Gå til innhold
Fiskersiden

SØ med flue?


 Share

Recommended Posts

Hvordan i hel**e tar man SØ på flue?? har prøvd nå ca 1 måned men ikke sjangs får bare Torsk, Sei og Makrell[ B) ] nåja jeg er jo nybegynner når det gjelder flue skal jeg bytte sene til synke snøre? jeg har bare det hvite flytesnøret nå...[8)]

Noen gode råd om hvordan snøre og fortom jeg bør bruke for å få SØ og HA hadde vert kult og måten å få disse på kroken![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi Sørlendinger er litt spesielle. Vi er 3 kamerater som ofte er ute for å prøve oss på SØ. Fangsten består for tiden av mye torsk og sei, litt lyr, og en sjøørret i ny og ne. Kan for øvrig legge til at den første havabboren blandt oss ble tatt i går, desverre ikke av meg men morro lell... [ :) ]

Kan også legges til at HA'en ble tatt på knall rosa marflo, med meget rolige bevegelser. 2x5cm rolige intrekk, la den synke litt, 2 intrekk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på et HA-foredrag med Runar Kabbe her i vinter, der han forkynte 8-10 cm. imitasjoner (deceivere, surf-candy, etc.) og inntrekk så raskt at man måtte stå med stanga under armen og dra inn med begge hender. Har ikke fisket etter HA sjøl, men SØ gidder som regel ikke å jage ting som ikke har "grunn" til å flykte nå som det er varmt i vannet.

redneck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit Suter. Kom deg over på intermediate asap hvis du ikke skal bedrive tørrfluefiske etter sjøørreten. Hvis så strip bombere i overflaten, eller popp og plask poppere med kraftige rykk i overflaten. Med streamer, kom deg unner vann hinna. Men, viktigere enn noe annet. Finn steder med kaldere vann. O fjorden er stappa med sjøørret om dagen, det er ikke en tur uten å se en del fine fisker som hopper. Garantert fangst er steder der kaldtvann fra bunnen blir presset opp av kraftige båer, skjær eller marbanker og opp til overflaten. Her er det kaldt vann som strømmer opp og gir fisken litt mer energi. Samtidig er det strøm på slike steder så det blir litt elvefiske etter de. Moro lel, da sø står som ørret i en elv og spiser forbifarende mat.

Men, finner du brisling og sildestimer kan du oxo oppleve et mirakuløst fiske. Sjøørreten jager som oftest akkurat i utkanten av disse ansamlingene, og kan ofte ses i overflata. Spennende, men vanskelig. Uansett, mitt tips, intermediate (stillwater fra SA) og streamere der kaldt vann presses opp, eller flyt og popperebombere i skumringen, natta. PHUN AS!!!! Good luck bro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Prikken

Har en mistanke om at både antallet havabbor og SØ vil stige hvis det rolige inntrekket med en marfloimitasjon byttes ut med uhemmet raskt inntrekk av en større fiskeimitasjon.. Ingen erfaring med havabbor med såpass har jeg plukket opp[ :) ]

Er klar over det. [ B) ] Er vel sånn fisket pleier å foregå også. Var egentlig bare for å sette det litt på spissen, for å få frem at det ikke alltid finnes noe fasitsvar. [ ;) ] Marfloen ble dels prøvd i frustrasjon over at ingenting annet funket, og at det var noen skumle rykter om at SØ'en gikk langs land for tiden å beitet på småkryp i tangen....

Gårsdagens lyr ble forresten tatt på fiskeimitasjon i høyt tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar begynner å forstå litt nå[:I] skal kjøpe "intermediate" snøre ASAP men hva med fortommen hva skal jeg bruke der?

Og sist jeg var ute da jeg fikk all Torsken så vaka det ganske bra rundt båten oxo kan det ha hvert SØ? Prøvde å kaste på siden av vakene men ingen fisk å få, prøvde mange forskjellige fluer, også Micky Finn.[8)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av redneck

var på et HA-foredrag med Runar Kabbe her i vinter, der han forkynte 8-10 cm. imitasjoner (deceivere, surf-candy, etc.) og inntrekk så raskt at man måtte stå med stanga under armen og dra inn med begge hender.

Akkurat det derre superraske innrekket er noe overdrevet, men et relativt raskt inntrekk funker best. Stod sånn til en dag at jeg kunne observere hvordan havabboren reagerte på flua og tok meg tid til å teste litt forskjellig.

Rolige inntrekk: fisken nyskjerrig og tar enkelte ganger

Raske inntrekk: provoserte fisken til å ta langt oftere

Superraskt inntrekk: enkelte fisker skulle absolutt ha flua, men mange bare tok en titt og ga f...

Testet med jiggy hvit/oransj og hvit/brungrønn. Den siste fisket absolutt best.

Men raskt inntrekk mener jeg lange trekk på opp mot sekundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

kan du forklare meg hva "marflo" er?

Kansje kan du nevne det på engelsk. Det er ganske vanskelig for tyskerne å kjenne fagutrykk.

Tysen takk

Dieter.sitat:Opprinnelig postet av Prikken

Har en mistanke om at både antallet havabbor og SØ vil stige hvis det rolige inntrekket med en marfloimitasjon byttes ut med uhemmet raskt inntrekk av en større fiskeimitasjon.. Ingen erfaring med havabbor med såpass har jeg plukket opp[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av terje

sitat:Opprinnelig postet av redneck

var på et HA-foredrag med Runar Kabbe her i vinter, der han forkynte 8-10 cm. imitasjoner (deceivere, surf-candy, etc.) og inntrekk så raskt at man måtte stå med stanga under armen og dra inn med begge hender.

Akkurat det derre superraske innrekket er noe overdrevet, men et relativt raskt inntrekk funker best. Stod sånn til en dag at jeg kunne observere hvordan havabboren reagerte på flua og tok meg tid til å teste litt forskjellig.

Rolige inntrekk: fisken nyskjerrig og tar enkelte ganger

Raske inntrekk: provoserte fisken til å ta langt oftere

Superraskt inntrekk: enkelte fisker skulle absolutt ha flua, men mange bare tok en titt og ga f...

Testet med jiggy hvit/oransj og hvit/brungrønn. Den siste fisket absolutt best.

Men raskt inntrekk mener jeg lange trekk på opp mot sekundet.

Nå ja, relativt overdrevet tror jeg ikke det er. Det er MANGE ganger fisken tar på superraske inntrekk etter å ha trukket noe saktere. Til og med sø og andre fisker. Man klarer ikke fysisk å dra fluya fortere enn det fisken svømmer, så det er ingen fare for å trekke for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Sjøørret fiske med flue kan til tidere være veldig vanskelig på den varmeste tiden av året. Mine erfaringer fra ytre O-fjord tilsier reke imitasjoner eller marflo i bankers farger som brunt og oliven, men prøv gjerne noen reke im. i mere "flash" og lyse, sølv med innslag av litt grønnt.

Tørflue fiske etter sø ,som nevnt tidligere, kan være uhyre spennende.

Er det noen som "ærlig" kan si at man har fått SØ på hyper raske inntrekk av silde im. og streemere, les type HA inntrekk!?

Vel det kan ikke jeg huske å ha fått på 12år, variasjon er vel stikkordet her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Intermidiet er et must mener jeg. Viktig å komme litt ned.Det kommer ned under bølgen og striper ikke ved stille vann. Bruk også fluer med litt tyngde på hvis bølgene er noe store slik at flua ikke blir "borte" i vannmassene. Hastighet på inntrekk bør varieres , tror ikke det finnes noe eksakt fasitsvar på dette på denne tiden av året. Viktig også og følge litt med på flo og fjære. Opp mot flo og flo er vel ut i fra min egen erfaring den beste tiden.

Nå som vannet begynner å bli rimelig klart er det greit med lang fortom. Bruk intermidiet fortom med spiss på (som Remy skriver) 0,20/0,25) Kanskje 0,20 er noe lite hvis du skulle treffe på en HA.

Så minimum 0,25.Den beste tempraturen for sjøørret (det er da den er mest aktiv) ligger mellom 8 og 14 grader. Så finner du slike områder er nok muligheten tilstede for å få en ørret.

Lykke til !!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, testet ut her om dagen litt div inntrekk. Jeg har definitivt mye mer hit på flua BÅDE til ha fiske og andre typer fisk på rask og meget hurtig inntrekk. En grunn jeg kan tenkte meg som er meget sentral er at fisken ikke får sjansen til å vurdere. Den kan ta byttet, få seg mat, eller la det unnslippe. Ved sakte inntrekk eller rolig, så har fisken mer tenke tid (dette gjelder alle fisker) og ofte opplever man det med en følgefisk som ikke tar. Med 70% sannsynlighet ville den følgefisken tatt flue ved hurtigere inntrekk når den ikke ville hatt all tid i verden til å bedømme byttet. Med raske inntrekk vekker man instinktet til fisken når den ser bla flua, den vil ha den, men har kortere tid til å bedømme om den virkelig vil ha den. Derfor resulterer det i flere hugg, tror nå jeg. Uansett, fikk en ha da jeg lot flua ligge og synke uten å røre den, fikk en på sakte inntrekk og 7 på hurtig. Vil si jeg fisket 60 - 40 hurtigsakte.

Jeg kan bare se tilbake til NZ, og fisket i saltvann der. Kawahai, Kingfish, Barracuda, Parore, etc NEKTET å ta sakte gående fluer. De fulkgte, frem og tilbake og undersøkte den, men bet ikke. Med lynraske inntrekk satt det fisk nesten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med teorien din Remy om raske intrekke og kortere tid for fisken å bestemme seg til de fleste arter!

Men husk at den ideelle situasjonen for en sø er å bruke minst mulig energi på mest mulig mat. Så om den finner seg en godplass med strøm, skjul og kortvei til dypet hvor den nærmest kan stå rolig og bare åpne kjften når maten kommer drivende forbi, da tror jeg den ikke bryr seg så mye om en lynkjapp bytte fisk!! Dette er jo mye likt sånn en brunørret i elv ter seg og gjelder vel mest for de litt større fiskene. Men selfølgelig ingen regel uten unntak!

Om man som oftest får sø da man drar flua/sluken opp av vannet for et nytt kast, eller når man kjapt sveiver inn for å bytte plass, ja da kan man vel si med sikkerhet at man fiske for sakte!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.