Gå til innhold
Fiskersiden

lange kaste, mer/større fisk? (valg av sen)


scampern
 Share

Recommended Posts

Er på utkikk etter ny sen, og lurer på om det er noe poeng for meg med en fireline, eller om jeg bare skal ha en god mono.

Grunnen er at jeg har lagt merke til at fisken biter veldig nærme land, nesten utelukkende, og derfor ser jeg ikke poenget med å kaste så langt, bortsett fra at det gir meg litt mer variasjon.

Kan man få større fisk midt ute i et sund? Eller har dere også inntrykk av at fisken biter nærmere land, stor som liten?

Hvorfor skal jeg ha en sen jeg kan kaste langt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på utkikk etter ny sen, og lurer på om det er noe poeng for meg med en fireline, eller om jeg bare skal ha en god mono.

Grunnen er at jeg har lagt merke til at fisken biter veldig nærme land, nesten utelukkende, og derfor ser jeg ikke poenget med å kaste så langt, bortsett fra at det gir meg litt mer variasjon.

Kan man få større fisk midt ute i et sund? Eller har dere også inntrykk av at fisken biter nærmere land, stor som liten?

Hvorfor skal jeg ha en sen jeg kan kaste langt med?

lange kast er ikke den eneste fordelen fletteline tilbyr.

Du får mye bedre kontakt me sluken/null strekk i senen

Mer sen på snella

Tynnere sen vil igjen bety mindre drift i strøm og vind

Er nok flere egenskaper og så jeg ikke kommer på nå. men husk, skal du gå for fletteline så må/bør du fremdeles ha mono fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det litt overkill til vanlig slukfiske fra land i sjø? Til hav kjøper eg det men til sluk? Tar imot gode argumenter :)

vil nesten påstå det er større grunn til å ha fortom når du fisker langs land. (skal selvsagt ha fortom på havfiske og)

f.eks 0,20 fletteline ryker tvert hvis du nikker borti en stein med fisk i andre enden. og fisker du langs land/ svaberg så er dette en meget aktuell problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper den på en dal av braidsen du får tak i, uten tvil. Men nano tåler faktisk at mye av fibrene brytes uten å ryke, han enda tilgode å slite med den til tross kraftige bunn napp.

Men seff eg ser fordelen :) minuset er at du får enda en knute som blir et mulig svakt ledd, bruker selv Albrigt vol 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper den på en dal av braidsen du får tak i, uten tvil. Men nano tåler faktisk at mye av fibrene brytes uten å ryke, han enda tilgode å slite med den til tross kraftige bunn napp.

Men seff eg ser fordelen :) minuset er at du får enda en knute som blir et mulig svakt ledd, bruker selv Albrigt vol 2 :)

jeg har kun kort fortom (1 meter ca), så eg bruke bare braid - svivel- mono. eg har mista fisk pga skjøte knute, så eg komme nok ikke til å bruke dette noe særlig. Bruker nesten utelukkende skjøt ved bruk av svivel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kun kort fortom (1 meter ca), så eg bruke bare braid - svivel- mono. eg har mista fisk pga skjøte knute, så eg komme nok ikke til å bruke dette noe særlig. Bruker nesten utelukkende skjøt ved bruk av svivel :)

Hive på en perle er jo heller ikke så dumt, ellers kan det jo blir litt juling på toppringen i uoppmerksomme øyeblikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hive på en perle er jo heller ikke så dumt, ellers kan det jo blir litt juling på toppringen i uoppmerksomme øyeblikk :)

Jepp, det stemmer. bruker alltid perle hvis jeg fisker i båt, eller når det er mørkt.

Men bruk av perle burde vel egentlig brukes hele tiden, er fort gjort å være uoppmersom som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt med nanofil og er veldig fornøyd.. Jeg bruker alltid 60 cm - 1m fortom. Gjerne fluorcarbon. Dette bruker jeg #12 svivel fra owner på, og har skjeldent mistet fisk eller bruk.

Jeg opplever at sliteevnen til nano ikke er så god som alle skal ha det til i forhold til slitasje, men den utklasser fireline på alt annet.

Nå mener ikke jeg at Nanofil tåler mindre juling enn fireline, men kanskje ikke så mye som folk vil ha det til. Men det tar den igjen på mange andre områder mener jeg.

Ett godt poeng er at nano ikke gir etter, på samme måte som fireline ikke gjør det heller. Dette er kjempestas når du lærer deg å fiske med det. Hvis du utelukkende har fisket med sene til nå må du regne med att du mister ett par fisk eller to pga for hardt tilslag. Dette får du fort kontroll på og når det er gjort så har du mye bedre kontakt med sluk/wobbler etc.

Jeg hadde ikke vært i tvil. Jeg skal alltid bruke Nanofil til slukfiske etc.. men har alltid en spole med Stroft i tilfelle jeg vil meite litt eller lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært i tvil. Jeg skal alltid bruke Nanofil til slukfiske etc.. men har alltid en spole med Stroft i tilfelle jeg vil meite litt eller lign.

Bruker du mono når du meiter? er jo vanskelig å oppfatte napp med bruk av ren mono til meiting. Skal ett ganske godt napp til før du merker dette pga strekk i monoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant, men jeg meiter stort sett på bunnen (i sjøen hvertfall) og gjerne med glidebom eller lign så slitasjemessig er mono det jeg har hatt best erfaring med. Prøvde en stund med topshot av mono, men opplevde at det stort sett ble brudd mellom sene og multi. Er derfor jeg også bruker en liten svivel mellom nano og fortom til slukfiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant, men jeg meiter stort sett på bunnen (i sjøen hvertfall) og gjerne med glidebom eller lign så slitasjemessig er mono det jeg har hatt best erfaring med. Prøvde en stund med topshot av mono, men opplevde at det stort sett ble brudd mellom sene og multi. Er derfor jeg også bruker en liten svivel mellom nano og fortom til slukfiske..

Ja, jeg meiter og på bunn i 90% av tilfellene. Hvis du får napp fra f.eks sandflyndre så vil du vel ikke merke dette på mono? ikke før den eventuellt svømmer avgårde med agnet nedi halsen. Har en reservestang som jeg låner ut til venner som er med på turer avogtil, og den er det mono på. Merker sjeldent at det er fisk på før han har sveiva inn en del meter, først da merker han tyngden og nappingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ørret får du mer fisk med mono.

Har fisket 5-6 år multi(flere typer) og det samme med mono, samme vannene, samme tidene etc, og det er en vesentlig forskjeld i fangsten.

Anslår drøyt 20% mer fisk med mono.

Eneste fordelen jeg ser med multi er at man mister en anelse mindre utstyr ved bunnfast. (kun hvis man er veldig nøye med å kappe av noen meter ved jevne mellomrom og er på vakt etter slitasje)

Ved havfiske (ikke kyst meite) er bruk an multi en selvfølge (med mono fortom)

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knyter på 5m med mono-topshot når jeg bruker braid til ørretfiske. Handler ikke om slitasje, men om fisken ser braiden :) En gang kikkfisket jeg på en liten sjøørret utenfor Trondheim, og kastet 10m forbi fisken. Plasket skremte den ikke, men når den så den knallgule multifiliamentlina ble den vettskremt og var borte på ett blunk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.