Gå til innhold
Fiskersiden

det går bare en vei enn så lenge


TommyB
 Share

Recommended Posts

Og den veien er opp!

Torsdag var en skreven fiskedag i kalenderen, og selv om ikke værmeldingen var så fin, hindrer jo ikke det en ekte viking. denne gangen gikk turen til Jæren der jeg skulle møte Jon Eirik, og bruke første delen av dagen etter piggvar. jeg var på stranda rett rundt 9, og begynte og rigge opp utstyr. 2 stenger med et kroks paternoster og 3/0 agan med en lang makrellstrimmel. så var det og kaste det ut i bølgene, og la det danse. jeg gikk i skytsel mellom de to stengene, og begevet på agnet, hadde trua idag. ikke lenge etterpå kom Jon Eirik ruslende, og sa at jeg sto på feil plass :P noe jeg har gjort endel i det siste... han gikk i forveien mens jeg pakket sammen for å gå til den nye plassen. under nedpakking begynte tuppen på karpestanga og danse, så jeg løp bort, grep stanga og ga tilslag. var ikke så mye fight på den 3 lb karpestanga, men opp kom årets første sjøørret på 950g :) det hadde blit C&R, men den hadde svelgt og blødde, så det ble middag.

IMG_0500_zps75f52188.jpg

å flytte meg etter Jon Eirik var det dummeste jeg hadde gjort... det begynte å blåse opp, det regnet kraftig periodevis og fisken uteble. hadde såvidt et registrebart napp i løpet av noen timer, og det var det... vi ble enige om å bevege oss til mitt utganspunkt igjen.

der ble stengene på nytt lempa uti, og det tok ikke lang tid før jeg hadde noen napp, men ingen av disse ville sitte. tiden gikk, og da jeg skulle sjekke karpe stanga, var det noe der, som ristet litt. etter en liten innsveiving, kom ei skrubbe på land. desverre hadde denne svelgte hele 3/0.-en... glupsk sak jeg glemte å veie...

IMG_0508_zpsb9537a21.jpg

enkelte strand entusiaster var interesert i fiskinga, og da han ene så sjøørreten, spurte han meg:" å, har dere fått torsk?".... det ble litt forklaring, men han forsto det.

Etter dette ble det enda mere napping, men ingen fast fisk. så kom det sikkert 2-3 busslass med østleninger gående ned stranden på rekke. dette var da tydelig skoleelever i 17-20 års klassen, som valgte å ta pause noen meter fra oss. mye roping, og snakking fylte stranden, og frispee-er fløy veggimellom... 6-7 stk havna på sjøen, der jeg redda 4 av disse, 2 stk forsvant ut i intet. med noen av disse ble det og litt snakking, men etter en halvtime gikk de å. så var det igjen napp, og denne gangen danset stanga iherdig. etter en artig fight på SØ stanga mi, kom en 600-700grams SØ opp, perfekt kroka i munnviken. denne ble sluppet ut igjen. så var det dags for Jon Eiriks første fisk for dagen, ei skrubbe på 517g. etter dette var det dødt, og vi bestemte oss for å prøve litt mickro fiske :)

siden jeg ikke visste veien, fulgte jeg Jon Eirik på den 30 minutter lille kjøreturen til mickro kaia. her var målet tangkvabbe, en sikker art her, og gapeflyndre, denne er det blitt tatt en av her. det var ikke mye seriøs fiske i starten da vi fisket på lavvann, så det ble mye dillefiske på meg, der jeg fikk noen bergnebb. kutlingen er min nemesis, og selv med 28# krok og reke snudde de halen til.. Jon Eirik hadde et par stenger med paternoster og makrell ute, men her var det lite action. på mickro fiske hadde han noe vi trodde var en kvabbe på, men den forsvant.

da floa snudde, bestemte jeg meg for å gjøre en seriøs satsing etter tangkvabba, og dette ble gjort på 10cm dyp, mellom to steiner. det tok ikke lange tiden før 16# kroken og reka traff bunn, før noe snappet den og forsvant. dette skjedde tre ganger, men ingen ting satt. jeg gikk ned i agn størrelse, slapp ned, og agnet forvant. ved tilslag satt noe lite, og opp kom en liten fisk. etter nøye gransknign kunne jeg krysse av art nr. 56, tankvabbe! :) ikke lenge etterpå flekka Jon Eirik opp en i akkurat samme hullet. det samme gjorde jeg, igjen idet samm hullet, faktisk hele 3 stk på noen minutter. nå hadde vi 4 stk på under 4 min!

IMG_0522_zpsd9609069.jpg

de var ikke store, fra 13-23 gram, men art er art :)

IMG_0519_zps25b0a75d.jpg

IMG_0518_zpsf328f143.jpg

IMG_0531_zpsbefc37be.jpg

så er det slik at når jeg først får en art, gir jeg meg ikke med det første, så jeg flekket raskt opp et par til i det samme hullet...

innemellom ble det litt meite med reke, som resulterte i sei, sypike og en sandflyndre, men da jeg sleit tacklet orket jeg ikke mer, og fortsatte med kvabbene. nå hadde floa steget noen cm, og da fikk jeg to småe steiner til å fiske mellom, og jaggu meg var det ikke noen her og. jeg flekket opp noen her å :P i løpet av dagen ble det 7 stk på meg, men mista og mange. Jon Eirik endte med 2, men han satset ikke slik som jeg gjorde :P jeg ga meg i halv 9 tiden, og dro fornøyd hjem.

IMG_0532_zpsb5f0739a.jpg

dagens største for meg

IMG_0528_zps89923127.jpg

glemte jeg å fortelle at disse må dere holde fingrene unna? den første jeg fikk heiv seg rundt og beit meg mellom tommelen og pekefingeren, og der hang den i 5-6 sekunder..... utrolig til krefter i så små kjever! når man så inn i munnen kunne man se lange innovervente tenner i underkjeven slik som på en slange, og disse var spisse. var som å få to sikkerhetsnåler i hånda :P resten jeg fikk prøvde og å bite, hissige var de, men jeg tok forhåndsregler og hold avstand ;) enda en fisk som kan være med i prosjektet, hvor mange norske arter kan man bli bitt av og stikke seg på? Nå har jeg blitt stuket av kloskate, lusuer, knurr, ulke, svarthå, fløyfisk og et par til, og blitt bitt av tangkvabbe. fornøyd med dagen på vei hjem satt jeg og tenkte for meg selv, får håpe steinbit ikke blir den neste i prosjektet.....

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende og morsomt.

takk :)

Flott rapport. Finfin tur, og gøy med microkvabbene. Håper på en tur på den kanten etterhvert. Har ikke den krabaten på lista heller.

er ikke så langt å kjøre, 45 mil ;) takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.