Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger ei snelle for større dyp


zicoz
 Share

Recommended Posts

Hei, er på jakt etter ei ny snelle som jeg kan bruke på større dyp, har sittet og lest her inne i noen timer, men sliter med å bestemme meg, og siden jeg har bestemt meg for å kjøpe på Ebay så er jeg ikke helt komfortabel med å gå i en butikk og stille spørsmål der.

Har dog funnet noen alternativer:

- Daiwa Saltist 2

- Accurate BX-x00

- Shimano TLD

- Shimano Tekota x00

Men som sagt så sliter jeg med å velge en av disse, samt hvilken modell. Ut fra bildene så ser det ut til at Daiwa modellen har den beste sveiva, mens Tekota modellen ser ut til å være den eneste med teller og "sorterer" (den greia som går frem og tilbake langs spolen og sørger for at tråden legger seg jevnt). Teller går det alltids ann å ettermontere, men har ikke "sorterer" på mitt nåværende utstyr og kunne tenke meg å ha dette på det neste settet.

Noen som har noen argumenter for/mot noen av snellene? Eventuelt vet hvordan de er når det kommer til det å sveive inn noen hundre meter? Og hvor høyt opp jeg bør gå i modellnr?

Endret av zicoz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dypt er større dyp?

bare erfaring med TLD, men godt fornøyd med min TLD20.

Får du tak i en snelle med 2 gir, så anbefaler jeg deg å gå for den.

Den dingsen som "sorterer" snøret er en snørefører.

Jo flere bevegelige deler utenpå, jo større sjanse er det for at noe ryker.

Enkelt å legge på snøret underveis med fingeren, man får også Skrålagt det innimellom, slik at snøret ikke graver seg dypt ned ved store påkjenninger.

alek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjørunfjorden/Storfjorden rett utenfor der jeg bor botner vel ut på nermere 450m, hvorvidt det faktisk er fisk der nede vet jeg ikke (startet en tråd i "Vestlandet" delen av forumet for å finne ut av det), men hadde i det minste vert artig å kunne prøvd. Lenger inne så går det vel nermere 700m, men det blir nok uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ganske mange her inne som ikke vil anbefale deg å kjøpe online.

Det kan være mye kluss om noe skjer med snella.

Så har du heller ikke 2års garantid osv osv.

Jeg har kjøpt en snelle fra ebay, og er fornøyd med den.

Veldig mange her inne kjøper ting fra http://www.tackledirect.com når dem først skal kjøpe noe fra utlandet.

Ellers har jeg kun erfaring med TLD, og det er en arbeidshest som holder.

De andre er sikkert bra dem også.

Personlig syns jeg det ikke er vits med teller når du skal over 200meter.

Du fisker på bunn uansett på slike dyp, da får du kun dybde, å det kan du tross alt lese av på ett ekkolodd e.l. også.

Snørefører er ikke noe stort problem, mange sneller legger snøret ganske fint fra før uten snørefører. av og til må du kanskje styre den litt med fingen.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer veldig på hva du mener er større dyp 6-700m? Da hadde jeg satsa på Tld20 eller 30 2speed. Så kjøper du snøre som skifter farge hver 10m så slipper du alt leamikket med telleverk. Hvis du mener 2-300m ville jeg bare kjøpt Saltist 35 eller 40 2speed (eller noe liknende) og samme snøret . Snørefører skal du egentlig bare glemme siden du kan regne med at den ryker eller at du ryker snøret hvis ikke snøret er synkront med føreren og du får litt kraftig belastning på utstyret.

edit: ser du skal fiske dypt så da anbefaler jeg tld snella

Endret av jegern84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som greie fjorder det der. (har krysset av noen plasser som kan testes. http://kart.gulesider.no/m/naXt4)

Sannsynligvis endel å få.

Skal du over 300meter må du sannsynligvis ankre opp.

Dersom du tar noen søk på forumet så finner du flere saker på dette. (oppkjøring av anker osv)

Det er sannsynligvis ikke så mye vits for deg å fiske på over 500m.

Så en snelle som rommer litt over 500meter er nok bra.

Jeg bruker 0,28mm powerpro super slick 8

Denne er vel god for 23kg eller noe sånn, har aldri hatt noe problemer med fisk jeg har dratt opp.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er eier av TLD 15 , 20 og 30 2 speed

DAIWA Saltist 30 , 40 og 50 LD 2 speed

DAIWA Saltist 30 , 40 og 50 med linjeføring og higspeed single

Shimano Tecota 600 og 700.

TLD er en arbeidshest men dårlig orginal lagrer og pingle sveiv orginalt . Litt lite utveksling på Max gear

Tecota og bra , men igjen litt liten utveksling.

Om du ikke vil ha snørefører og evt teller er DAIWA LD 40 eller 50 saken for deg. 50 til over 400 m med ca 0,32 mm line.

Den kommer og orginalt med kanon håndtak.

Den med snørefører og teller er utveksling 6,3 : 1. Og veldig bra men noe dårlig orginal håndtak , men det skifter du bare. Plenty bra på ebay for ca 30 USD.(håndtak)

Disse to DAIWA snellene er og mye lettere enn Shimano snellene, men alle er bra.

Uansett hvilken du velger utenom DAIWA LD , så bør du skifte håndtak , men ser ut som du har fått det med deg

Lykke til

Endret av Florø`en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del unngå TLD! Sikker og fin, men null fiskeglede. LD40 har funka bra for meg, får fint plass til 700 meter 0,28 på den (noe du bør ha til fiske på 400 meter om du vil unngå lav utveksling når du er på bunnen grunnet lite snøre på spolen). Avet LX er også fin til bruket ditt. 2-speed er en fordel, da kan du kjøre lavgir om motstanden er tung og dermed unngå overbelasta lager, det vil skje med mye belastning over tid. Ellers er sikkert den største Talicaen fin, men det er jo temmelig dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm tja futt ja... det var det... :)

meen... for å bidra til tråden... hva med penn fathom eller sqall? eller vsx for den saks skyld... Talicaen kan jo som Irvin sier også være et alternativ men som han sier koster denne noen kroner, men ettersom du har listet accurate som et alternativ selv så regner jeg med du har greit budsjett :)

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det det er så mye mer fiskeglede å sveive opp fra 3-400 meter med den ene eller den andre snella ser ikke jeg helt.. Det er nå så. Der er det for meg å ha den snella jeg kan stole på og som gjør jobben på rett måte. Av ovennevnte sneller har jeg flere, både Avet, TLD, Tekota, Daiwa og bla Tiagra. Ikke hatt noen problem med noen av de. Skifte sveiv på noen av de er helt ok, men skal du så dypt er det begrenset hva du orker i lengden å sveive på med for høy utveksling og/eller lang sveiv. Må innrømme at min TLD i to gir brukes nettopp på dypet. Jeg har hatt den i mange år. Fått mange bra fisker på den, og har aldrig sviktet. Så har ikke noe problem å anbefale den. Solid traver. Og ikke er den så enorm tung heller. Men jeg tror du hadde klart deg med en 20 utgave i størrelse, eller tilsv. i andre fabrikat om du fyller den opp. Tekotaen vil jeg ikke anbefale på store dyp med tunge lodd i lengden, men på mer moderate dyp er det uten tvil snella jeg bruker meste pga telleverket. Tekotaen er en topp snelle, men den er i praksis ikke laget for 5-600gr. og fiske på svært dypt vann. Men utrolig hva den tåler med litt stell. Jeg syntes det er viktig å legge til en faktor. Fisker du lange eller bromse eks. på dypet, og du må opp å sjekke krok/agn en gang i blandt så det er svært greit å ha en utveksling som gjør at du orker å sveive opp mange nok ganger uten at det blir for slitsomt etter noen runder. Fra 3-400 meter og opp med agn og søkke så er det tungt over tid pga det blir så statiske bevegelser. Da er det ok å veksle litt på gir og legge stanga på rellingen og kunne dra på. Fiske på dypet er den eneste gangen jeg ser det store behovet for 2 gir og der det gir meg noe variasjon. Men slett ikke nødvendig. På min TLD som er 5-6 år har jeg enda ikke skiftet noe drivverk, og jeg har noen 100 fisk på den. Langer fra 27kg og nedover i ganske bra antall har den gjort jobben lytefritt. Men klart ikke snella for seifiske på 55 meter under båten eller jigg fiske etter kveite og lign. Jeg syntes og du skal tenke litt på dette med hvor du kjøper snella. tregnger du service så må du regne med å fiske det selv, eller betale mer, og havne bak i køen. De fleste leverandørene forlanger dokumentasjon fra butikk for å ta service nå fremover, om du ikke er fingernem selv. 2 års garanti og 5 års reklamasjonsfrist koster litt....Så om det er vert å spare ca en 1000 lapp må være opp til deg. De selges i norge vertfall for 2800.- ca...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har jeg endelig fått fingrene på ei TLD-2 30A snelle, så er spørsmålet hva jeg skal ha på denne, på G-sport sitt "Pepsi-salg" fikk jeg kjøpt

2x Fireline Exceed 0,39mm (270m)

2xFireline Exceed 0.25mm (270m)

Mener jeg leste en plass at noen likte å ha monofilament innerst på snella, er dette å foretrekke? 2x270m er vel ikke nok til å fiske på mer enn hva 400-450m?

Endret av zicoz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monoen i bunnen av spolen har to funksjoner. Først for å hindre at multisnøret ikke skal skli rundt og det andre for å fylle opp så man ikke trenger så mye multiline.

Med tanke på at jeg har mono i bunnen og 1370 meter multi pluss topshot på mine TLD20, trenger du MYE mono selv om du skjøter sammen det du har kjøpt :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.