Gå til innhold
Fiskersiden

Kultivering av Skogstjønn - ørret


st0rlaks1
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har hytte ved et vann her i sør-trøndelag.

Det er meget overbefolket av små ørret, tenker å prøve å kultivere dette vannet.

er det noen her med konpetanse angående dette emnet?

Har drevet litt halv-hjertet garn fiske med småmaskede garn opp igjenom årene uten nevneverdig resultat. (Med godkjennelse fra grunneier selvsagt).

Har også sett i bekkene rundt tjønna på høsten uten å ha sett snurtet av en fisk, tror bekkene er i det minste laget for gyting. Så hvor gyter den?

Har tenkt tanken på et oppkom under vann? Kan ørret gyte i stille vann?

Vannet er ca 500 meter langt og ca 200 meter bredt.

Alt av tips motaes med stor takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardt tynningsfiske samt at man setter tilbake fisk over en viss størelse, burde funke over tid. Men man må nok gå helhjerta inn i det og sette av myyye tid til garnfiske. Så vidt jeg veit trenger du ikke om å spørre noen (andre enn grunneier) om å få lov til å gjennomføre et slikt prosjekt.

Ørret kan gyte i vannet om forholda er til stede.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp et skilt som det står Fiske forbudt! på. Da blir det nok tynningsfiske i nattens mulm og mørke tenker jeg. :turned:

Kultivere et vann uten å tilføre fisk tror jeg er Mission Impossible.

Grunnen til det er at vannet ikke klarer å produsere nok fisk til almuen.

Ryktet om at det er bra fiske i et vann tiltrekker seg folk med ambisjoner om å fylle frysern.

Og da er mange års arbeid kjørt i dass.

Søk om å sette fisk av en viss str. Fjern fettfinne på settefisken slik at disse blir gjenkjent og man kan sjekke veksten.

Er det kun C/K på settefisken, så har den stedegne fisken en mulighet til å komme opp i en viss str.

Kultiveringens største fiende er sultne mataukfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settefisk høres ikke dummen ut, få i noen store som kanskje kan gå løs på all småfisken.

Skal ta kontakt med tofa og forhøre meg!

sikkert ei helvettes papirmølle for å få tilatelse til å sette ut fisk :(

Det skal garnes som f... med småmaskede garn i sommer i allefall.

pluss det å gå meg en runde rundt å tilintetgjøre alt av eventuelle gytebekker, på ett eller annet vis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt gode resultater med garnfiske av gytefisk på elveoser om høsten. Merk at gyting kan skje både tidlig og sent på høsten, så om du ikke har sett gytefisk så er du antakelig for tidlig eller for sent ute. Gyting "under isen" i gytebekker er ikke uvanlig -- og ørret kan gyte på utoser også. Gyting i stillestående vann vet jeg fint lite om, men har hørt at det kan forekomme.

Mine topp 5 triks er:

1. Garnfiske etter gytefisk på elveoser i september-november (meget effektivt)

2. Smågraving i gytebekker etter endt gyting

3. Catch&Release av kannibalørret (de som har stort hode og store tenner), alt annet drepes

4. Sett opp skilt og informér -- alt for mange slipper ut småfisk som burde kverkes!

5. Still båt og småmasket garn til disposisjon for fri bruk (etter avtale med grunneier)

I gråsonen for hva som er lovlig finner du tiltak som å sperre eller legge nye løp for gytebekker. Jeg ville ikke gjort dette da det fort kan få litt mer dramatiske konsekvenser enn tiltenkt.

Maskene på garnet må forresten tilpasses den størrelsen det er mest av i vannet. Og husk at gammel fisk spiser mye og vokser lite (:

Andre ting som kan være merksnodig effektivt for å få opp matproduksjon i vannet forøvrig er å sage ned trær (juletrestørrelse og oppover) og senke dem i vannet. I et så lite vann som det er snakk om her så kan dette ha god effekt på kvaliteten.

Edit: Siden jeg bor i Trondheim så blir jeg gjerne med på dugnad o.l relatert til slike tiltak. Det er ikke akkurat for mange gode fiskevann i denne regionen (:

Og en ting til; skjellsand i gytebekken har en dobbelt positiv effekt; ikke bare hjelper det på grad av surhet, men kornstørrelsen på skjellsand gjør det også vanskeligere for ørret å gyte. Jeg har ikke prøvd ut dette selv, men i "mitt" vann skal nok dette prøves ut hvis alle grunneiere samtykker. Kilde: http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=274

Endret av oracel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd garnfiske fordelt over hele høsten (i gjenom flere år), tar gytefisk rundt om i hele vannet. Men finner virkelig ikke ut hvor den gyter.

Sier ikke nei takk til hjelp, da det er mangel på personell til tider. Meget vanskelig å få satt garn alene..

Har tilgang på rundt 15 garn, alle småmasket. så om noen melder seg som romann eller garnsetter er de meget velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Uttak avhenger av hvor stort vannet er men også av forholdene (grunne vann skiller seg fra dype vann etc).

Fins mye lesestoff som ihvertfall kan gi en pekepinn angående hvor mye du bør ta ut. Se f.eks

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/1936996.DOC

Da vannet ditt er på ca. 10 ha (1 hektar = 10 000 m2): Dersom du skal følge eksemplet over med å ta ut snaut 6 kg/ha per år må du med andre ord ta ut rundt 60 kg i året. Dersom hver fisk veier 100 g betyr det 600 individer. Uten å være noen ekspert på området: Jeg har blitt fortalt at man må fiske et visst minsteantall - hvis ikke så funker ikke metoden. Hvis du f.eks. - for å ta et tall - "bare" tar ut 30 kg er det ikke sikkert du får noen effekt i det hele tatt.

Enjoy:)

P.S. Kjenner folk som har stått på og fulgt denne typer oppskrifter. Hvis du holder ut bør fisken bli vesentlig mye bedre i løpet av få år. Det er ikke umulig å få 20-30 individer per garn, hvis man treffer med plassene - jobben er helt klart overkommelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.