Gå til innhold
Fiskersiden

fastfryst båt.


 Share

Recommended Posts

Frosten kom heilt plutselig og eg har ikkje tatt opp båten. da e -10 men vatnet frys ikkje heilt inn til båten. da frys 10-20 cm ifrå båten.

Båten er laga av glassfiber og ligg i saltvatn, båten har ei metall-list på under sida der frys vatnet, men ikkje inn till båten.

koffor frys ikkje vatnet inn til glassfiber ?

bb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren tipp fra min side, men metall leder kulde bedre enn glassfiber.

Hvis båten er såpas tung at den ikke kan løftes ut på stedet, så kommer man langt med motorsag og spett hvis det ikke er altfor langt til slippen/ kaia. Bruk en hytt eller noe tilsvarende til å løfte ut isblokkene etterhvert som man skjærer seg frem med motorsagen. Hvis det er strøm ved båtplassen kan man også sette ned en ispropell (som presser vann opp under isen og pga at vannet kommer i bevegelse så smelter isen.) Siste alternativ er isbryter. :) Så sant det kan ungås, bør ikke båten fryse inne. Bortsett fra skader i coatingen som følge av at den gnisser mot isen, kan den få trykkskader i skroget når isen beveger seg.

(Dette er forresten noe som bør gjøres av voksne.... Don`t try this at home kids.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er ett meget kjent problem jeg har hatt etter noen år som øyboer :P hvor stor er båten og hvor tjukk er isen? det jeg har gjort hvis isen ikke er alt for tjukk er atte jeg rett og slett gir bunn gass sånn atte båten havner oppå isen, så vipper jeg den fra side til side når jeg står oppi og hopper gjerne litt helt i fronten på båten.. plutselig knekker isen under den og du kan gjenta det på nytt.. tar evig lang tid og er god trening men når du først har kommet deg ut til åpent vann så vil du oppleve en glede som ikke den peneste dama kan gi deg engang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har båtplass rett nerrafor huset, men da fryse so lett der nere (er inni ei vik) da e strum der, men den e 10 meer bort om båten så der så boten ligg frys det tjukk is ! :(

får håpe det går fint å dra den på land, va vant i botnen på båten men da har fryst så den veier nokk over 175 kg :P

bb:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare som eier av ymse motorsager legge til en liten men viktig ting, IKKE BRUK MOTORSAGA I SALTVANN!!!!!!!!!!!!1

Det er som å banne i kirka, kun noe idioter gjør.

det er utrolig hvor mye slik bruk kan ødelegge ei sag, med mindre du ønsker å være stygg med den så gjør du det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.