Gå til innhold
Fiskersiden

Bruskfisk + Lange og Brosme


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Hei!

Etter flere bomturer på Bontelabo i Bergen tror jeg at jeg trenger hjelp...

Målet mitt er Brosme, lange, og forskjellige bruskfisker. Men etter 3 (!) turer på Bontelabo med både makrell og reker på kroken er det helt dødt. Har lest ølgylt sin bontelabo-guide og gjort så godt jeg klarer å følge rådene, men likevel er det ingen fisk å få. Jeg kaster 30-40 meter ut (sikter litt til høyre for Sotrabroen, når jeg står helt borte med gjerdet).

Og etter disse turene er både tro og håp langt vekke når det gjelder bontelabo. Så jeg lurer på om det er noen andre steder å anbefale? I osterfjorden er det vel gode forhold for dette og bontelabo blir ofte litt vel folksomt, selv på kvelden og ut mot natten. Så er det noen som kan anbefale noen steder rundt Bergen der det er muligheter å få pigghå og disse karene ?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil årstid, mister. Det er nok hovedproblemet. Men du nærmer deg. Høst og vinter er tiden for bruskfisk på Bonten. Nå får du makrell, hvitting og østeuropeere. Pigghåen er rødlistet, sånn til informasjon. Du kommer likevel til å få den på Bonten om du fortsetter fisket ditt utover høsten. Hågjel, brosme og lange får du sllers på Steinestø, Frekhaug, Salhus, Breistein og generelt kaier som ligger langs Osterfjordsystemet, det være seg inkludert Byfjorden. Men, som sagt, ikke helt den beste tiden ennå, selv om de absolutt tar nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Var vel det jeg tenkte, årstiden har nok vært litt feil når jeg har prøvd meg.

Tar gjerne i mot tips og råd hvis noen har noe på lur :)

Så skal jeg gjøre så godt jeg kan fremover!

Ikke umulig jeg sier i fra om jeg får noe ;)

Nordnes har jeg ikke tenkt så mye på nei.. Men jo nærmere Bergen by, jo bedre. Det er vel ikke SÅ nødvendig å dra til osterøy hvis man har sammemuligheter på Nordnes ;)

Endret av Schizofrenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnes faller innunder kategorien Kaier som grenser til byfjorden. Her kan du fiske nå, og få nevnte arter. Her når du ned mot 100 meters dyp. På Bonten er det mye grunnere, og her er det mye mer liv i vinterhalvåret. Og med liv mener jeg det du spør om, ikke leppefisk og makrell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnes eller andre, dypere steder. Bonten er en veldig spesiell plass der en egentlig kan få hva som helst, men jeg ville ikke reist her for å fiske målrettet etter brosme. Sjansene er mye større på dypere vann. Bruskfisk som pigghå, hågjel og havmus får du på Bonten. Kan sikkert ta de hele året, men jeg ville ikke begynt fisket der før seint september/tidlig oktober. Mitt beste fiske har vært i desember, januar og februar, men her kan helt sikkert Helge (Ølgylt) komme med mer detaljerte erfaringer.

Om du skal fiske sentrumsnært er Nordnes en fin plass for det du er på jakt etter. Pigghå/svarthå/hågjel får du også på Kvarven, trolig allerede nå. Men, Nordnes er jo nærmere med mindre du holder til langt ute på Laksevåg. Også en lettere tilgjengelig plass, med muligheter for mye varierte fangster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt er Brosme, lange, og forskjellige bruskfisker. Men etter 3 (!) turer på Bontelabo med både makrell og reker på kroken er det helt dødt. Har lest ølgylt sin bontelabo-guide og gjort så godt jeg klarer å følge rådene, men likevel er det ingen fisk å få. Jeg kaster 30-40 meter ut (sikter litt til høyre for Sotrabroen, når jeg står helt borte med gjerdet).

Bare stusset litt på dette med Sotrabroen. Den er ikke mulig å se fra Bonten. Askøybroen har du i ryggen, så i den retningen kaster du ikke. Sikker på at du har vært på riktig kai/plass?

Ellers så er du garantert spennende fangster på Bontelabo utover høsten/vinteren, så bare vær tålmodig.

På Kvarven som F&R nevner over her, har jeg fått mye lange og brosme i tillegg til nevnte arter.

Endret av torrybra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kan vel si at jeg har tenkt ganske feil der ;) Sotrabroen ligger jo på heelt andre siden av laksevåg... Men ja, akkurat Bontelabo er vel ikke så mange som tar feil av. Store kaien der med gule togskinner, gjerde ut mot askøy og halve romania. Så jeg er sikker på at jeg har vært på riktig plass ;) Men da blir det nok en tur på Nordnes eller Kvarven snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Nordnes for et par dager siden, uten noe resultat. Fisket med en kompis som fikk på noe virkelig stort noe, han holdt på å sloss mot fisken som egentlig bare prøvde å lime seg fast i bunnen i rundt 10 minutter før snøret røk. Fisken ville egentlig ikke flytte på seg mer enn de 10 meterene som ble sveivet inn før den fant seg et fint sted å sitte. Snøret kom opp helt oppskrapet og herpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.