Gå til innhold
Fiskersiden

Dobbelpers (Mini Edition)


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Etter to eksamener og en forkjølelse fra herfra til Østens land var det endelig duket for for en ettermiddag uten eksamenslesning og sykdom. Solen hadde stekt hele dagen, så været og varmen var ingenting å klage over til tross for at det hadde skyet over litt utover ettermiddagen. Det var ikke store planene jeg hadde, men en liten gjeddetur denne "sommerkvelden" ble avtalt sammen med en god venn som jeg ofte fisker sammen med.

Turen gikk til Kristianborgvannet, der vi har fått mye gjedde før og vi vet at det er mye liv der, selv om den største fisken aldri viser seg. Faktisk har jeg fått Karuss i dette vannet som er godt over størrelsen til den største gjedden jeg har tatt i vannet.

Vi var vel fremme ved vannet i 6-tiden, uten at jeg husker nøyaktig. På en rolig dag som denne kunne det være det samme, her skulle det fiskes, og tid og plikter skulle glemmes for en liten stund.

Fisket begynte med små wobblere, og det gikk ikke lang tid før den første minigjedden var på land.

Klikk på bildet for større versjon.

2013_05_28_2394.jpg

Vi flyttet oss etter litt over til den andre siden av vannet hvor fisken var godt i bittet, men litt hard i kjeften (Altså at det var en del napping, men ikke alt resulterte i fast fisk). Jeg stod noen meter bortenfor Daniel da jeg hørte platsking, han hadde tydelig fått fisk og kjørte denne inn mot land. Det så ut som denne var større enn fisken på 200g som nettopp hadde blitt tatt. Og seriøs som jeg er kom jeg løpende med håven i hendene. I følge min tankegang var dette veldig lurt, ettersom sivet danner en kant rundt hele vannet. Når fisken kom mot land skulle jeg "bare" håve den, enkelt og greit. Jeg klarte på en utrolig måte å bomme på fisken, og likevel treffe wobbleren som dermed ble dradd ut av kjeften på fisken... Og der var fisken vekk. Én ting er å være "rusten" etter en lang vinter, men at det gikk an å være evneveik, det hadde jeg ikke trodd. Fisken var omtrent 700gram, noe dere borte på Øst- og Sørlandet sitter og ler dere fillete av... Uansett, en fisk var vekk og hans første ferskvannsfisk i år hadde jeg klart å rote vekk. Daniel lot være å slå meg i hjel, men en liten latter fikk jeg rettet mot meg, noe som var ydmykende nok etter å allerede ha klart å drite meg ut.

Ikke lenge etter bet det hos meg, og opp kom en gjedde på 940gram, som utrolig nok er pers for meg. Ja, det er Bergen. Det kom noen fisk på land etter dette som alle var på rundt halvkiloet, unntatt sistemann som var støpt i samme form som minigjedden som kom på land i begynnelsen av turen.

Gjedde og min kjære venn Rapala. (Klikk på bildet for større versjon)

2013_05_28_2411.jpg

Alt i alt var det en fin start på gjeddefisket for i år som resulterte i pers hos oss begge. Og ja, vi har planer om å oppsøke vann med større fisk enn dette! Men det får vel bli en annen gang....

Endret av Schizofrenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.