Gå til innhold
Fiskersiden

Den ene større enn den andre


TommyB
 Share

Recommended Posts

Idag fikk jeg på nytt et åpent vindu på et par timer, da damen måtte sove litt... bilen ble pakket på rekord fart, lomretackle som bestod av en bom med ca. 30cm fortom til kroken og noen grønne perler. Sandmarken ble pakket ned, reker kjøpt på kiwi, og en enkel sekk med vekt, ekstrautstyr og poser ble slengt i bila. siden jeg kun hadde to timer, pakket meg med meg min 9,6" SØ stang, 7-21g slukvekt med en abu black max lavprofil på.

skolen var slutt klokka 3, og allerede klokken 4 var den første sandmarken på kroken og på vei ned i dypet, ca. 25m. det tok ikke lange tiden med dunking av søkke i bunn, ikke 2 minutter engang, før det ble tungt ved det ene løftet, men fisken slapp fort. ned igjen, ventet 10 sekunder, løfta og det var tungt i andre enden. sveivde et par runder, ga et rolig tilslag og fast fisk. denne var flat, ingen tvil om det. hoderisting, tung i vannet og helt rolig på slutten. kort etter kom ei rimelig lomre til syne. etter en kort veiing og uten bilde ble den sluppet tilbake. 883g, en grei tasse, men ingen monster. ny sandmark på, og nytt nedslipp.

etter endel resultatløse forsøk flyttet jeg plass litt hyppig for å dekke et stor område, men etter en og en halv time var det bare blitt ei sandflyndre, en torsk og en blåstål... tiden var på vei til og renne ut for meg, så jeg bestemte meg for å prøve en gang til på den første plassen. kroken ble denne gangen agnet med reke, surret og sluppet ned. 4 dunk, så løsnet jeg bremsen og la stangen i fra meg mens jeg ryddet i sekken. det gikk ikke lange tiden før det ble napp igjen, men ved tilslag var fisken borte. ned igjen, 4 dunk og så rolig. idet jeg skulle legge stanga ned, begynte snøre å gå rart i vannet. jeg strammet bremsen, løftet stanga og kjente motstand. tilslaget satt fint, og det var fast fisk. ingen utras, men mye risting og rare bevegelser før det ble tungt. føltes veldig likt lomre, og jeg håpet på ny personlig rekord. etter litt pumping kom en fin steinbit til syne i overflaten, men den var ikke så glad i sola, og satte snuten ned. full bøy på stanga og et langt utras ned til bunn, før den ble pumpet opp igjen.

somvanlig er var jeg uten hov, og med en 6# krok og 0,26 fortom var jeg redd for at alt skulle ryke da den begynte og kaste på hode. jeg fikk fingrene i gjellene, og kasta den opp akkurat tidsnokk til og fjerne pølsene, før de hadde blitt knust. opp på land lå en kort, men feit steinbit. en kniv i skallen, og 1 minutt senere ble den veid inn til 2719g :) dette er den andre steinbiten jeg har tatt her, og Jon Eirik har tatt en. min første var på 700g, hans var på 1470g, og denne på 2719, hva blir den neste?

her er noen bilder

IMG_0384_zps9c6db0fd.jpg

IMG_0385_zpsc2aa60ca.jpg

FEIT

IMG_0387_zpsfaba034f.jpg

IMG_0390_zps690607a8.jpg

IMG_0393_zpsd1df813c.jpg

lomretackle med 6#

IMG_0398_zps052cadfa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin brunsteinbit... ^_^

Ser ut som de begynner å komme i støtet nå.

Takk :)

ja, ser slik ut og får håpe at de større begynner å sige inn

har planer om og spenne opp en tråd med en stor stein i enden fra brygga og ned til bunn. så kjøper jeg inn noen nettingsposer som jeg fester klips på. fyller disse posene med blåkjell, reker og fiskeslo og stein til lodd, og klipser de på tråden og sender de ned en om gangen med en time eller to,s mellomrom. håper dette kan lokke inn flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du de der?

jepp, og steike god er de. ser ikke problemet med og spise en i ny og ne, men slipper de somregel ut igjen. denne hadde gått ut igjen, hadde det ikke vært for at kroken lå plasser i magen.

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin steinbit :) tung til å være brun på den plassen ut i fra mine erfaringer. Allikevel så er det ikke anbefalt å spise bunnlevende stasjonær fisk fra den plassen. Er fortsatt mye tungmetaller på bunnen der og moderate mengder PCB, som grunnlag for anbefalingen fra kommunen. Vet Stavanger kommune skal prøve å sette inn tiltak de neste årene, for å få opp kvaliteten på bunnsedimentene slik de har gjort i Dusavika.

Så de steinbitene der tror eg gjør seg bedre under bryggene der enn i panna. Steinbitbestanden virket forøvrig å gå nedover etter inntog av blant annet polakker rundt midten av 2000-tallet basert på mine og kjente sin fangster. De kakka alt av lomrer og steinbit rett foran mitt fortvila tryne. Kan selvfølgelig være flere årsaker, men steinbit er jo en art som kan være veldig utsatt for overfiske. Var også etter dette inntoget av folk at de ble mer ivrige med "fiske forbudt"-skilt.

Forøvrig har jeg sett det er tatt steinbit på 5 og 8kg der, og hørt historier fra folk som bor der om fisk på 11kg, så de finnes nok enda.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin steinbit :) tung til å være brun på den plassen ut i fra mine erfaringer. Allikevel så er det ikke anbefalt å spise bunnlevende stasjonær fisk fra den plassen. Er fortsatt mye tungmetaller på bunnen der og moderate mengder PCB, som grunnlag for anbefalingen fra kommunen. Vet Stavanger kommune skal prøve å sette inn tiltak de neste årene, for å få opp kvaliteten på bunnsedimentene slik de har gjort i Dusavika.

Så de steinbitene der tror eg gjør seg bedre under bryggene der enn i panna. Steinbitbestanden virket forøvrig å gå nedover etter inntog av blant annet polakker rundt midten av 2000-tallet basert på mine og kjente sin fangster. De kakka alt av lomrer og steinbit rett foran mitt fortvila tryne. Kan selvfølgelig være flere årsaker, men steinbit er jo en art som kan være veldig utsatt for overfiske. Var også etter dette inntoget av folk at de ble mer ivrige med "fiske forbudt"-skilt.

Forøvrig har jeg sett det er tatt steinbit på 5 og 8kg der, og hørt historier fra folk som bor der om fisk på 11kg, så de finnes nok enda.

Er enig med deg om at steinbiten her hører til under brygga, men når denne svelgte og jeg sto der uten tang frista de lite og ofre pølsene mine :P er klar over forurensningene der inne, men en og annen fisk tror jeg ikke jeg tar skade av, hater og kaste slik fisk når den må bøte med live...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en fisk har slukt er ikke ensbetydende med at den dør ved eventuell gjenutsetting. Fisk har en unik evne til å kvitte seg med slikt. Kroker ruster bort eller vokser ut.

Det er sant, men det så ikke godt ut da kroken hang i magesekken, og den var trukket et stykke opp i halsen og den blødde. men det kan godt være att jeg undervurdere fiskens evne til og overleve og kvitte seg med kroken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har brukt snella siden jul i saltvann, på is, brygge og Strand. Den begynner å synge på siste verset nå... Har hatt den med på alle mine turer i år (30-40 iallfall) men tror ikke det er ei egnet saltvanns snelle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.