Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite


Kims
 Share

Recommended Posts

Jeg spiser ikke makrell i tomat men kan jo hende at dette er ok ;)



Kona er fra filipinene og der spiser de noe som de kaller kinilao og det er godt . Også me kveite. Det er rå kveite i eddik + litt forskjellig snask. Veldig godt. Filipinsk sushi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

;)

Hørtes digg ut! Gleder meg til første ferske kveitemiddagen, håper og tror det blir i påska :)
Har forøvrig et tips. "Kveite i tomat" som i "Makrell i tomat" er glitrende pålegg.
Har lagt ut oppskrifta her et sted, men husker ikke hvor.
Brukte siste kveiteskivene fra fjordåret til det her om dagen, og det var gull :) har fortsatt et par glass i kjøleskapet.

Jeg spiser ikke makrell i tomat men kan jo hende at dette er ok ;)



Kona er fra filipinene og der spiser de noe som de kaller kinilao og det er godt . Også me kveite. Det er rå kveite i eddik + litt forskjellig snask. Veldig godt. Filipinsk sushi :)

Hei kims ikke dumt og jekke opp minstemålet på kveita.Selv setter vi stort sett ut all kveite under 10-12 kg.I denne perioden vokser kveita noe helt fenomenalt,sist hvis jeg husker rett ble ei kveite fisket opp etter ca 8mnd den var ca 20-25 cm lengre en da den ble merket og satt ut vekta den var heller ingen ting å si på .

De oppskriftene må der legge ut eller sende meg på PM på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Hei kims ikke dumt og jekke opp minstemålet på kveita.Selv setter vi stort sett ut all kveite under 10-12 kg.I denne perioden vokser kveita noe helt fenomenalt,sist hvis jeg husker rett ble ei kveite fisket opp etter ca 8mnd den var ca 20-25 cm lengre en da den ble merket og satt ut vekta den var heller ingen ting å si på .

De oppskriftene må der legge ut eller sende meg på PM på ;)

KVEITERØRE

Har du kokt kveite til middag og fått en del til overs, rens fisken for skinn og bein mens den fortsatt er varm, og sett til side i kjøleskap.

Deretter tar du en pakke mayones i en bolle. Kryddre med svart pepper og salt alt etter hvor salt kveita er. Bruk fin rasp og rasp skallet av en sitron. Finhakk en vårløk eller to. Tilsett ei stor t-skje dijon-senep.

Rør det hele sammen med kveitebitene og du har glittrende "kveitesalat" til brødskiva.

Dette er ei grunnoppskrift som kan endres eller bygges på. ferske krydderurter er aldri feil, man kan tilsette litt rømme for mer syre, personlig liker jeg kapers eller litt finhakka sylteagurk.

KVEITE I TOMAT

Her kan du bruke en hvilken som helst Makrell i tomat' oppskrift, og skifte ut makrellfilet med passe biter kveitefilet. Jeg har imidlertid min egen variant.

Jeg lager en saus på følgende måte: finhakk 4-5 sjalottløk og fres de i olje på middels varme i ei panne.

De skal bare bli blanke og ikke brune. Deretter tilsett et glass med italienske salte ansjos i olje (oljen skal også i). La ansjosene frese med til de går i oppløsning. Tilsett en liten boks tomatpure', når dette har fått frest ei stund tilsett en boks hermetiske tomater. Så slenger jeg i en terning hønsebuljong, litt chillisaus, svart pepper, og ketchup for sødme. Så skal dette få boble ei god stund, gjerne en time.

Skjær kveitefilet i biter, legg i ei passe form og hell sausen over. Dekk med alufolie. Stekes i ovn på 150 grader i ca. 1 og 1/2 time.

Voila' sunnt og godt pålegg!

Holder lenge i kjøleskap, får ikke den harske smaken som makrell i tomat gjør. Kan også fint fryses så lenge den ikke blir liggende for lenge.

Spises på brød med rikelig mayones hvis jeg får bestemme

Bon apetit'

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må prøves disse. Jeg spiser ikke makrell i tomat men kveite i tomat høres godt ut :)



Må vel nesten legge ut oppskriften jeg også selv om dette ikke er et måltid men appetaiser som passer fint til grillmat eller annen mat Gjerne kjøtt. Det kan brukes med hvilken som helst fisk tror jeg men passer godt med kveite.

KINILAW

en bit Ingefær som finakkes i så biter Ca 30 gr

En halv rød løk som skjæres i biter

ca150 gram eller mere, ren fiske file som skjæres i treninger eller biter ca 1x1cm

en liten cilli ikke nødvendig om du ikke liker det hot.

ta en kvart agurk og klyv på langs og deretter skives gjerne med ostehøvel.

Alt legges i en liten skål og og dekkes med eddik. Jeg bruker filipinsk eddik tror ikke den er så sterk som den norske. og presser deretter i en lime

saltes litt etterpå kan også ha i litt sukker om den blir for bitter.

Dette er veldig godt når man spiser grillmat med noen pils til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmet to hugg i dag. en del vugging i kameraet men skal se om jeg får redigert og lagt en film i løpet av kvelden. den første var akkurat 90cm og den ble satt ut igjen og den andre var rundt 100cm den ble med hjem;) fikk også ei på 17,5kg men det ble ikke filmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis igjen på Nordmøre. Skulle gjerne vist hva slags bunnforhold du frar kveita på, og hvordan man finner ut om det er sandbunn eller steinbunn. Har forsøkt å finne kart som viser bunnforhold uten hell. Takker for svar

Driv over plassen og dunk med søkket i bånn. Om du bruker braid er det kanskje lett å kjenne forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo karta her er ikke så veldig bra men det er ikke så veldig vanskelig å finne sand. du bør helst ha ekkolodd, men du kjenner godt bunnen om du dunker i bunnen hvis du har braid. der du ser det er flatt er det som regel sand og det er fordel når du er ute etter kveita. holder på å legge ut film så får du se bunnen der jeg fisker ;) Det tar litt tid for vi har ikke fiber her på bygda ;)



er vel på hjemmesiden i 12tiden tror jeg



no ble den ferdig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, gratulerer med mange fine kveiter.

Inspirerende og sjå at ein kan få litt større her i området og.

Utulig stilig den filmen der du festet kamera på snøret, trudde ikkje ein fikk så lyse, klare bilder på så djupt vatn.

Har drømt skjølv om og bruke kamera til og sjekke ut bunnforholda der vi får kveiter og bruke infoen til finne nye plasser.

Har du merket noko om det bør vere djuprenner nært der du får dei større kveitene?

Driver skjølv og fisker her litt lengre sør og det er langt mellom kveitene over 20kg, og trur det er lurt og prøve ut nye plasser som er vore lite fisket på den seinare tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Kim

Det er jo enormt det du driver med og som noen nevnte , de må jo ligge som i en Pez maskin der ute, lag på lag :o)

Men en må huske at denne fisken er bra stedbunden og tar litt tid å vokse opp , så mitt råd til deg etter så mange fangster er å begynne å sette ut en del ut igjen slik dere har fisk å fiske på flere år fremover + da blir de større og større. Det er ikke ubegrenset tilgang.

Du har som jeg klarer å se fått opp mot 40 stk.

Ta kun nå evt det du vil ha til mat og der må du vel nå ha nok :money: .

Dokumenter dem og fortsett med disse råe rapportene.

Kun et råd fra meg og skitt fiske videre ( veldig misunnelig på fiske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.