Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite på rundt 200kg


Jolly Roger
 Share

Recommended Posts

Enig med deg J. R. !! Det burde også ha vært maksmål, ikke kun minstemål... Det er heller ikke mye fiskerne får for slike "mammaer" som bør fortsatt svømme for å spre sine gener videre...Kveita burde også ha vært total fredet under gytetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som musikk i mine ører...

Heldigvis er det nye krefter hos Fiskeridirektoratet som faktisk hører på oss som bryr seg om fremtidige generasjoner. Jeg har 5 ønsker :

  • Total fredning av utsatte fiskeslag under gyting ( kveita bla.)
  • Rist på reketrålere over alt i Norge
  • Slutt på galskapen som foregår med breiflabbgarn ( som faktisk desimerer bestanden til en god del fiskeslag, i tilleg til breiflabb)
  • Fast redskap kun for yrkesfiskere og minimum 4 NM fra kysten ( bortsett fra teiner hummer og krabbe teiner)
  • Kun teiner ved fiske etter sjøkreps - ikke trål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I maybe cynical, but I don't see those 5 points ever being acted on except for perhaps temporary bans on fishing certain species under spawning.

I'll bet that the vast majority of commercial fisherman would be against any such suggestions. 6500 kroner pays bills and a 200kg kveite gets your picture in the papers and a some professional bragging rights.

Money talks, natural resources are just an afterthought.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye enig i det du skriver xplorer1, men punkt nr 4 om kun fast redskap for yrkesfiskere og minimum 4 nautiske mil fra kysten er jeg nok langt i fra enig i deg med. For det første hva er så galt med at en fritidsfisker kan få ha seg ut garn, ruser, line og levere på fritidsfiskekvoten. Fiske med fast redskap for mange fritidsfiskere er rekrasjon og matauk. Og for det andre. Når du skriver minimum 4 nautiske mil fra kysten viser det at du ikke har satt deg inn i hvordan enkelte fiskeri fungerer. Ved å innføre en slik lov ville mange fiskere som ror heimsjyen/ driv småsjyn blitt utryddet. Mange fiskeri som foregår innenfor 4 nautiske mil fra kysten. Noen eksempler på fiskeri som da hadde blitt utryddet er: Rusefiske etter torsk på høsten og vinteren som fortsatt er et viktig fiskeri enkelte steder langs kysten, lyrgarnsfiske om sommeren som foregår nær land, rognkjeksfiske med garn som foregår nær land om våren, kveitvadfiske som foregår om våren og forsommeren gjerne nær land og enda kunne jeg listet opp flere fiskeri som ikke kunne blitt bedrevet.

Endret av Salmo trutta truttta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye enig i det du skriver xplorer1, men punkt nr 4 om kun fast redskap for yrkesfiskere og minimum 4 nautiske mil fra kysten er jeg nok langt i fra enig i deg med. For det første hva er så galt med at en fritidsfisker kan få ha seg ut garn, ruser, line og levere på fritidsfiskekvoten. Fiske med fast redskap for mange fritidsfiskere er rekrasjon og matauk. Og for det andre. Når du skriver minimum 4 nautiske mil fra kysten viser det at du ikke har satt deg inn i hvordan enkelte fiskeri fungerer. Ved å innføre en slik lov ville mange fiskere som ror heimsjyen/ driv småsjyn blitt utryddet. Mange fiskeri som foregår innenfor 4 nautiske mil fra kysten. Noen eksempler på fiskeri som da hadde blitt utryddet er: Rusefiske etter torsk på høsten og vinteren som fortsatt er et viktig fiskeri enkelte steder langs kysten, lyrgarnsfiske om sommeren som foregår nær land, rognkjeksfiske med garn som foregår nær land om våren, kveitvadfiske som foregår om våren og forsommeren gjerne nær land og enda kunne jeg listet opp flere fiskeri som ikke kunne blitt bedrevet.

Dersom bestanden av fisk skal bedres må selvfølgelig alle ledd gi litt.

Hvorfor skal det være ok for en hobbyfisker å dra opp på massevis av fisk med garn.. når yrkesfiskere ikke kan?

Hvorfor skal det være ok å kutte alle ting, så lenge deg selv ikke bruker det?

Jeg tror dersom du gir noen år med disse reglene, ville du ikke hatt noe problem med å få matauk med vanlig stang/snøre.

Jeg er enig i alle punkt til xplorer1, men tror det vil være vanskelig å få til alle regler.

Rist på trål er noe jeg har savnet lenge her i stavanger, er kanskje ikke så fryktelig mange trålere igjen.

Men her nede kan dem fritt frem gjøre hva dem vil.

Lengre nord er det pålagt med rist.

Hva er vitsen?

Lengre nord er det massevis av fisk.

Her nede er det lite..og smått.

Det er her vi skulle hatt rist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye av alt jeg tenker om dagen blir nevnt her :)

jeg ser ingen grunn til at andre enn yrkesfiskerne skal bruke faststående redskap,bestanden av fisk har kommet dithen at det burde stoppes.

tråling må bort fra fjordene,gjerne 4 nm fra land som Martin sier ;)

lysfiske må forbys,en gang for alle!!!

folk tviholder på retten sin til å slenge uti garn,og liner...kan dere ikke bare forstå at hvis mange nok gjør dette,så blir det tomt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye enig i det du skriver xplorer1, men punkt nr 4 om kun fast redskap for yrkesfiskere og minimum 4 nautiske mil fra kysten er jeg nok langt i fra enig i deg med. For det første hva er så galt med at en fritidsfisker kan få ha seg ut garn, ruser, line og levere på fritidsfiskekvoten. Fiske med fast redskap for mange fritidsfiskere er rekrasjon og matauk. Og for det andre. Når du skriver minimum 4 nautiske mil fra kysten viser det at du ikke har satt deg inn i hvordan enkelte fiskeri fungerer. Ved å innføre en slik lov ville mange fiskere som ror heimsjyen/ driv småsjyn blitt utryddet. Mange fiskeri som foregår innenfor 4 nautiske mil fra kysten. Noen eksempler på fiskeri som da hadde blitt utryddet er: Rusefiske etter torsk på høsten og vinteren som fortsatt er et viktig fiskeri enkelte steder langs kysten, lyrgarnsfiske om sommeren som foregår nær land, rognkjeksfiske med garn som foregår nær land om våren, kveitvadfiske som foregår om våren og forsommeren gjerne nær land og enda kunne jeg listet opp flere fiskeri som ikke kunne blitt bedrevet.

Jeg refererer ikke til yrskesfiske når jeg skriver om restriksjoner med faststående redskap. Disse risikerer livet hver dag de drar ut, får mindre og mindre betalt for fangsten til tross for at utgiftene øker. og derfor er jeg også veldig imot at andre en yrkesfiskere skal kunne levere fisk til salgs på fritidskvote. Fritidskvoten som er tillat å levere er med på å presse prisene ned og konkurrerer med yrkesfiskerens fangst.

Man kan i det minste begynne med garn restriksjoner i sterk pressede områder, slik som i Skagerraks kyst feks.Slik hadde ført til mindre ulovlig fangst av SØ, færre sjøfugl hadde druknet under hekketiden, restaurering av fiskebestanden, samt og ikke minst at HA bestanden kanskje kunne bygges opp igjen. Jeg tør å påstå at garn fra fritidsfiskere har vært med på å desimere HA bestanden

Fritidsfiske burde egentlig kun blitt tillat med stang-krok og eller snøre. Ta en titt i nedenstående link og se hva som kan skje med fiskebestanden også og pga av fritidsfiske. Selv om det ikke gjelder Norge, kan det skje her også...

90 % av fisken desimert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tah: Hvor har du hentet informasjon fra om at fritidsfiskere kan dra opp massevis av fisk på garn mens yrkesfiskere ikke kan?? Fritidsfiskekvoten er på 1332 kg sløyd torsk eller 2000 kg rund torsk nord for 62 graderen. Sør for 62 er den på 666 kg sløyd torsk eller 1000 kg rund. Fritidsfiskere kan maks levere fisk for 50000 pr kalenderår. Vi yrkesfiskere har kvoter på torsk og fritt fiske på nesten alle andre arter.

Jeg har ingen problemer med å dra fisk på snøre/juksa. Litt under halvparten av fisken jeg fisker tar jeg på juksa, da er det snakk om torsk på vinteren og storsei på ettersommeren og tidlighøsten.

Xplorer1: Du skriver jo i innlegget ditt her at yrkesfiskere ikke skal få ha lov til å ha faststående redskap innenfor 4 nautiske mil fra kysten, det viser tydelig at du ikke har satt deg inn i hvordan enkelte fiskerier foregår. Fritidsfiskekvoten konkurrerer ikke med yrkesfiskernes fangst, det blir bare for dumt å si noe sånt. Fritidskvota fører til økt rekrutering til fiskeryrket og at folk som liker å fiske på fritida også kan tjene noen kroner og dekke litt utgifter, ikke det at det er så mange kroner å tjene da med de prisene som er nå...

I hardt pressede områder er jeg selvfølgelig enig med deg at lokale restriksjoner må på plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xplorer1: Du skriver jo i innlegget ditt her at yrkesfiskere ikke skal få ha lov til å ha faststående redskap innenfor 4 nautiske mil fra kysten, det viser tydelig at du ikke har satt deg inn i hvordan enkelte fiskerier foregår. Fritidsfiskekvoten konkurrerer ikke med yrkesfiskernes fangst, det blir bare for dumt å si noe sånt. Fritidskvota fører til økt rekrutering til fiskeryrket og at folk som liker å fiske på fritida også kan tjene noen kroner og dekke litt utgifter, ikke det at det er så mange kroner å tjene da med de prisene som er nå...

I hardt pressede områder er jeg selvfølgelig enig med deg at lokale restriksjoner må på plass!

Man lærer så lenge man lever eller så lenge man ønsker å lære. Syns det er flott å ha konstruktive debatter med yrkesfiskere der dere også viser frem deres side av medaljen :) Vet ikke hvor du hører til geografisk, men på vår side av landet ( Skagerrak) er det for det meste pensjonister eller på folkemunnen ( litt stygt) , såkalte "fisketrygda" som bedriver med slik "bijobb" . Dessverre bidrar ikke dette til nyrekrutering i våre kanter, dog til konkurranse med yrkesfiskere som allerede sliter. Jeg tviler ikke på at mange av disse også omsetter en god del "på utsiden" av godkjente kanaler, her av fiskesalgslag, som loven krever...

Når det gjelder 4 NM fra kysten også for yrkesfiskere, tar jeg det tilbake, da du har rett med at det påvirker en del type fiskerier. Uansett burde man ta hensyn til årstider og den tiden fuglene hekker slik at evt. garn ikke settes i nærheten av hekke plassene. I Skagerrak er det mange yrkesfiskere som ikke stiller seg i mot det å begrense - forby garnfiske fra Juni til september (tror jeg det var) ...

Tar man en titt tilbake og ser på konsekvensene av ålfredning og forbudt mot ålefiske , samt hvilke positive biefekter dette har medført ( i tilleg til å frede ålen) : Betydelig oppgang i torskebestanden ( Skagerrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord for 62graden er det nå så mye torsk at forskerne frykter at bestanden kan kollapse av sin egen vekt. en 7-åring veier i snitt 300 gram mindre enn for få år siden. Vi er altså iferd med å spare oss til fattigmann.

Tilstanden sør for 62 skal ikke jeg uttale meg om, men jeg registrerer at det tas mye stor torsk på stang på Vestlandet.

Når det gjelder kveite - som tråden startet med - er jeg enig i at denne burde vært totaltfredet i gyteperioden og den burde også vært fredet for direktefiske med garn. Ikke for at jeg tror kveitebestanden på noen måte er truet. Tvert imot så har jeg inntrykk av at bestanden både er bærekraftig og i vekst. Et tegn på dette er den geografiske spredningen. De får store kveiter både på vestlandet og sørlandet og i høst gjorde danske yrkesfiskere en kjempefangst på skagerak med en dagsfangs på 4 tonn storkveite.

Men som sagt mener jeg at kveita bør totalfredes i gyteperioden, som et generelt forvaltningsprinsipp. Og grunnen til at garnfisket bør forbys er at fisken rett og slett blir forringet i stor grad av å stå i garn. Med prisfall og avsetningsvansker som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord for 62graden er det nå så mye torsk at forskerne frykter at bestanden kan kollapse av sin egen vekt. en 7-åring veier i snitt 300 gram mindre enn for få år siden. Vi er altså iferd med å spare oss til fattigmann.

Tilstanden sør for 62 skal ikke jeg uttale meg om, men jeg registrerer at det tas mye stor torsk på stang på Vestlandet.

Når det gjelder kveite - som tråden startet med - er jeg enig i at denne burde vært totaltfredet i gyteperioden og den burde også vært fredet for direktefiske med garn. Ikke for at jeg tror kveitebestanden på noen måte er truet. Tvert imot så har jeg inntrykk av at bestanden både er bærekraftig og i vekst. Et tegn på dette er den geografiske spredningen. De får store kveiter både på vestlandet og sørlandet og i høst gjorde danske yrkesfiskere en kjempefangst på skagerak med en dagsfangs på 4 tonn storkveite.

Men som sagt mener jeg at kveita bør totalfredes i gyteperioden, som et generelt forvaltningsprinsipp. Og grunnen til at garnfisket bør forbys er at fisken rett og slett blir forringet i stor grad av å stå i garn. Med prisfall og avsetningsvansker som resultat.

rundt langesund i skagerak er det vel nå mindre kveite enn det noengang har vært,et tidligere mekka for store kveiter..

forskerne mener det er breiflabbgarn som var den store syndere, det er for seint å være etterpåklok.

at det blir tatt en bra kveitefangst er en av tusen og betyr nada,og er ikke på noen måte et argument for å fiske mer.

hos oss mener jeg kveita bør fredes i endel år , overvåke utviklingen,så heller fiske når vi har en trygg bestand igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rundt langesund i skagerak er det vel nå mindre kveite enn det noengang har vært,et tidligere mekka for store kveiter..

forskerne mener det er breiflabbgarn som var den store syndere, det er for seint å være etterpåklok.

at det blir tatt en bra kveitefangst er en av tusen og betyr nada,og er ikke på noen måte et argument for å fiske mer.

hos oss mener jeg kveita bør fredes i endel år , overvåke utviklingen,så heller fiske når vi har en trygg bestand igjen.

Ifølge pålittelige kilder som jeg er god kjent med, ble det rett og slett slakt av storkveite bestanden i Skagerrak , utført av linefiskere fra nettopp Langesund. De tok knekken på alle mammaer før fredning under gytetiden ble påbudt. Til og med yrkesfeskere fra Sørlandet protesterte da line fiskere flyttet mer og mer Sørover i tak med mindre fangst ved Langesund. De traff gyteområder og desimerte så å si bestanden. Utrolig mange tonn som ble levert i en periode....

At danske yrkesfiskere rapporterer om 4 tonns fangst av storkveite fra Skagerrak ser jeg på (nesten) som miljøkriminalitet !! Tenk hvor mange " småkveiter " vi hadde fått ut av disse !

På tide å forby kveitefiske under gytetiden , også med krok...

Edit : Breiflabb garn er en katastrofe for mange fiskeslag , ikke kun breiflabb

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på denne saken http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Gigantkveite-i-garnet-2843520.html hvor fiskeren fikk 6500,- for ei kveite på 200kg

Nå vet ikke jeg hvordan kveitebestanden er ved Sogneosen/Skjerjehamn,(etterkommere kunne uansett ha vandret langs hele kysten) men hvis det står dårlig til med bestanden og kveita var levedyktig, skulle jeg ønske at fiskeren fikk betalt for å slippe den ut igjen. Dette er kanskje ikke noe som er lett å gjennomføre men............

La storkveita leve - Hvis den er levedyktig!

Unnskyld avbrytelsen, men under siste seminar i Børsa snakket du varmt om at breiflabbgarn i gytehull på vinterstid var den beste måten å få kveite på. Hva i all verden er dette? Å oppfordre til matauk-fiske på kveldstid, men fremstå som en kveitefreder på nettet? Samtlige blogginnlegg du har hatt siste året har vært linker til garn- og linefangster av kveite, tror du ikke det motiverer hobbyfiskere?

Har nå vært inne på flere oppslagsverk og lest definisjonen på et paradoks, men du var ikke nevnt i noen av dem. Men i det sporet du går i nå er du neppe langt i fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld avbrytelsen, men under siste seminar i Børsa snakket du varmt om at breiflabbgarn i gytehull på vinterstid var den beste måten å få kveite på. Hva i all verden er dette? Å oppfordre til matauk-fiske på kveldstid, men fremstå som en kveitefreder på nettet? Samtlige blogginnlegg du har hatt siste året har vært linker til garn- og linefangster av kveite, tror du ikke det motiverer hobbyfiskere?

Har nå vært inne på flere oppslagsverk og lest definisjonen på et paradoks, men du var ikke nevnt i noen av dem. Men i det sporet du går i nå er du neppe langt i fra..

@ O.C. Uten ønsker om å svare på hans vegne : Det er aldri sen å snu :) Alderen og tiden gjør oss klokere... Mye rart man gjør og sier når man er ung og uerfæren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer så lenge man lever eller så lenge man ønsker å lære. Syns det er flott å ha konstruktive debatter med yrkesfiskere der dere også viser frem deres side av medaljen :) Vet ikke hvor du hører til geografisk, men på vår side av landet ( Skagerrak) er det for det meste pensjonister eller på folkemunnen ( litt stygt) , såkalte "fisketrygda" som bedriver med slik "bijobb" . Dessverre bidrar ikke dette til nyrekrutering i våre kanter, dog til konkurranse med yrkesfiskere som allerede sliter. Jeg tviler ikke på at mange av disse også omsetter en god del "på utsiden" av godkjente kanaler, her av fiskesalgslag, som loven krever...

Når det gjelder 4 NM fra kysten også for yrkesfiskere, tar jeg det tilbake, da du har rett med at det påvirker en del type fiskerier. Uansett burde man ta hensyn til årstider og den tiden fuglene hekker slik at evt. garn ikke settes i nærheten av hekke plassene. I Skagerrak er det mange yrkesfiskere som ikke stiller seg i mot det å begrense - forby garnfiske fra Juni til september (tror jeg det var) ...

Tar man en titt tilbake og ser på konsekvensene av ålfredning og forbudt mot ålefiske , samt hvilke positive biefekter dette har medført ( i tilleg til å frede ålen) : Betydelig oppgang i torskebestanden ( Skagerrak)

Ja selvfølgelig er det jo mange pensjonister som bruker denne ordningen, men jeg ser det som en fin ordning. Jeg er yrkesfisker, men mener ikke at de fisker opp fisken. Havet er stort og fisk er det nok av til alle. Kvoten er jo ikke mere enn på 2000 kg rund torsk pr båt så at de konkurrerer med oss yrkesfiskere er jeg nok uenig i. Er bare bra med mere folk på sjøen og mere aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at det blir innført maxmål regler, og det er vel også ganske trolig at det vil komme etterhvert,men er ikke kveita fredet nord 62 grader da ? mener å ha lest at det kun er tillat med krok redskap fra 20 desember- 30mars. Det burde forøvrig vært like regler over hele landet, både når det gjelder fredning i gyteperioeden og det med rist i reketrål. Kveitegarn og breiflabbgarn burde det vurderes å forby, eventuelt ha korte perioder vor dette vil være tillat alla laksenot regler.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at det blir innført maxmål regler, og det er vel også ganske trolig at det vil komme etterhvert,men er ikke kveita fredet nord 62 grader da ? mener å ha lest at det kun er tillat med krok redskap fra 20 desember- 30mars. Det burde forøvrig vært like regler over hele landet, både når det gjelder fredning i gyteperioeden og det med rist i reketrål. Kveitegarn og breiflabbgarn burde det vurderes å forby, eventuelt ha korte perioder vor dette vil være tillat alla laksenot regler.

Ja, kveita er fredet for garnfiske i perioden 20des til 1april. Det burde heller vært fredet for krok i denne perioden og garnfredning hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Roger Eriksen. Du kan undre så mye du vil, ikke jeg som har uttalt meg. Hvorfor skal folk ta kontakt for å få vite fakta i saken? Ser det heller på sin plass at du gir en enkel forklaring for alle på hva dette dreier seg om, kontra å forklare seg bak lukkede dører.

Endret av O.C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.