Gå til innhold
Fiskersiden

Dregging for dummies?


skrekkjager
 Share

Recommended Posts

Har vært på finn og handla meg jolle. Trenger en liten guide til dregging (har aldri brukt dregg dypere enn en 20--25m) Hva trenger jeg for å dregge dypere (<ca 150m på godværsdager). And how do I do it?

Har skjønt ut ifra andre tråder her på forumet at dere gjør det litt mer avansert enn en paraplydregg med kjetting og en tautamp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er - som du påpeker - mange tråder om akkurat dette.

Du trenger:

- Anker - ville unngått paraplydregg og heller gått for noe som setter seg også i myk bunn ("M" eller Bruce). For å ankre en jolle på 150 mtr dyp vil jeg tro at 5 kg vil holde...

- Kjetting - Må være tyngre enn ankeret og av en utforming som glir lett gjennom en sjakkel

- Tau - For ankring på max 150 mtr ville jeg kjøpt dobbelt så mye.. ca 300 mtr. 4-5 mm synketau (det "grønne og hvite" er fint).

- Sjakkel/Blåse - Kjøp stor sjakkel og blåse. Tips til sjakkelen er at den bør være rusfri. Ikke fordi du for trøbbel med rust, men fordi den sliter mindre på tauet enn en galvanisert modell. Blåsen skal være stor. Den skal bære vekten av at du kjører ankeret opp, og den skal vise igjen - både for deg selv og andre.

- Murerstamp / Slangetrommel - Jeg har alt mitt i en stor murerstamp (900 mtr tau, ca 15 kg kjetting og et 7,5 kg anker) - Andre sverger til Hageslangetrommel... (Dyrere)

Har jeg glemt noe da..?

Alt dette (unntatt tauet) får du på Biltema for ca 1000-1200 kroner - Tauet ville jeg kjøpt på Åkra Trål for ca 1 kr pr mtr.

Lykke til

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Når man kjører opp dreggen, vil ikke da bøya følge etter og dreggen bli slept langs bunnen??

Hehe - nei.. Dette er veldig enkelt. Når dreggen skal opp kjører du ganske enkelt mot driftretningen (mot dreggen). Dette er viktig for å enklest mulig løfte dreggen av bunnen, du kjører til dreggen henger i blåsa.

Du vil ikke trekke med deg blåsen, den vil (sammenlignet med båten) stå helt stille i vannet...

Jeg har gjort dette alene på store dyp med min 23,5 fots båt, men det skal sies at det er enklere å være to mann som deler på å kjøre og å dra inn tau...

Husk å feste kjettingen helt fremme på dreggen (dette er viktig), og så løper kjettingen parallelt med "skaftet" bakover. Her fester du kjettingen i det ytterste hullet med elektrikerstrips. Dette sikrer at du får dreggen opp selv om den skulle sitte fast. Da sliter du stripsene og løfter dreggen i festepunktet - helt fremme.

Fisket ditt får en ny dimensjon når du blir istand til å ankre opp på gode dype plasser... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info så har jeg kjørt opp anker og kjetting alene flere ganger.

Er ikke så fryktelig vanskelig, og når du får litt trening går det fort.

Jeg pleier å kjøre båten fram til blåsen før jeg haler inn tauet.

Det blir litt tyngre, men er ikke noe du merker noe av.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har heller ikke drevet noe spesielt med dregging, men i dag var jeg å kjøpte utstyret som jeg trenger.

Var hos Åkra Trålbøteri i den nye butikken deres på Husøy, her hadde de mye bra!! Fikk kjøpt en rull 660 meter 6mm flytetau til 600 spenn :) Riktig nok med litt godpreik, men de var veldig hyggelige de som jobbet der, så jeg har lite tro på at man kan få kjøpt billigere tau noe annet sted!

Så var jeg på biltema og kjøpte ploganker på 2kg, 2 meter 8mm kjetting (3.2 kilo), noen sjakler og en svivel så jeg slipper å kødde til tauet. Gleder meg til å komme meg utpå Bømlafjorden og prøve nå i julen.

563700_10151339986456007_1027419083_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke drevet noe spesielt med dregging, men i dag var jeg å kjøpte utstyret som jeg trenger.

Var hos Åkra Trålbøteri i den nye butikken deres på Husøy, her hadde de mye bra!! Fikk kjøpt en rull 660 meter 6mm flytetau til 600 spenn :) Riktig nok med litt godpreik, men de var veldig hyggelige de som jobbet der, så jeg har lite tro på at man kan få kjøpt billigere tau noe annet sted!

Så var jeg på biltema og kjøpte ploganker på 2kg, 2 meter 8mm kjetting (3.2 kilo), noen sjakler og en svivel så jeg slipper å kødde til tauet. Gleder meg til å komme meg utpå Bømlafjorden og prøve nå i julen.

563700_10151339986456007_1027419083_n.jpg

Konstruktiv kritikk: :)

Flytetau er direkte tåpelig - om ikke ulovlig - å bruke til ankring...

Når du ligger for anker driver båten din veldig mye rundt omkring - dette medfører at tauet langtfra alltid er stramt mellom båten og ankeret. Med flytetau vil du dermed ha en vase med tau som ligger rundt båten - evt en stripe med tau som er en felle for alle andre båter som er ute og farter på fjorden...

Ville kontaktet guttene på butikken og spurt om å få bytte i synketau...

Ellers - hvor mye veier kjettingen i forhold til ankeret..? Synes det ser ut som du har alt for lite kjetting.

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er nok kanskje ikke så lurt å bare bruke flytetau, men er dyrere med synketau og jeg er fattig student ;) Er ikke verre enn at jeg spleiser inn noen stubber med blytau her og der, så skal det problemet være borte :) Dessuten så er det heldigvis ikke så mye trafikk der jeg fisker, så jeg tror det skal gå fint.

Som sagt så er ankeret 2 kilo, og kjettingen 3.2 kilo ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo ganske klart hvor mye ankeret og kjettingen veier Thomas :P

Tor Arne

Ja - ser det nå... Ikke alltid man får med seg det som står inne i parentesene :withstupid:

Joda, er nok kanskje ikke så lurt å bare bruke flytetau, men er dyrere med synketau og jeg er fattig student ;) Er ikke verre enn at jeg spleiser inn noen stubber med blytau her og der, så skal det problemet være borte :) Dessuten så er det heldigvis ikke så mye trafikk der jeg fisker, så jeg tror det skal gå fint.

Som sagt så er ankeret 2 kilo, og kjettingen 3.2 kilo ja.

Så lenge du har en plan så høres det greit ut, men ville ikke latt det flyte - selv om det er lite trafikk...

Ankeret ditt er nok i letteste laget - jeg begynte også med et 2 kg anker. Dette får bare unntaksvis feste på litt større dyp.

Ville gått for minimum 7,5 kg (dette har jeg i dag), men helst 10 kg. Selvsagt vil dette kreve 11 - 15 kg kjetting.

Dessuten - Hvor mye oppdrift er det i potensielt 600 mtr med flytetau? Jeg mener, i forhold til fem kg stål...?

Du må selvsagt prøve, men jeg garanterer at du vil bli skuffet, flere ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 5kilos anker (15kg kjetting) på 26fots båt på over tonnet uten problem. Da ville jeg heller sette fingeren på mer kjetting som hjelper ankeret og få feste. kjøp gjerne 2-3 pakker til slik at du har rundt 10kg. Ta en runde med vinkelsliperen slik at eggen på ankeret blir skarpere, det hjelper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 5kilos anker (15kg kjetting) på 26fots båt på over tonnet uten problem. Da ville jeg heller sette fingeren på mer kjetting som hjelper ankeret og få feste. kjøp gjerne 2-3 pakker til slik at du har rundt 10kg. Ta en runde med vinkelsliperen slik at eggen på ankeret blir skarpere, det hjelper også.

Ser ut som gode tips, får frinne frem vinkesliperen og pusse litt.

Jeg får bare prøve og se om 2kg, ærlig talt, selv om jeg har 660 meter med tau, så skal jo ikke alt ut... Og 6mm ganske kompakt tau gir nok ikke så mye oppdrift tenker jeg. Kommer nok uansett sjelden til å slippe dreggen på noe særlig dypere enn 150 - 200 meter, så jeg kan vel si da at totalt sett så vil jeg nok ikke bruke noe stort mer enn 300 meter tau, alt etter hvor mye jeg slipper meg utover fluene :)

Men som sagt, så får jeg prøve og se, kan alltids klistre på noe mer kjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale at du prøver å få tak i kortlenket kjetting, denne har mye høyere egenvekt pr, meter enn den kjettingen du bruker. Dette vil føre til at du får mye bedre feste enn når du bruker en lettere langlenket kjetting.

http://www.maritim.no/fortoyning_2/kjetting-og-tilbehor/kjetting/kjetting-10mm-kalibrert-galvanisert

5 meter koster her 360 kr og veier litt over 11 kilo. Bruker det samme ankeret som du har kjøpt og sliter aldri med å få skikkelig feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale at du prøver å få tak i kortlenket kjetting, denne har mye høyere egenvekt pr, meter enn den kjettingen du bruker. Dette vil føre til at du får mye bedre feste enn når du bruker en lettere langlenket kjetting.

http://www.maritim.n...ert-galvanisert

5 meter koster her 360 kr og veier litt over 11 kilo. Bruker det samme ankeret som du har kjøpt og sliter aldri med å få skikkelig feste.

Ja det var kanskje ikke dumt! Tenkte at med langlenket kjetting ville det gå finere gjennom ringen i blåsa, men kanskje jeg bør prøve kortlenket.

Hvordan påvirker kjettingen hvor godt feste ankeret får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desto mer kjetting du har, desto lettere å få feste.

Mer kjetting vil sørge for at ankeret blir "dratt" over bunn, istede for at tauet vil dra ankeret opp.

Det sørger rett å slett for at ankeret holder seg "rettvei".

Tor Arne

Det er mulig. Jaja, får prøve med det jeg har, og heller sjakle på mer kjetting etter behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var kanskje ikke dumt! Tenkte at med langlenket kjetting ville det gå finere gjennom ringen i blåsa, men kanskje jeg bør prøve kortlenket.

Hvordan påvirker kjettingen hvor godt feste ankeret får?

Vilhelm, Stig og Tor Arne har helt rett. Mye kjetting er viktig - sikkert viktigere enn størrelsen på ankeret.

I tillegg glir den kortlenkede kjettingen mye lettere gjennom sjakkelen på blåsen. Jeg har både kortlenket og langlenket kjetting i min lenke - har skjøtet inn ettehvert :) - Om det stopper opp i sjakkelen så er det alltid på den langlenkede delen...

Har konkludert med at på langlenket kjetting vil to ledd i større grad stå 90 grader på hverandre når de skal gjennom sjakkelen. Dette betyr igjen at du trenger mer fart / kraft for å klare å dra stasen opp...

Kortlenket kjetting fungerer mer som et tau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen tips fra meg også.

Langlenket kjetting er ikke egnet til dette formålet. den vil bende når du skal trekke den gjennom ringen under blåsa.

Når du bruker flytetau, så kan du ha med et lite lodd som du fester på tauet etter at ankeret har tatt bunn. Når du kjører ut slakkline for å få nok visning på tauet så vil loddet holde det ned så det ikke flyter opp. Dette brukes mye på iler til garn og line for å få tauet til å stå rett ned under blåsa

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 5kilos anker (15kg kjetting) på 26fots båt på over tonnet uten problem. Da ville jeg heller sette fingeren på mer kjetting som hjelper ankeret og få feste. kjøp gjerne 2-3 pakker til slik at du har rundt 10kg. Ta en runde med vinkelsliperen slik at eggen på ankeret blir skarpere, det hjelper også.

Vi gjorde det samme, men var så heldig å få ørnfløy på over 40fot fortøyd til oss uten problem. Ankeret hadde jæklig godt feste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har handla 5kg anker og 200m 7mm synketau.. Skal ha 7,2kg kjetting til oplegget.Noen som har noen formening om hva slags/hvor stor bøye jeg burde bruke??

Og hva mener folket? Holdet det med 200m tau til å dregge på 150m?

OG... Kan jeg bruke en stor karabinkrok til å ha under bøya? (ser for meg at det er mye greiere å klipse på bøya etter at ankeret er kasta enn å tre tauet)

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.