Gå til innhold
Fiskersiden

Rognkjeks meite


TommyB
 Share

Recommended Posts

kanskje et lit abisiøst prosjekt (ikke vet jeg) men er det mulig med meiting

etter rognkjeks på vestlandet?

Mangler rognkjeks på lista, og det hadde vært en fin art på lista :)

noen med erfaring eller tips? Skulle gjerne fått tips om tackler, dybde, plasser,agn, tid på året/døgnet

Ser at endel har denne arten på artlista. er det en bonusfisk eller målretta fiske?

All tips mottakes med takk :) (om noen eventuelt kan røpe plasser på vestlandet, blir jeg ikke lei meg for det.. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur dei fleste har fått denne som bonus under anna fiske, f.eks. under leppefiskmeite i tarekanten? Er vel også dei som har fått dei på pilk (!), men trur meite i samme skala og med same utstyr som etter leppefisk kanskje er det beste.

Det er vel gjerne ein slik fisk som ein får ved å plutseleg ein gong i livet snuble over den, rope "Sjå, ein rognkjeks! OMG!", og så plassere reke eller lignande rett foran nasen på den. Eg ventar skjølv på at dette berre skal "skje" ein gong eg er på fisketur. Trur den er litt som breiflabb, 10% tid og stad, 85% flaks og 4% metode og 1% erfaring.

Hadde vore artig om det fanst "bankers" plassar for slikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens dummeste fisk. Den er egentlig veldig lett å få på målretta fiske hvis du finner den. En liten rekebit eller børstemark klarer den sjelden å motstå. April-Mai er beste tiden, men dei største har eg faktisk fått om vinteren. Det vanskeligste er å finne den :-)

What Karleif said, og: Unngå dims, perler, slanger og annet drit. Dette er i sannhet verdens dummeste fisk, og den blir helt satt ut av alle former for distraksjon. Blank krok med reke, fisk, skjell, makk or whatever. Finner du den, tar den vanligvis. Fikk en rognkall på streamer under sjøørretfiske en gang, men den tror jeg vi fint kan sette under kategorien flaks!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det meste er sagt over her. Jeg tok den samme rognkjeksen som Ole Håkon (i lenka over her) litt tidligere på dagen. Såvidt jeg vet går de grunnere på våren frem mot gyting. Finner du dem og lemper ut litt agn på en krok, så sitter den lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk vanlig ren krok med liten bit makrell eller reke.

Ettersom jeg har fått med meg, bor du utpå jæren et sted , så ta turen til en plass du vet det er mange flytebrygger.

Det er mange slike anlegg i Stavanger området, båthavner spesielt, Jåttåvågen Hillevågsvannet , Grasholmen og Lundsvågen.

Sett den mange ganger på alle disse plassene. Den har dukket opp når du ligger med "trynet" ned og venter på noe annet

Disse flyte bryggene er festet med moring kjettinger, disse kjettingene som går til bunnfestene.

April til sensommer, gå å kikk på disse kjettingene. Rognkjeks elsker å gå langs disse.

Det kan du gjøre målrettet og du vil få den. Får du presentert agnet foran den , tar den (satse med på)

Lykke til , jeg skal ut på samme sak i vår/sommer.

Har fått den noen ganger , men ikke etter jeg startet med denne arts samlingen, så må ta den en gang til.

Blir bare en til fisketur (eller ti)

Gi gass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på jæren ja, så de plassene du fortalte om skal få seg en nærmere visitt neste år :)

Takk for tipset, og lykke til med din satsing ;)

Syns rognkjeks er en kul fisk, og har prøvd etter den et par ganger i trøndelag, men dette var vinterstid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over må dette verdens dummeste fisk. Meg åpen kompis var å snorklet i Fosestarumen for noen år siden, å klarte da å fysisk sparke borti en svær takker som satt på et tareblad på 0,5 meters dybde.... Kunne bare trekke fangstnettet over den, tok den på land å veide den i posen, 3,7kg, så den var en solid panserfisk :) men ja dum som en pakke kjeks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.