Gå til innhold
Fiskersiden

Speedmaster Seatrout 9,6` 8-32gr, et bra valg?


Kafk4
 Share

Recommended Posts

Heisann

Jeg snuser litt etter ei ny stang til sjøørret, men er veldig usikker på hva jeg skal velge.

Ser at skittfiske har tilbud på nevnte stang. Er det noen her som har efaringer med denne? Hvordan er klassifiseringen og hvordan er denne i forhold til den vanlige speedmaster.

Dere må gjerne komme med andre forslag til stenger som passer spesielt godt til sjøørret.

Mvh Kafka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg 8-32g blir litt vel kraftig for sjøørretfiske, men det spørs selvsagt hvor du fisker også da. Har ikke prøvd den aktuelle stanga, men ei stang på nesten 10 fot som kun er todelt synes jeg blir litt upraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker for det meste 15-18 gram sluker til sjøørret, så der er den midt i hva jeg trenger. Har fra før flere stenger fra 3-15 gram som kan dekke eventuelt lettere fiske.

Når der gjelder lengden så er nok denne i øvre sjiktet av hva som jeg synes er greit, men fortsatt innenfor. Har god plass i stasjonsvognen min:)

Det jeg lurer mest på er jo hvordan denne stanga er i forhold til andre alternativer og hvilke reelle alternativer som finnes.

All hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en vanlig speedmaster 270ml 7-21g til 100 lappen billigere på samme butikk, personelig liker jeg lengere stenger og gjerne 3/4 delt så bruker beastmaster stc 300/330ml og lawson norwegian series 11fot 3 delt.

Vil du ha en billig stang som er like bra som speedmaster`n så velger du denne: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Fenwick/Silver-Wings/Fenwick-HMG-Silver-Wings-9,6-5-20gr--114113-p0000045428.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil om at stanga vil fungere ypperlig til ditt bruk, men så vidt jeg kjenner til var denne stanga ikke tatt inn iElbe`s katalog når den kom våren 2011 og den er heller ikke inne i deres katalog for 2012. jeg er også usikker på om den fremdeles er i produksjon.

Man kan mistenke at stanga er sideimportert av SkittFiske eller muligens at dette er en "vareprøve" gitt SkittFiske av Elbe.

Man må også være skeptisk til lagersituasjon for eventuelle framtidige "reservedeler" - Hører alt for ofte om folk som kjøper stenger, opplever feil kort tid etter, finnes ikke reservedeler og de blir så tilbudt en helt annen stang..... - uten at jeg dermed hevder at dette gjelder Shimano som merke.

http://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/en/nl/index/Products_2011/saltwater_rods/spinning/speedmaster_sea_trout.html

Av egen og andres erfaring er jeg skeptisk til å kjøpe slike spesialstenger.

Som ett suverent alternativ - Få noen i Oslo til å handle for deg om du ikke er der selv...Jesting sport på alnabru selger Shimano Aspire CX 270ML eller CX300ML slukvekt 7-21 gram for 1999,- Dette er en MEGET bra pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Når det gjelder Spire så er dette en veldig god pris, men å få denne hjem blir nok litt vanskeligere.

Ser at flere skriver om LPXe V2 spin. Er dette noe dere har anbefalinger med?

Legger spesialstanga til shimano litt på hylla foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan - jeg kjøpte denne nettopp... med trigger håndtak

http://www.ebay.co.uk/itm/160675766474?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2648#ht_3427wt_1142

Har ikke prøvd den enda, men har fått den anbefalt av kolleger from "over there". Det ekstra fine her er at selgeren sender fraktfritt også internasjonalt...

Jeg mottar denne stangen i løpet av denne uka (håper jeg) - hvis du ikke er alt for utålmodig kan jeg love at det vil ikke gå lang tid fra jeg har mottatt den til den er prøvekastet... (og forhåpentligvis kjørt fisk på... :))

Du får høre fra deg om dette er interessant..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil gjerne høre fra deg om hva du synes, men synes at prisen blir litt for stiv. Blir nærmere 3000,- etter moms, selv med gratis frakt.

Har tenkt på noe pluss minus 1500,-

Strekker litt om det er hensiktsmessig

Jeg tilbød $340 og fikk den for dette, altså drøyt 2000 kr. Moms på toppen tar oss til gode 2500.

Her er et alternativ til - ser at det kanskje var denne jeg skulle kjøpt :( - $100 billigere, samme leverandør og samme vilkår...

http://www.ebay.co.uk/itm/160675761293?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649#ht_3706wt_1172

Du kan jo tilby å kjøpe for omkring $220 og se hva som skjer... Da snakker du om totalt under 1800 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se litt på dette. Er ikke kjent med merket G. Loomis som haspelstang, men skal være bra for fluefiskere. Finnes det norske butikker som fører disse?

Er også som sagt på jakt etter vanlig haspel/spinning ikke casting versjonen

Endret av Kafk4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se litt på dette. Er ikke kjent med merket G. Loomis som haspelstang, men skal være bra for fluefiskere. Finnes det norske butikker som fører disse?

Er også som sagt på jakt etter vanlig haspel/spinning ikke casting versjonen

Har forstått på folk her inne at Casting / Spinning stengene til Loomis kanskje er enda bedre enn fluestengene, men dette er det sikkert andre som kan si mer om enn meg. Jeg fikk lyst til å prøve denne - så får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan klassifiseringen er for stanga?

Eneste jeg fant som var spinning for meg er denne

http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?itemId=380466673550&cmd=VIDESC

Men er på mobil så kan finnes andre. Blir ikke 1/4 oz - 2/4 oz litt for lavt? Altså ca 7-14 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan klassifiseringen er for stanga?

Eneste jeg fant som var spinning for meg er denne

http://item.mobilewe...3550&cmd=VIDESC

Men er på mobil så kan finnes andre. Blir ikke 1/4 oz - 2/4 oz litt for lavt? Altså ca 7-14 gram

Klassifiseringen? Vet ikke helt hva du mener her, men synes beskrivelsen av den og det faktum at folk som jeg jobber med og som fisker mye anbefalte den gjorde den fristende nok for meg. 7-14 gr er jo lavere enn du i utgangspunktet så etter, det blir vel en vurdering.

Jeg ville bare vise til dette som jeg tror må være interessant for flere som driver med sjøørettfiske. Flotte stenger fra et High End merke uten fraktkostnader er jo ganske kjekt... Gi meg litt tid så skal du få vite hvordan jeg opplever stangen. Senest i begynnelsen av neste uke om den bare kommer innen da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker selvsagt for alle tips:) noe jeg skal tenke på.

Det jeg mente var om du visste noe om stanga faktisk var 7-14 gram. Noen stenger er overklassifisert og noen underklassifisert.

Aha - nei, dette har jeg ingen forutsetning for å mene noe om.

Men stangen er ihvertfall snevert klassifisert - det er vanligvis større margin enn 7 gram på "fra-til vekten", så muligheten er vel klart til stede for at man kan gå litt opp eller ned i vekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline LPXe V2 har ikke vært i salg i mer enn +/-14 dager, så det er vel begrenset med brukererfaringer.

Jeg har dog ingen problem med å anbefale denne utelukkende basert på tidligere erfaringer med haspelstenger fra Guideline.

Jeg bruker fremdeles flere stenger i EPS-serien fra Guideline "daglig".

Gjør oppmnerksom på at det er korkhåndtak på denne - ikke eva/neopren som vist i "tidlige bilder" av stanga.

Vet ikke hvor mange butikker som har denne for salg, men vet at Agdars Sportsfiske i Trondheim har noen utgaver av stanga inne.

Verdrørende G.Loomis - Stengene er bra, men de har vært på markedet noen år nå.....

Vi bør merke oss at stengene har vært forsøkt solgt på norsk marked, uten særlig hell. Dette har nok sammenheng med G.Loomis begrensede utvalg av lange stenger som vi nordmenn favoriserer og at AktivFritid i sin tid valgte å styre all fokus mot fluefiske.

Skulle jeg valgt en Loomistang å importere måtte det blitt en av GLX-utgavene, gjerne ei nett lita stang til ul-fiske eller som Thomcon har valgt - en triggermodell som vi har relativt begrenset utvalg av her på berget - de andre er rett og slett ikke verdt penga kontra eksisterende konkurrenter på norsk marked.

Har forstått på folk her inne at Casting / Spinning stengene til Loomis kanskje er enda bedre enn fluestengene, men dette er det sikkert andre som kan si mer om enn meg. Jeg fikk lyst til å prøve denne - så får vi se...

Det er påstand som får stå for eierens regning... :unsure:

Men at de gamle IMX og GLX -stengene var kvalitetsutstyr er det ingen tvil om :rock:

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker selvsagt for alle tips:) noe jeg skal tenke på.

Det jeg mente var om du visste noe om stanga faktisk var 7-14 gram. Noen stenger er overklassifisert og noen underklassifisert.

Et tips som kan være verdt å sjekke ut er Daiwas nye (billige) serie - DSX - denne får mye skryt og oppmerksomhet på forum "over there". Serien består av gode lengder for oss normenn og så koster de "ingenting"

Se selv - http://www.gamefishin.com/community/viewtopic.php?f=2&t=36512&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Jeg ble så entusiastisk at jeg kjøpte en på 8'6" med trigger nærmest på direkten... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Disse fås kun i USA nå?

Hva blir totalprisen med toll og frakt da?

Er på jobb nå, skal sjekke nærmere i ettermiddag

Usikker på alt det der - de putter det i samme pakke som min Loomis som jeg snakket om i går - fortsatt fraktfritt. Toll blir jo en annen sak - tipper totalt 6-700 for denne pakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info

Har søkt litt på ebay, men kan ikke se at denne selgeren har denne stanga i sitt sortiment?

Må jeg bare sende melding til han og høre?

Ja - jeg stilte noen forsiktige spørsmål om evt lette G.Loomis stenger og da foreslo han denne. Du har helt rett i at den ikke er i sortimentet på ebay - han måtte bestille stangen og ventet på den et par dager....

Skal bli veldig spennende og prøve begge to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.