Gå til innhold
Fiskersiden

Så var drømmen et faktum


waroo
 Share

Recommended Posts

Dagen etter jeg fikk drømmefisken , en sjøørret på 3,9 i mai , ble jeg lagt inn på Haugesund sykehus med sinnsykt vondt i ryggen. Jeg skulle nesten ønske jeg kunne si at dette var resulatet av den store fisken, men dengag ei. Dette var noe jeg hade gått med en stund , men nå var det blitt så gale at jeg ikke kunne ignorere det. Da jeg fant toåringen ute på oppkjørselen med mine sko i 45 på og en kakerørebolle over hodet ..... i regnvær , var det bare å kaste inn håndkleet.

Dette danner bakteppet for gårsdagens fisketur. For på sykehuset var det nemlig en veldig hyggelig sykepleier som heter Martin som var med på å ta vare på meg. Innleggelsen endte forresten med en prolapsoperasjon for tre uker siden. Jeg kom i snakk med Martin og det viste seg at vi hadde både felles interesser og bekjente. Dermed ble han invitert med på fisketur i båten min Erna , En Nordkapp 17 ht fra 1979, men totalt renovert. (ligger tråd om den på baatplassen.no for de som er interessert.

Turens mål var egentlig vestsiden utenfor Karmøy, men på grunn av sterk vind ...BOMBE .... ble det Krossfjorden som stod for tur.

Taktikken var dorging med ulike remedier ... wobbler , skjesluker , plugs og agn

Jeg startet fisket alene og etter et par timer fikk jeg denne

http://www.flickr.com/photos/94408905@N05/9033130028/

En fin sjø-ørret på 1,6 kg tatt på en tomic plug

Så var det lite fart i fisket. Klokka var blitt litt over 4 da Martin kom innover. Vi startet å dorge men det var helt dødt i 4 lange timer. Når det allerede ligger fisk i båten , og det liksom stopper helt opp , er det litt surt

Været var også surt. Regn og til tider sterk vind også her inne, men heldigvis ikke store bølger.

Vi prøvde både agn , plugs og wobbler uten å få annet en en mini sjø-ørret og en giga-makrell ,som vi først trodde var stor fisk med sølvfarge..

Men i 9 tida fikk vi et hugg på den ene stanga, og vi visste at det var snakk om stor fisk. Denne var det krefter i og den tok noen lange utras før det ble helt lett igjen..... fisken hadde sluppet.

Vi var lettere frustret nå, men besluttet heldigvis å ta en runde til over samme stedet. Og like etterpå satt den igjen. Ikke sikkert det var samme fisken, men denne var det også rikelig med krefter i . Martin tok stanga og fikk nok en sjanse til å kjøre fisken . Jeg minnet stadig om stanga opp, stanga opp, mens Martin fikk større og større nerver. Fisken var seig og dro lange utras. Men heldigvis hoppet den ikke . Etter mye kjøring begynte den å vise bredsida til og etter 30 minutters kamp lå det en laks på 10,9 kilo i håven. Vill jubel .......

http://www.flickr.com/photos/94408905@N05/9033131416/

Så var det tid for en liten sjekk av motoren. oljelampa hadde lyst en stund, og nå når vi begge var fornøyde med fangsten fikk vi se på motoren. Heldigvis ikke noe galt med oljenivået, så vi besluttet å dorge videre.

Det tok ikke lange tiden før det smalt i den samme stanga igjen. Denne gangen med et sinnsykt første utras. Denne gang var det min tur å kjøre fisken , og jeg tok stanga. En Daiwa Kenzaki 12-30 , som jeg tenkte jeg skulle prøve til dette bruket. Dette er egentlig en veldig myk og lang havfiskestang, men den var helt nydelig å kjøre fisken på . Denne fisken kjempet også bra og hadde mange utras ned på dypet. Og heldigvis hoppet heller ikke denne. Men det kom noen intense vibrasjoner ned igjennom kenzakien, noe som tydet på at den ristet hodet noe voldsomt der nede. Ingen bra følelse for meg som stod i andre enden. Men denne gang gikk det også bra, og i håven lå en laks på 8,1 kg

http://www.flickr.com/photos/94408905@N05/9030904611/

Nå var klokka blitt så mye at vi valgte å avslutte fisket. Turen hjem i mørket med båt på henger var en nervepirrende opplevelse , etter at en hjort valgte å hoppe rett foran bilen i 70 sonen. Så det var bare å ta det rolig resten av turen.

Så for de som lurer , så tok begge laksene på en rhino spoon , litt stasjet med ekstra pynt.....

Endret av waroo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.