Gå til innhold
Fiskersiden

Døvikfossen i går, mistet storlaks....


Stian N E
 Share

Recommended Posts

I går innvilget jeg meg selv en "fri-på-sparket-dag". Hadde fryktelig lyst til å ta en tur i Døvikfossen etter å ha fulgt med på oppgangen av laks i det siste. Foreningen legger fortløpende ut på nettsiden deres antall fisk og vekt på laksen de slipper opp trappa i Hellefossen. Antallet akkurat rundet 1000 stk så det er greit med laks oppe i Åmot nå :)

Var på plass i halvåtte tiden på morgenen, planen var å starte på Colt-berget og flytte meg nedover mot Teigen hølen etterhvert.

Mens jeg rigget opp stengene la jeg merke til en svær laks som var oppe flere ganger like utenfor der jeg stod. Satte på en knall rød Filur 45 gr på den ene stanga og kastet i retning av hvor jeg sist hadde sett fisken oppe. På fjerde kastet smalt det til ! Merket med en gang at det var god tyngde i fisken, den dro jevnt ut og ned, etterhvert stoppet den noe opp og stod å stanget litt, jeg la stanga på skulderen og "gikk den tilbake", fisken svarte med nye seige, dype utras. Den holdt seg stadig dypt og jeg ble mer og mer nervøs for dypkanten som går like utenfor Coltberget, det er skarpe berg rett på utsiden av plassen, går fra veldig grunt til mange meter dypt over en bergkant som letter fliser opp sena. For å gjøre en lang historie kort, sena kilte seg fast sannsynligvis under noen svære steiner, sprekker i berget over kanten det nede. Jeg kjente fisken i andre enden en stund, jeg slapp helt opp, gikk frem og tilbake og tilbake og frem langst bredden, prøvde det meste, men jeg satt dønn i bunn. Etter en stund ble bevegelsene i andre enden borte også og jeg stod igjen med solid bunnnapp.... Fisken hadde nok klart å slå seg løs der nede i dypet. Persen min på laks er 8 kg, denne var mye "tyngre" i måten den kjempet på , så hadde nok ganske så sikkert vært ny pers om den hadde kommet opp. Kjipt der og da , men sånn er nå fiske :lol:

Resten av dagen skjedde ikke så mye, var mye fisk oppe og viste seg til tider, men ville ikke ha hverken sluk, spinner, reke eller flue.

Pratet med noen andre fiskere, de mente det var altfor varmt i vannet, lå på rundt 19 grader nå, så får håpe det blir litt lavere temp i løpet av de neste ukene, da kan det nok bli fart der oppe for fisken er jo på plass !

DSC_1018JPGliten.jpg

Coltberget - her utspant dramatikken seg :)

Nå har jeg mistet laks på de to siste turene, får satse på at det er som de sier, "alle gode ting er tre ! "

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med noen andre fiskere, de mente det var altfor varmt i vannet, lå på rundt 19 grader nå, så får håpe det blir litt lavere temp i løpet av de neste ukene, da kan det nok bli fart der oppe for fisken er jo på plass !

Nå har jeg mistet laks på de to siste turene, får satse på at det er som de sier, "alle gode ting er tre ! "

Hilsen

Stian

Synd, det var sikkert 15 kg's laksen du var bort på :)

Tenkte å ta meg en tur i morgen. Men som du sier "Det er kanskje litt for varmt i vannet ennå", nok laks er det i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en 5 kilos på Gulltuppen i går,mistet en på det dobbelte....en del fisk bortpå iløpet av dagen,men vrient å sette krok..

Grattis med fin laks, godt å høre at der er noen som får de helt opp på land :lol:

Synd med den som slapp unna, men sånn er det jo noen ganger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.