Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite


Kims
 Share

Recommended Posts

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Knekt koden...? :)

Jeg er misunnelig...!

Tror ikke man fisker likt nå og på sommeren eller andre årstider, er vel forskjell på temperaturer og mattilgang og div. Men tror også at det hjalp med fersk sild. Gjorde den mere hissig. Gleder meg til neste tur. Er dårlige meldinger ett stykke fram nå og det er vel greit med litt pause. Kjerringa er ikke like happy med at jeg er borte hele dagen og fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kveita holder på å ta seg opp her i midt norge men at det er mer små kveite her en i nord norge, positivt at det tas en del på isn også, hørt om at det er tat flere kveiter i verran og en kjenning fikk ei i nordfjorden for 14 dager siden, ikke noen store kveiter men positivt likevel etter som dette er langt inni fjorden. Tror nok det er støre kveite lenger ut på havet men det handler nok om å finne de rette plassene, blei noen små kveiter i fjord sommer, i år er planen støre båt å lenger ut på havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kveita holder på å ta seg opp her i midt norge men at det er mer små kveite her en i nord norge, positivt at det tas en del på isn også, hørt om at det er tat flere kveiter i verran og en kjenning fikk ei i nordfjorden for 14 dager siden, ikke noen store kveiter men positivt likevel etter som dette er langt inni fjorden. Tror nok det er støre kveite lenger ut på havet men det handler nok om å finne de rette plassene, blei noen små kveiter i fjord sommer, i år er planen støre båt å lenger ut på havet.

Ja vi får håpe det at bestanden er på vei opp, hører mange som påstår det. Pratet med en her i området som hadde vært ute og fisket, han fikk på en brosme og da han dro den opp til båten så fulgte det en stor kveite etter og at det er mange som har opplevd dette i de siste årene. Hører mange som har en teori om at pga av breiflabb bestanden har blitt hardt beskattet så har det blitt mere kveite, fordi at flabben tar en del kveite yngel. Kanskje de har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hører mange som har en teori om at pga av breiflabb bestanden har blitt hardt beskattet så har det blitt mere kveite, fordi at flabben tar en del kveite yngel. Kanskje de har rett"

er ikke det med den store breiflabbbeskatningen et tveegga sverd? har lest at det blir tatt betydelig med kveite som bifangst i breflabbgarna.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det at det er blitt mye mer sild også spiller en stor rolle, blir spennende å se om trenden fortsetter i årene som kommer, ihvertfall morsomt

med kveiterapporter fra midt norge så du må fortsette og komme med det.

Ja tror det er en stor fordel at sildebestanden er frisk. Har tatt opp båten og reist på jobb, så det blir ikke så mye kveitefiske på ett par uker nå ;)

"Hører mange som har en teori om at pga av breiflabb bestanden har blitt hardt beskattet så har det blitt mere kveite, fordi at flabben tar en del kveite yngel. Kanskje de har rett"

er ikke det med den store breiflabbbeskatningen et tveegga sverd? har lest at det blir tatt betydelig med kveite som bifangst i breflabbgarna.

Ja vet at de tar en del kveite på flabbgarna, men hvem vet hvor mange kveiteyngel en flabb spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok bare bedre å bedre fiske utover våren, storkveita kommer vel opp fra dypet i april-mai, leste forresten at en plass i danmark hadde di fisket opp

5tonn kveite, de hadde vistnok satt garn på gyteområde,gla for at dette ikke her lov her i landet, det hadde nok vert døden for kveitebestanden.

Er bare nord for Stadtlandet det er ulovelig desverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok bare bedre å bedre fiske utover våren, storkveita kommer vel opp fra dypet i april-mai, leste forresten at en plass i danmark hadde di fisket opp

5tonn kveite, de hadde vistnok satt garn på gyteområde,gla for at dette ikke her lov her i landet, det hadde nok vert døden for kveitebestanden.

Ja jeg gleder meg til storkveita kommer, håper jeg klarer å lure ei eller to. Er det april-mai de kommer opp.

Heldigvis er det forbudt med garn i gyteområdene her oppe. Pratet med en kollega som fortalte som satte garn i dyprenne på vinteren for å fiske kveite, han fikk over hundre kveiter og den største var over hundre kilo og den måtte de kaste for den var stygg og oppspist av åt eller hva det heter. Det er slike som ødelegger bestanden. Får håpe det ikke er alt for mange av de som holder på med dette. Det var vel flere av de før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Imponerende dagsfangst det det, gratulerer :)

Situasjonen dere beskriver ligner på den vi hadde i nord-norge for noen år siden. For bare 15 år siden var det langt i mellom kveiter av noe størrelse. Så i 1999 begynte vi å få veldig mye småkveiter fra 1-5kg på hyseline og etter dette har det bare gått oppover både med fangstmengde og snittstørrelse.

Jeg anser det som sannsynlig at dere vil oppleve samme utviklinga og den størrelsen som du fikk mange av i går vil om få år være 40-60kg.

Tror hovedårsaken til økningen i bestanden er innføring av skillerist på reketrål og at det mer eller mindre er slutt på fjordtråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitrende fangster! Skikkelig morro at det løsner såpass langt sør!!

Er jo bare du som veit hvor mye kveite du har i frysen, men det må jo begynne å bli litt etter hvert :)

Selvpålagt økning av minstemål er ingen dum ide', er jo artig å vite at de som slippes ut blir skikkelig store om få år! Fisk og kos deg! Artig å høre rapporter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitrende fangster! Skikkelig morro at det løsner såpass langt sør!!

Er jo bare du som veit hvor mye kveite du har i frysen, men det må jo begynne å bli litt etter hvert :)

Selvpålagt økning av minstemål er ingen dum ide', er jo artig å vite at de som slippes ut blir skikkelig store om få år! Fisk og kos deg! Artig å høre rapporter!

Jo jeg har jo litt i fryseren nå ;) Hadde kveite til middag i dag og har vel nok til ett par måltider til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg har jo litt i fryseren nå ;) Hadde kveite til middag i dag og har vel nok til ett par måltider til ;)

Hørtes digg ut! Gleder meg til første ferske kveitemiddagen, håper og tror det blir i påska :)

Har forøvrig et tips. "Kveite i tomat" som i "Makrell i tomat" er glitrende pålegg.

Har lagt ut oppskrifta her et sted, men husker ikke hvor.

Brukte siste kveiteskivene fra fjordåret til det her om dagen, og det var gull :) har fortsatt et par glass i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.