Gå til innhold
Fiskersiden

Lange/Brosme tackle


Ivilix22
 Share

Recommended Posts

Hei

Har tenkt å prøve etter lange og brosme, etter å ha lest litt så har eg forstått at det er mye billigere å lage tacler sjølv, men har lite erfaring. Har gavekort på skittfiske.no og lurte på om noen kunne laget en "pakke" med alle grunnleggende ting, tom. Sen, kroker, sjølvlysente ting, perler, svivler, osv. Eller forklare hva eg trenger. Kan være litt større pakker :)

Eivind ;)

Er det moglegt å spørre skittfiske om å lage en pakke ?

Endret av Ivilix22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger om du vil litt selvlysende slange. Eks Lopez sine i 5 mm. om du får tak i. Må ikke ha.

Kroker i litt store størrelser. Noen liker sirkel og andre vanlige. Jeg liker best vanlige J kroker, og de kan gjerne være store.

De for skjellige leverandørene varierer i størrelse, men 9/0 og 10/0 går greit. Du bør kunne henge på en hel makrellfilet og da skal kroken stikke godt ut av fileten.

Langa er såpass stor i kjeften at den skal ikke være veldig stor for å sluke et stort agn.

Mono 1,2 til 1,5mm.

Kraftige svivler og splittringer.

Til søkke kan du bruke en meget stor svivel med hempe. Ellers bruker du rene kvalitetsvivler til alt annet.

Jeg liker ikke å ha ekstra kroker etc, og bruker gjerne et paternoster med 2 store kroker. Hender jeg har en liten krok helt øverst til annen bonusfisk.

Selvlysende slange trer jeg på helt fra stammen og ut til kroken, både som ren attraktor og beskyttelse.

Dette har jeg brukt siden jeg begynte med langefiske. Og jeg har fått ganske mange etter hvert, og jeg har enda ikke slitt eller mistet en fisk på denne modellen.

Strips i litt tynne utgaver anbefaler jeg. Da du trer makrell fileten med den spisse haleenden igjennom kroken og opptil øye på kroken. Der striper du agnet fast rett over øyet på kroken. Da henger det godt.

Det er mulig å slenge på mer stasj, men er ikke nødvendig.

1ste kroken kan henge 20-30 cm over søkket, og ha en lengde ut fra stammen på ca 30 cm, Og så kan du ha neste en 1 meter til 1,5 meter eller så over denne i gjen.

Jeg bruker opphenger løkke på dette ut til krokene, og selvlysendeslange trer jeg over hele løkka ved å bruke en tynnere mono som drar den tykke monoen i gjennom slangen med. Ved å fukte slangen godt innvendig så får du dratt den lettere på. Dette tacklet under er Lopez design og er dette jeg bruker mer eller mindre likt i dag. Og er laget på denne måten. Som et to kroks paternoster. Holder med to kroker hvis du får på to store fisker...

8652939864_a7f4672126.jpg

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger om du vil litt selvlysende slange. Eks Lopez sine i 5 mm. om du får tak i. Må ikke ha.

Kroker i litt store størrelser. Noen liker sirkel og andre vanlige. Jeg liker best vanlige J kroker, og de kan gjerne være store.

De for skjellige leverandørene varierer i størrelse, men 9/0 og 10/0 går greit. Du bør kunne henge på en hel makrellfilet og da skal kroken stikke godt ut av fileten.

Langa er såpass stor i kjeften at den skal ikke være veldig stor for å sluke et stort agn.

Mono 1,2 til 1,5mm.

Kraftige svivler og splittringer.

Til søkke kan du bruke en meget stor svivel med hempe. Ellers bruker du rene kvalitetsvivler til alt annet.

Jeg liker ikke å ha ekstra kroker etc, og bruker gjerne et paternoster med 2 store kroker. Hender jeg har en liten krok helt øverst til annen bonusfisk.

Selvlysende slange trer jeg på helt fra stammen og ut til kroken, både som ren attraktor og beskyttelse.

Dette har jeg brukt siden jeg begynte med langefiske. Og jeg har fått ganske mange etter hvert, og jeg har enda ikke slitt eller mistet en fisk på denne modellen.

Strips i litt tynne utgaver anbefaler jeg. Da du trer makrell fileten med den spisse haleenden igjennom kroken og opptil øye på kroken. Der striper du agnet fast rett over øyet på kroken. Da henger det godt.

Det er mulig å slenge på mer stasj, men er ikke nødvendig.

1ste kroken kan henge 20-30 cm over søkket, og ha en lengde ut fra stammen på ca 30 cm, Og så kan du ha neste en 1 meter til 1,5 meter eller så over denne i gjen.

Jeg bruker opphenger løkke på dette ut til krokene, og selvlysendeslange trer jeg over hele løkka ved å bruke en tynnere mono som drar den tykke monoen i gjennom slangen med. Ved å fukte slangen godt innvendig så får du dratt den lettere på. Dette tacklet under er Lopez design og er dette jeg bruker mer eller mindre likt i dag. Og er laget på denne måten. Som et to kroks paternoster. Holder med to kroker hvis du får på to store fisker...

8652939864_a7f4672126.jpg

Er det mulig å få tak i di lopez "klumpene" lenger. Har hørt mye positivt om dem, og flere i klubben kunne tenkt seg dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bom.

Sitter flest fisk på slengeren hos meg.

Beklager men slepet er ikke strekt ut :)

Hjemmelagd.

(sorry så kun spørsmålet å ikke hele tråden)

tacl_zpsa877c2f1.jpg

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å bildet av tacklet strekt ut pga lengde, men samme prinsipp som her på paternoster. Bruker opphenger løkke nr. 2 som du finner ned på siden: https://www.fiskersiden.no/artikler-mainmenu-114/nyttig/111-knuter

Utrolig viktig å fukte godt. Dra gjerne til løkke knuten i oppvaskkummen fylt opp med lunkent vann(kan ha litt grønnsåpe i vannet.) Så ender du med en 25-30 cm løkke er du på rett vei. Kroken bør ha et øye slik at du får tredd løkka i gjennom, og så over kroken slik at den låser i øyet. Slangen må du ha så lang som hele løkka. Den trekker du tilbake når du fester kroken, så glir den tilbake og fyller hele løkka fra stammen og ut til krokøyet. Da står den fint ut fra stammen og fisker.

Personlig har jeg sluttet mer eller mindre å bruke bom. Syntes at jeg fisker vel så godt med rent paternoster, og har mer feeling med det. Og mindre som henger seg opp, også hos naboen når jeg fisker sammen med fler.

Dette er rent smak og behag, og hva man liker og har funnet ut passer best. Har mange langer over 10 og største over 27, og har brukt bom tidvis, men har fått mest på rent paternoster selv.

Og ser at mange naboer henger seg mer sammen når de bruker bom, særlig om en har fisk og drar opp som tar med seg multi linene til de rundt seg. Og har en tendens til mye vas og surr.

Jeg vil heller ikke ha tre fisk på om de er store, mer sjanse for at det ryker, og eller fisk drar seg av en av krokene. Mindre avdrift blir det og. i vertfall om man har et paternoster i tillegg til en bom.

Her ser du et oppsett med begge varianter: https://www.fiskersiden.no/artikler-mainmenu-114/havfiske/715-havfisketakkel-brosme-a-lange

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) er sikkert helt grønnskolling men kva er slengeren ? :P

Vil gjerne ha fleire bilder.

Slengeren er (slepet) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke all den pynten...

Trekroks paternoster, med litt selvlysende slange og kanskje en Esca holder lenge. 1.40 monosene, store, solide kroker og en svivel og en splittring så er du i gang.

For eksempel dette:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sene/Monofilament/Sufix-Superior/Sufix-Superior-100m-Clear-1-40mm--121150-p0000052496.aspx

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Kroker/Owner-enkelkrok/Owner-5111-SSW-Cutting-Point-10-0--127893-p0000059256.aspx

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Svivler--and--Splittringer/Owner-Crane-Swivel/Owner-Crane-Swivel-str-2-0-6pk-141125-p0000072508.aspx

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Svivler--and--Splittringer/Owner-5196-Splittringer/Owner-5196-Splittringer-10mm-6pk-141140-p0000072523.aspx

Det er stort sett det jeg bruker (bare andre kroker, utvalget på gode havfiskekroker er ikke verdens heftigste her på berget...). Dropper stort sett pynten, splittring/svivel kan du egentlig gjøre som du vil med. Fungerer med ei vanlig løkke også. Gjør det enkelt og billig.

Edit: Mulig det er stor forskjell på hvordan fisken oppfører seg forskjellige steder i landet, men jeg får det aller meste på opphengerene. Mindre på slepet. Hender jeg bruker slep i tillegg til dette, men det kommer an på bunnforholda. Og hva jeg fisker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler noen tackler tips i denne tråden : https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=48179

Når det gjelder selvlysende redskap er det for min del 1 måste for lange . Settet som Potbelly viser frem er også fortsatt 1 av mine favoritter til stor lange. Som mange her nevner : Gjør det så enkel som mulig ( selv om jeg ikke er kjent for å gjøre det)

Jeg produserer selvlysende fra tid til annet og kun årlige batcher av kapasitetsgrunner. Når det er utsolgt, vel, da er utsolgt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.