Gå til innhold
Fiskersiden

et lite spørsmål om dypvannsdregging


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Jeg begynner å samle opp delene jeg trenger til dypvannsdregging, men lurer på en ting.

Hva slags tau bør jeg bruke?

Det skal jo helst holde noen år uten flising og sånt

I dag satte eg ut en sånn dregg. 8 mm teinetau fra Biltema til 450 kr. Denne kveilen var vel 200 meter. Nederst satte spleiste jeg inn 30 meter med flytetau samme dim og litt bedre kvalitet sånn at tauet ikke skal sette seg så lett i berg og stein.

Utover dette har jeg ikke peiling ;)

Endret av Brosmebeistet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tau er også 5 eller 6 mm - til en ca 2 tonns båt (med last).

Når det gjelder dette med flising så tror jeg det er et godt tips å bruke rustfri sjakkel/ring i blåsen.

Jeg kjøpte en galvanisert en på Biltema, ikke fordi at den var billig, men fordi jeg ville ha den største de hadde. Ser nå at friksjonen mellom denne sjakkelen og tauet ikke nødvendigvis er en god ting... Tauet begynner å se litt slitt ut.

Har riktignok hatt dette utstyret i over to år, men det er ikke brukt så veldig mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut for at jeg har utstyr i groveste laget.

Hva kjetting bruker dere ned mot dreggen sånn at den ikke går til bunns ved slakk?

Bruker litt forskjellig av det som er å få kjøpt hos biltema. Har fire forskjellige kjettinger nå som er linket med sjakler. Dette er ikke optmalt, men har vært nødvendig - nettopp pga det du sier om utras når tauet blir slakt. Kjettingen må veie mer enn ankeret - logisk nok...

Med forskjellig kjetting og disse sjaklene i mellom må jeg dra både hardt og lenge for å være sikker på at alt har kommet gjennom sjakkelen og at det ikke raser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker litt forskjellig av det som er å få kjøpt hos biltema. Har fire forskjellige kjettinger nå som er linket med sjakler. Dette er ikke optmalt, men har vært nødvendig - nettopp pga det du sier om utras når tauet blir slakt. Kjettingen må veie mer enn ankeret - logisk nok...

Med forskjellig kjetting og disse sjaklene i mellom må jeg dra både hardt og lenge for å være sikker på at alt har kommet gjennom sjakkelen og at det ikke raser ut.

Jeg har satt ut en dregg på ett midlertidig punkt. Inntil jeg får brakt på plass kjetting og sjakkel for å kjøre opp tauet blir den liggende. Får lese meg opp litt her inne på hva kjetting dim og sjakkel størrelse som er det beste. Dreggen er ca. 7-8 kg. Det rare med å ankre opp er at man får mye mer lange, Tidligere har jeg driftet og lange var en sjeldenhet. Det gikk ca. 8-9 brosmer på en lange, nå er det 1 brosme på 2-3 langer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt ut en dregg på ett midlertidig punkt. Inntil jeg får brakt på plass kjetting og sjakkel for å kjøre opp tauet blir den liggende. Får lese meg opp litt her inne på hva kjetting dim og sjakkel størrelse som er det beste. Dreggen er ca. 7-8 kg. Det rare med å ankre opp er at man får mye mer lange, Tidligere har jeg driftet og lange var en sjeldenhet. Det gikk ca. 8-9 brosmer på en lange, nå er det 1 brosme på 2-3 langer....

Synes ikke det du skriver er rart i det hele tatt. Alt jeg har lest om emnet peker i samme retning...

Det merkelige er at de to langene jeg har fått har jeg fått på drift.. :) Brobak fikk dessuten en lange i helgen på gode 10 kg - på drift...

Nesten alle brosmer og alle blålanger har kommet når jeg har ligget på anker.

Tror at hvis du driver paralellt med skrenten og klarer å holde bunnen - så er sjansene gode for at du kan få langa også på drift, men du får den ikke om du driver ut på flatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva størrelse blåse blir brukt? Tenker da i liter.

Kanskje flere fendrer surret sammen kan gjøre en bedre jobb pga. mer motstand?

Igjen - Biltema...

Den største de har! Min er hvit - vil ikke anbefale denne... den er altfor vanskelig å se når avstandene blir store bakover 4 - 500 mtr er veldig langt og en hvit blåse blir borte blant hvite bølgetopper.

Det var en annen på forumet som prøvde fendere - en fra Os som fisket i Bjørnefjorden for litt siden. Han kom tilbake og sa at dette var en dårlig idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - Biltema...

Den største de har! Min er hvit - vil ikke anbefale denne... den er altfor vanskelig å se når avstandene blir store bakover 4 - 500 mtr er veldig langt og en hvit blåse blir borte blant hvite bølgetopper.

Det var en annen på forumet som prøvde fendere - en fra Os som fisket i Bjørnefjorden for litt siden. Han kom tilbake og sa at dette var en dårlig idè.

Ok, så vet vi det. Jeg har en ganske stor på kanskje bortimot 100 liter.

Kommer til å prøve litt forskjellig. Til vanlig bruker jeg en liten båt med en 30 hester på, det er ikke sikkert denne vil klare å dra opp utstyret engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så vet vi det. Jeg har en ganske stor på kanskje bortimot 100 liter.

Kommer til å prøve litt forskjellig. Til vanlig bruker jeg en liten båt med en 30 hester på, det er ikke sikkert denne vil klare å dra opp utstyret engang.

30 hester skal ikke være noe problem - dette går fint til og med med snekker og lav fart. poenget er jevnt press, ikke at det skal gå så veldig fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet fender, funker veldig dårlig... pga liten vannmotstand.

Du kan bruke mange små (det gjør jeg for øyeblikket).

Som Thomas sier skal det ikke være noe problem med 30 hester...

Anbefaler ca 5knopp når du skal dra det opp, det klarer så og si en hver båt :)

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare 7,5 hester men regner med å få dratt skiten opp for det.

BTW takk for alle svar, da blir jeg å gå for 5mm teinetau.

Hvordan kveiler dere opp? blir vel fort vase av så mye tau på dørken?

Vet BigFish bruker et stort fat, men er det andre løsninger?

Hos meg ligger 900 mtr tau, dregg og kjetting i en stor, firkantet, murerstamp.

Tror ikke jeg ville satset på å ha det på dørken... Da blir det som du sier fort vas med at andre ting trekkes inn i tauet. Sluker, oppheng, kniver, klepp... hvem vet hva som ligger på dørken og som du ikke vil ha i hendene når du firer ut et tau med 15-20 kg i enden... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg ligger 900 mtr tau, dregg og kjetting i en stor, firkantet, murerstamp.

Tror ikke jeg ville satset på å ha det på dørken... Da blir det som du sier fort vas med at andre ting trekkes inn i tauet. Sluker, oppheng, kniver, klepp... hvem vet hva som ligger på dørken og som du ikke vil ha i hendene når du firer ut et tau med 15-20 kg i enden... ;)

Hender det at du får bruk for alt tauet ditt? Eller slipper du deg bare sånn passe ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen patenter hvor man bruker en hageslangetrommel til å surre opp tauet på, så praktisk ut. Under dypvannsfiske i vår brukte nabobåten en 8 hk på 16 fots båt til å dra opp dreggen, det så ut til å gå som snus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tau på trommel er ryddig og fint, men sørg uansett for at den ikke ligger løst på dørken.

For at tauet ikke skal bli så kranglete, bruk IKKE paraplydregg :thumbsd: .

En paraplydregg går som en propell i vannet, den vil fort ødelegge tauet ditt.

Bruce anker eller andre "ikke roterende" dregger er det eneste du bør vurdere mener jeg.

Ei blåse med litt større diameter enn en bærbar pc vil fungere, men jo større jo bedre.

Ellers vil jeg anbefale deg å bruke trinse med kjettinglås på, raskere opptrekk og ingen tauslitasje.

Eneste ulempa er at de ikke finnes i butikken, jeg fant opp en patent på dette selv :jig: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender det at du får bruk for alt tauet ditt? Eller slipper du deg bare sånn passe ut?

Har ankret på 500 mtr dyp - dengang hadde vi drift paralellt med skrenten vi fisket i. Da var alt tauet ute... Men som regel brukes ikke mer enn halvparten til 2/3.

Ellers vil jeg anbefale deg å bruke trinse med kjettinglås på, raskere opptrekk og ingen tauslitasje.

Eneste ulempa er at de ikke finnes i butikken, jeg fant opp en patent på dette selv :jig: .

Hehe Ladden - dette er å si A... Har du tenkt å komme med B eller er det hemmelig..? Trinse med kjettinglås hørtes veldig bra ut...

Hjelp oss ikke fullt så kreative sjeler med å å forstå hva man skal gjøre...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, artig opplegg dette med å ankre opp for å få dei store fiskene, og ja metoden er i grunnen så enkel at den blir vanskelig å forklare enkelt nok........ men siden eg har litt erfaring med dette sjøl deler eg gjerne med andre, ang type anker er det delte meninger,men siden eg har mitt daglige virke i nordsjøen med ankerhondtering som fagfelt,er det bare ein type som virker nesten uansett bunnforhold, nemlig Bruse eller M Anker som dei og kalles,billig og bra greier, fåes fra 2 kg og oppover til monstere på 20 til 25 tonn ..... :rolleyes2: . Men tilbake til topic..... på min 18 ft jeep har eg brukt 2 kg til nå, og lett ankret på 100 - 200 m, men får problem med feste når været er meir enn bris,så det blir større anker etter kvert, som tau bruker eg 7 mm linetau ( samme type som rigges med krok for linefisking) billig og meget slitesterkt, 4 mtr 6 mm galv kjetting og 1 stk 40" blåse med stor rf karabinkrok til å kjøre opp ankeret med igjenn, ops 40" er blåsens omkreds og ikkje diameter, denne blåsen har ein oppdrifts faktor på ca 13 kg. Så da blir midt opplegg slik : 2 kg bruse + 4m 6mm kjetting + 200 m 7mm tau ( spleiser inn 200 m etter behov) sammen koplet med sjakkler, og denne blåsen m/karabinkrok til innhaling, pris ca rundt 1000 lappen, og tar ca like stor plass som ei 10 l plastbøtte. :thumbsu: .... Å få opplegget om bord er gjort i ein fei, klipser blåsa på tauet ,slipper ut 20-30 m med ekstra tau og kjører motsatt av ankerretningen til ankeret henger i karabinkroken,kveiler opp tauet, og kjører hjem..... B) . :wave: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pssst.....jeg bruker 12 meter TYNN kjetting, den funker meeeget bra.

Var på nordsjøfestivalen i friskt vær i helga, jeg var en av få båter som fikk feste i ruskeværet.

Hadde bare 2kg bruce anker i enden, en liten søt sak på størrelse med en svær pilk hehe.

Har fremdeles bare prototypen av den trinsa jeg nevnte, men skal se om bilde kan legges ut av denne etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er disse kjekke: http://www.ebay.com/itm/50074600-New-Seasense-Marine-Boat-Anchor-Retrieval-Ring-/400206496160?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item5d2e2a81a0&vxp=mtr

Meget kjapp å klipse på en hvilken som helst kjetting/sjakkel-kombo når ankeret skal opp, og lav friksjon mot tauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg laget en sjakkel med kjettinglås. Den var meget enkel å lage. Tok meg 10 minutt på verkstedet. Igrunnen så var det bare å sveise en liten rustfri plate på en mutter som går inn på pinnbolten i sjakkelen og så lagre dette opp med noen skiver. Skulle ikke forundre meg om man slipper å bruke kjetting også med litt tilpassing. Denne kan også selvfølgelig lages på en trinse som Ladden gjør.

Bilder her.

7935806168_e12a7e1243_m.jpg

7935798878_0ef6ab8497_m.jpg

Har testa på kjettingen og det går i lås som snus.Tror jammen eg skal ut på Best Marin å få tak i en sånn trinse og få bygget den om med lås.

Da har eg laget en sjakkel med kjettinglås. Den var meget enkel å lage. Tok meg 10 minutt på verkstedet. Igrunnen så var det bare å sveise en liten rustfri plate på en mutter som går inn på pinnbolten i sjakkelen og så lagre dette opp med noen skiver. Skulle ikke forundre meg om man slipper å bruke kjetting også med litt tilpassing. Denne kan også selvfølgelig lages på en trinse som Ladden gjør.

Bilder her.

7935806168_e12a7e1243_m.jpg

7935798878_0ef6ab8497_m.jpg

Har testa på kjettingen og det går i lås som snus.Tror jammen eg skal ut på Best Marin å få tak i en sånn trinse og få bygget den om med lås.

Når eg tenker meg om så må jo dette festes i blåsa også. Dette fikses enkelt med en ny sjakkel som eg sveiser på toppen av denne ovenfor pinnbolten på den første :-/, jaja, prinsippet med låsen virket uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.