Gå til innhold
Fiskersiden

Ambassadeur sneller for ferskvannfiske?


Fishing4life
 Share

Recommended Posts

Har fisket med haspelsnelle i nærmere 5 år nå for både ferskvannfiske og sjøfiske. Har for det meste fisket fra land ettersom dette gir mer spenning, og hva jeg vil si har større variasjon enn fiske fra båt. Uansett, jeg oppdaget nylig ambassadeur sneller og deres unike kunnskap til å kaste langt, men har ikke helt forstått hva slags fiske det er laget for.

Har drevet mest med fiske i havet de årene jeg har fisket, og har rett og slett blitt "mettet" på den slags fiske. Fjellørretfiske er favoritt for tiden, og gjerne lettere sjøørretfiske på sørlandet. Noe jeg leter etter er en snelle som er ganske allround, kaster langt, kjører bra og holder lenge. Har hørt at ambassadeur oppfyller alle disse kriteriene.

Hvertfall, for å ikke gå for langt vekk fra spørsmålet, det jeg lurer på er:

1. Er ambassadeur bare for havsfiske?

2. Hvis det lages for lettere fiske (ørret, alt fra 200-1kg) har dere noen anbefalinger av merker eller modeller?

3. Stemmer det at ambassadeur kaster mye lengre enn vanlige haspel sneller?

Takker for hjelp ^_^ ,

Jonathan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. multisneller kan fint brukes i både salt- og ferskvann

2. det finnes masse modeller for lettere fiske. ta en titt i årets "Napp og Nytt" så får du se en mengde små multisneller for lett fiske(etter f.eks fjellørret+++).

3. før var det opplest og vedtatt av haspel kastet best lette agn, mens multisneller brukte man hvis tyngre greier skulle hives langt. men som nevnt så er det andre tider nå. det finnes haspelsneller som kaster to-tre hundre gram greit og multisneller som kaster små sluker på noen få gram mer enn langt nok.

her kan du lese napp og nytt: http://www.abugarcia.no/

"Har for det meste fisket fra land ettersom dette gir mer spenning, og hva jeg vil si har større variasjon enn fiske fra båt."

om landfiske gir mer spenning er jo opp til enhver sin smak. men at det er større variasjonsmulgheter fra land stiller jeg meg litt tvilende til. tipper at det har gått mest i kasting av sluk siden du mener dette. setter du agn på noen kroker og hiver det uti blir det jo relativt mer variert med arter som biter på.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. multisneller kan fint brukes i både salt- og ferskvann

2. det finnes masse modeller for lettere fiske. ta en titt i årets "Napp og Nytt" så får du se en mengde små multisneller for lett fiske(etter f.eks fjellørret+++).

3. før var det opplest og vedtatt av haspel kastet best lette agn, mens multisneller brukte man hvis tyngre greier skulle hives langt. men som nevnt så er det andre tider nå. det finnes haspelsneller som kaster to-tre hundre gram greit og multisneller som kaster små sluker på noen få gram mer enn langt nok.

her kan du lese napp og nytt: http://www.abugarcia.no/

"Har for det meste fisket fra land ettersom dette gir mer spenning, og hva jeg vil si har større variasjon enn fiske fra båt."

om landfiske gir mer spenning er jo opp til enhver sin smak. men at det er større variasjonsmulgheter fra land stiller jeg meg litt tvilende til. tipper at det har gått mest i kasting av sluk siden du mener dette. setter du agn på noen kroker og hiver det uti blir det jo relativt mer variert med arter som biter på.

Takker for glimrende respons ^^

Er enig i at det er opp til hver enkelte person hva som gir mest spenning og hvordan folk kan like ulike typer av fisking bedre enn andre. Var vel gjerne det jeg mente uten å helt få det fram.. Igjen, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta en kikk på de små multiplkatorsnellene til Shimano og Daiwa også.

Revo Premier er den originale Abu snella som egner seg best til lette sluker.

Mine favoritter til fjellfiske og sjøørretfiske er Ambassadeur 1500C og 2500C trimmet med deler fra UT Reel Technology.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.