye action og spenning som gjedda kan. Det kan forresten se ut som om begensere har teken på å fiske gjedde bare dem får litt føling med den (leit etter shifty sin rekord) Og steady: Den er turkis... ikke blå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjedden allerede var død sjekket jeg magen...

En forferdelig stank og en gjedde på litt under kiloet :rofl:

Ja gjeddene er flinke å rydde i egne rekker, som flere nevner over er det viktig å holde de store eksemplarene i live. Så du får legge den lange tanga sammen med gjeddewoblerene, så glemmer du den ikke neste gang ;)

Mener forøvrig jeg har sett en tråd på sidene her om hvordan preparere gjeddehoder for tørking. Gjedda di hadde noen imponerende tenner, så det er vel verdt å gjøre en innsats for å ta vare på det trofeet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott gjedde tatt i nabolaget. Jeg vet med sikkerhet at det er tatt 10+fisk i vannet.

Det tviler jeg ikke på! Hadde jo kontakt med enda en stor en for noen dager siden. Minst 6-7 kilo.

Ja gjeddene er flinke å rydde i egne rekker, som flere nevner over er det viktig å holde de store eksemplarene i live. Så du får legge den lange tanga sammen med gjeddewoblerene, så glemmer du den ikke neste gang ;)

Mener forøvrig jeg har sett en tråd på sidene her om hvordan preparere gjeddehoder for tørking. Gjedda di hadde noen imponerende tenner, så det er vel verdt å gjøre en innsats for å ta vare på det trofeet!

Det gjør jeg! :turned:

Får se om jeg finner tråden. Det ligger fryst nå, men skal få stilt det ut så fort jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er imponert over at det bor så store ting så nærme, bor vel 7,5 minutter derfra. Så dette må prøves, snartest. Gikk du ned via Kråvasslia da? Forøvrig kjempe rapport :)

Hei!

Der jeg fikk denne må du gå ned via Kråvasslia og noen minutter ned til en liten vik. Her går høyspentledningene rett bortenfor. Å fiske i den viken går fint, men går du langs land henger ledningene såpass lavt at det er livsfarlig å fiske der.

Hvis du vil ha deg en lengre tur kan du gå inn til demningen(via Kråvasslia) og videre langs land her. Her er flere viker som er fine å fiske i.

Der hvor jeg hadde på den siste store var mer inn mot Hjortlandsdalen. Der bekken kommer ut kan du krysse den og gå innover langs en stor fin vik med masse nedsunkne trær. Det er mye smågjedde her, men om kvelden da jeg hadde den store på var vel den gjerne inne for å jakte på de mindre.

Lykke til! Vær forsiktig med høyspentledningene!

Gi gjerne et svar på hva du fikk! :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.