Gå til innhold
Fiskersiden

havfiskesett


havfiske DKF
 Share

Recommended Posts

Hei, er 15 år gammel og skal begynne med havfiske og skal melde meg på en havfiskeklubb, er litt kveite og stortorsk + lange og brosme der eg bor, eg skal kjøpe Power Pro 0,41 455 m men vet ikke hvilket havfiskesett eg skal ha ej, he funne to forskjellige, men trenger litt tips

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Havfiskesett/Exage-STC-Boat-6,6-20-30lb--GTR-20-II-Stang--snelle-kj%C3%B8pt-l%C3%B8st-2498,--137654-p0000069030.aspx

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Havfiskesett/Solterra-Boat-30-50---SLR-20-II--133071-p0000064440.aspx

hvilken kombinasjon syntes dere eg burde velge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: 20-30 er ett helt ok "allroundsett". Men til kveite kan det bli litt puslete når styggen kommer.

Nr 2: Og ett ok sett, men litt kraftigere.

Mitt råd er att det er bedre og bruke lettere utstyr til vanlig fiske, og heller kjøpe noe tyngre senere når man skal fiske målrettet etter større ting. Du kan dra temmelig stor fisk med det første settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med de i havfiskeklubben om egnet utstyr, de vet ofte hva som funker bra. Selv ville jeg kjøpt med en TLd 15 snelle og en Beastmaster stang(20-30lb) og bytta sena til 0,28mm. Alt det kjøpte jeg for 2500kr for 4-5år siden og det fungerer like bra i dag.

Spar ikke penger på snella, det er den første tingen som går i stykker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, ja snella er viktig å ta vare på, men ej liker designet på Okuma Solterra og vekta på troa vil ej ha på 30-50 for sikkerhetsskyld, men har dere tips om fiskesett lytter ej øre, men vil helst ha det i norge, eller sverige eller dannmark hvis det er situasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville fulgt rådet på beastmaster og tld 15. kansje tld20 åsså. men jeg ville ikke hatt under 0.40 multisene. så lenge du ikke skal ned på 350meter å dypere er det bare tull etter min oppfatning å skal pine så på dimensjonen på snøre.

den dagen storfisken forsvinner i dypet fordi du har vært kip på sena så angrer du bittert.

på beastmasteren kan du velge hvilken klasse den skal være. etter ønske, tror det er 4 klasser å velge imellom eller flere

lykke til i valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville fulgt rådet på beastmaster og tld 15. kansje tld20 åsså. men jeg ville ikke hatt under 0.40 multisene. så lenge du ikke skal ned på 350meter å dypere er det bare tull etter min oppfatning å skal pine så på dimensjonen på snøre.

den dagen storfisken forsvinner i dypet fordi du har vært kip på sena så angrer du bittert.

på beastmasteren kan du velge hvilken klasse den skal være. etter ønske, tror det er 4 klasser å velge imellom eller flere

lykke til i valget :)

Tykkere snøre gir mye mer avdrift. Til fiske på 350m ville jeg brukt 0.28 eller 0.32 som maks (Powerpro)

Dimensjonen på braiden er sjelden noe problem, vær heller bevisst på å kjøpe kvalitetsene og ikke noe billig søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da trur ej, at ej teke denna beastmaster 20-30 lb og shimano Tld-20 II, den funker sikkert kjempebra

Takk for hjelpa :)

men fant et annet sett i farta

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34724208

dette her såg skikkelig bra ut, men lurer på om 270 m er nok generelt

det er 270 m gul fireline 0.39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du mellomlandet på en fin løsning, dvs BM 20-30 og TLD 20. Da er du i stand til å berge det aller meste du kan regne med å få på kroken, og samtidig ha det morsomt med en 4kg lyr eller sei på kroken. Personlig ville jeg gått ned på TLD 15, den har mer enn nok senekapasitet og bremsekraft til til allround fiske. Men TLD 20 er ikke aldeles feil det heller :)

50lbs og deromkring er mer egnet for storkveite og på stort dyp med sterk strøm der du må opp i halvannen kilo bly for å nå bunn. Det er litt stusselig i lengden å dra "vanlig" fisk med sånt utstyr, når stanga ikke bøyer seg engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så alle liker shimano, men hva med denne stangahttp://www.skittfisk...0000060085.aspx

og denne snella

http://www.skittfisk...0000052985.aspx

men kommer sikkert til å bruke settet med morfaren min også, på hitra ute på båt og der er det vel stor fisk???

Stanga er knall har den selv og er mitt førstevalg i båt men snella derimot er hovedsaklig ei kastesnelle...

Hvis du eventuellt må gå for budsjettsnelle så er denne et greit alt. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Multiplikatorsneller/Lawson/GTR/Lawson-GTR-T15---Single-Speed-Lever-Drag--134750-p0000066121.aspx har den togira 20 versjonen liggende et sted og den har funka fint til meg men tror kulelagrene begynner å være slitne...

Stor fisk er det overalt :P

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med utstyret er at det er gøy å fiske med og selvfølgelig at det holder. Hvis jeg var deg ville jeg fulgt noen av de rådene du allerede har fått. stangen og snella er ingen heisekran men et et instrument for å jobbe fisken opp. Ved å stille bremsen på en snelle slik at det passer til stang og scene vil du få en meget bedre opplevelse uten at utstyret bukker under. Ville ikke gått ned i kvalitet på stanga for en accurate snelle som er overkill i forhold til stanga untatt om du får accuraten til en meget billig penge. Komposittserien til Shimano (TLD) er nesten vedlikeholdsfri, Beastmaster stangen er virkelig god, untatt at den har litt skjøre stangringer. Vil anbefale og bruke tube på den samt ikke slenge den for mye rundt i båten.

Er ikke lett å velge mellom et virvar av tilbud men som flere her har nevnt, gå heller et hakk lettere enn du tror er nødvendig og sats på kvalitet og lite vedlikehold. Så kan du heller kjøpe tyngre utstyr senere om det viser seg at du ønsker det med mer erfaring. Det samme vil de fleste erfarne sportsfiskere anbefale deg.

Husk også at fisker på 10-30 kg er unntaket, så blir du ikke for skuffet når du er ute og fisker.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.