Gå til innhold
Fiskersiden

peter ross


cannonbang
 Share

Recommended Posts

Peter ross

trinn for trinn

Denne flua er en av mine absolutte favoritter, og jeg har også sett at enkelte har prøv å binde den, men ikke alle har lykkes helt. Det er vanligvis den tradisjonelle vingen som er litt problematisk.

Jeg skal derfor starte det nye året med å dele noen av mine bindeteknikker for å få til denne, da spesielt en måte å få til nettop vingen på.

Materialer Krok: mustad str 10 enkel

tråd: Danville 8/0

hale: nakkefjær av gullfasan

kropp: bak Flat sølvtinsel

foran rød dubbing, langfibret

Ribbing: Oval sølvtinsel, ganske tynn

hacle: svart hane eller evt hønenakke, bundet inn fra spissen

Vinge; teal, ikke for stor fjær

Hode: svart lakk

Så kan vi begynne, her er et bilde av materialene og redskapene som trengs.

01matr.jpg

Her har jeg en pakke med tealfjær.

Her er det viktig at tealfjæra er passe stor, og at den er forholdsvis rett og jevn på begge sider.

02krok.jpg

Kroken er spent fast i stikka, og vi kan begynne

03startsurring.jpg

Først må det legges på et underlag i form av bindetråd som surres rundt krokskaftet. Denne er viktig, for uten denne så vil det bli vanskelig å få materialene til å feste riktig, de vil skli på den glatte stålkroken

Hold enden av tråden i venstre hånd som her når du surrer, da vil tørnene skli på tråden og det går raskere, og blir mer nøyaktig.

Hale

Halen er det første som festes. Napp ut ei lita fjær fra en gullfasannakke. Hvis du ikke har dette, så kan en liten tust orange dubbing eller noen orange fjærfibre gjøre nytten.

Napp av noen fibre på bekke sider av fjæra, så den ikke blir for bred.

04hale.jpg

04bhale.jpg

Fest den med to-tre tørn bindetråd som på bildet, og trekk deretter fjæra gjennom tørnene så halen blir passe lang. Fest deretter med et par tørn til.

05hale2.jpg

Surr bindetråden fram til midt på krokskaftet, og fest tinsel her, flat og oval side ved side. Den flate skal festes med gullsiden ut, og begge skal festes langs krokskaftet, som her.

06hale3.jpg

07tinselinnf.jpg

Hold begge med venstre hånd, og surr bak til der halen er festa. surr så bindetråden tilbake til midten igjen.

08tinselsurr.jpg

Ta så den flate tinselen, stram den fra deg i ca 45 grader som på bildet

09tinselbakkropp.jpg

rett den opp og legg den så stramt på kroken. Denne måten gjør at motsatt side kommer ut.

Fest den med tre tørn midt på kroken

10tinselbakkropp2.jpg

11tinselbakkropp3.jpg

Dubbing

Nå står dubbing for tur. Denne bør være forholdsvis langfibra, og ganske fin.

Ikke ta for mye, som dere ser, det er ikke mye som skal til.

13dubb.jpg

Bruk pekefingeren til å lage en fin rull av den (Det var ikke mulig å ta bilde av dette, jeg hadde en hånd for lite)

14dubc.jpg

Fest enden av rullen på denne måten

15dubd.jpg

Tvinn så rullen rundt bindetråden slik, mot klokka.

16dube.jpg

Surr bindetråden med dubbingen på kroken, og sur deretter på den ovale tinselen fra hale til hode og fest denne med tre tørn. Det er vktig at der er ca tre mm igjen fram til øyet på kroken.

17dubf.jpg

18tinsel.jpg

19tinsel.jpg

Hacle

Plukk deretter ut ei svart nakkefjær av hane eller høne. Jeg har brukt hane.

21hacle.jpg

Ta fjæra i spissen, fukt fingrene på tunga, og trekk fibrene bakover. Fest så spissen av fjæra, og surr bindetråden fram til krokøyet.

22hacleu.jpg

23hacle.jpg

Surr på haclet en halv tørn om gangen, og trekk fibrene bakover etterhvert som du surrer. Når haclet er fyldig nok, fest dette med bindetråden på framsida.Surr så litt tilbake som på bildet, Og trekk fibrene ned på undersida av krokstammen. Fest så haclet med to-tre stramme tørn rett foran der dubbingen slutter

24hacle.jpg

Vingen

Så er det vingen.Vinger av Teal (Krikkand) og mallard (stokkand) er forholdsvis vanskelige å få til, da disse fjærene har stive fibre som sitter dårlig sammen.

Men med denne metoden så går det ganske greit. Finn ei fjær som ikke er for stor, og er noenlunde symetrisk.Ta fjæra og del ut spissen som vist på bildet. Klipp av denne.

25vinge.jpg

Del så fjæra på denne måte, til en V. Det som er nedenfor kan evt nappes vekk

26vinge.jpg

Fest så fjæra på kroken på denne måten, med to ikke for stramme tørn. Trekk så fjæra gjennom tørnene til vingen har passe lengde.fest den med et par tørn til, og klipp av det som er foran surringen.

27vinge.jpg

28vinge.jpg

Legg på noen surringer på hodet, trim dette og lakker.

31ferdig.jpg

Og dett var dett!

Håper at noen finner nytte i denne tråden. Denne gamle våtflua er fremdeles farlig fristende for både ørret og røye, og i fjellet, på dager med sol og litt vind så er den overlegen det meste.

For de som får lyst til å prøve, lykke til.

Beklager noen litt dårlige foto, kameraet mitt takla ikke makro særlig godt, spesielt med mye blankt i bildet.

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott flue som og absolutt bør lages i noen varianter med gjerne litt dypere rødfarge på kropp og hvit/sort ekornvinge for laks.....Da blir den som regel kaldt "Sir Peter Ross"

Denne ble det i en liten dobbelt krok tatt en laks på over 20 kilo i Gaula for mange år siden. På enhåndsstang av mr. Arild Gutje Fredriksen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.