Gå til innhold
Fiskersiden

Rødspette


Ulketryne
 Share

Recommended Posts

bare prøv meitefiske med butikkreker som du kjøper fryste, med et paternostertakel med 2 kroker, (du velger komfortabel størrelse) men ikke for stor, søkket må veie sirka 50-70 gr og det funker fint, men vil du fange monsterspettene kan du bruke sand og børstemark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare prøv meitefiske med butikkreker som du kjøper fryste, med et paternostertakel med 2 kroker, (du velger komfortabel størrelse) men ikke for stor, søkket må veie sirka 50-70 gr og det funker fint, men vil du fange monsterspettene kan du bruke sand og børstemark :)

De største spettene tar like gjerne på reke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får å si det sånn, æ e eksperteeen!

statisk pelagisk <3

ellers så bare later du som at du er tidenes amatøyr og skal fiske etter ulke! da kommer den skal du se..

"Eeeheee, jeg skulle fiske etter gapeflyndre, men så fikk jeg en rar og stor en med flekker"

Mitt tips er forøvrig å finne deg en plass hvor du vet det er tatt flere spetter tidligere, hvis ikke kan det bli mange sandflyndrer og småtorsk før du treffer arten (det kan det bli uansett). I tillegg til at du prøver å fiske under flere forskjellige strømforhold for å finne bettperiodene på flatfisk. Flytebrygger er et fint sted å starte. her er det ofte sandbunn i tillegg til mye blåskjell og børstemark/sandmark på kjettinger ol. Disse huser nesten alltid et eksemplar eller to av arten :)

Fisk med skrellet reke, gjerne i kombinasjon med blåskjell eller fiskefilet. Det virker dog som spettene foretrekker skalldyr fremfor fiskeagn. Litt avlange agn med mye bevegelse kan også være lurt. I kroker er størrelsene 4 og oppover mot max 1/0-2/0 greit. bruker selv 1 til flatfiskmeite. Ifølge mange mere erfarne fiskere er rødspetta veldig glad i dims og perler. Spesielt kontrastfarger som svart/gul ol. er fint. Fisk både aktivt og statisk, på riktig plass og med fint agn, så sitter den plutselig.

Lykke til!

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fisket i havna i føres men ikke vert på bunnen enda har fisket etter ulke....småfisk... sei,lyr,makrell.... men skal prøve det snart og til våren, karl inge s har fiska 3 ganger på sandve har fått fjesing ikke piggvar litt uheldig men har lurt den opp i sauda på 5,3 kg :) men skal prøve litt mere men er det masse av dem der borte har ikke sitt noen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bare litt generell info til deg om rødspette.

Denne flyndra er ikke så aktiv som skrubbe og sandflyndre, den ligger mere i ro på bunnen. du må derfor fiske litt bevegelig, men ikke så fort at den ikke rekker å finne agnet. Kast ut, rykk litt litt i agnet nå og da, og sveiv inn 4-5 m med tre-fire minutters mellomrom.

Rødspetta liker seg best på skjellsand, men er også ofte å finne på bløtbunn eller blandet bunn.

Et godt tegn er at det er sandmark der, det er de som lager de små toppene med kruseduller på. Dette er også et bra agn til denne fisken, du kan grave dem opp på fjære sjø. Jeg vil anbefale å bruke hansker hvis du skal ta i dem, da de skiller ut et gult fargestoff som setter eg på fingrene.

Beste tida er på morgenen, rødspetta er mest aktiv da. Midt på dagen ligger den ofte i ro, så da må du treffe den mer nøyaktig. Mot kvelden har den en aktiv periode igjen.

Du har vel en måned på deg enda, før den trekker dypere, som regel ned til 50-150 m, og blir der til den er ferdig med gytinga i april

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som nevnt over, prøv forskjellig dybder(5-20 meter). Sandbunn eller leopardbunn.

Gjerne tackles med en del perler. Blåkjell, makrell, reke og børstemark om du får tak i det er supre agn!

Det er helt mulig å få i oktober. Jeg har fått på 3,6 kg i Oktober :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Da er tiden kommet!!! Jeg kommer til å prøve på førre med bryggene der nå snart, Har du Atomhaggis fått mer en 1 eller er det ren flaks? Jeg fisker mye men, Får tonne vis med sandflyndrer, Overalt stort-sett jeg vett dybde,agn,utstyr,krok str. Men plasser er det jeg mangler ok trenger tips nå på våren!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er tiden kommet!!! Jeg kommer til å prøve på førre med bryggene der nå snart, Har du Atomhaggis fått mer en 1 eller er det ren flaks? Jeg fisker mye men, Får tonne vis med sandflyndrer, Overalt stort-sett jeg vett dybde,agn,utstyr,krok str. Men plasser er det jeg mangler ok trenger tips nå på våren!!!

I got 2 spette there while trying for steinbit in april/may. Also got lomre/skrubbe/sandflyndre and steinbit at same place, as have many other people. It's not bankers, but if you put the hours in, you will get it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.