Gå til innhold
Fiskersiden

Vannene i Fyllingsdalen


emilengø
 Share

Recommended Posts

Hei!

Lurer på om det er noen gode ørret eller gjedde vann der. Bor i Åsane og har aldri prøvd der. Det hadde vært morsomt å prøve et par av vannene der hvis det er skikkelig med fisk der.

Vannene jeg tenker på er;

Sælevatnet

Storevatnet(Nordåsen)

Orttunvatnet

Gjeddevatnet

Lurer mest på hvilken størrelse det er der, hvilke arter og om det er mulig å spise fisken der uten å bli selvlysende ;-)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å prøve nye vann, hehe ;-)

Sant vi har mange vann her, men fin ørret har jeg kun fått i Hetlebakkstemma, Langavatnet, Åstveitvannet og Dalaelven.

Jeg er på jakt etter storørret :-)

I sommer har jeg testet de fleste vannene i Åsane.

Hunter; Vet du om abborvann nært Åsane eller vann med andre spennende arter. Vet om karussen i Spåkevannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, eller var, i alle fall gjedde i Ortunvannet før i tiden. Aner ingenting om størrelse. Kjører du nordover har du gjedde i de tre vannene på Åse i Lindås kommune (retning Mongstad, men bare fem minutter fra Knarvik). I Trædalsegga, det av de tre vannene som ligger helt i veien, er det også ørret, enn så lenge i alle fall. Ble tatt gjedde på 9,5 kilo i åleruse her for rundt ti år siden, så sikkert noen voksne madammer oppi der. Ellers huser Hallandsvatnet og Mykingvatnet på Radøy stor gjedde, med mulighet for grov ørret, regnbue og røye i førstnevnte.

Vil du ha fin snittstørrelse på ørreten reiser du til Fammestadtjønnet. 30 kroner døgnet å fiske, men her er snittet en halv kilo, og kilosfisk alt annet enn uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk og rask: Kan du si noe om hvor man kjøper fiskekort til Fammestadtjønnet? Eller er det informasjonsskilt ved vannet angående fiskekort, grunneier osv? Høres ut som et spennende vann :-)

Du får kjøpt kort hos grunneigeren i det røde huset på oppsiden av vannet. Han heter Bjørge til etternavn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett fisk vake i gjeddevannet, ørret, og pga. navnet bør vel det være gjedde der også.

Når det gjelder Ortunvannet har jeg hørt rykter om gjedde der fra jeg var 3 år, men har aldri hørt eller sett noen som har fått fisk, eller noen som i det hele tatt fisket der.

Hvis du absolutt skal ut mot Fyllingsdalen kan du prøve deg på Krohnegården i storevannet der, der taes det kilosfisk har jeg hørt (Fått ørret der på 200 gram ca.) Litt kjipt med opp- og ned-demmingen av vannet.

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hoppe over bekken etter vann? Du bor jo i Åsane og her er det mengder av vann som har gode stammer med fin ørret. Mange andre arter finnes også i områdene like i ditt nærområde.

Kan du gi noen eksempler?

Jeg har lyst å prøve nye vann, hehe ;-)

Sant vi har mange vann her, men fin ørret har jeg kun fått i Hetlebakkstemma, Langavatnet, Åstveitvannet og Dalaelven.

Jeg er på jakt etter storørret :-)

I sommer har jeg testet de fleste vannene i Åsane.

Hvilke vann i området ville du anbefale til en 8 år gammel gutt som elsket å få fisk, men hater å gå langt, vente lenge og sitte fast i bunn, som alle andre på hans alder ;) far ønsker selvsagt at han tar opp denne fantastiske hobbyen,men viktig å begynne rett sted....han har mye sjø erfaring, men null vann sålangt! Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.