Gå til innhold
Fiskersiden

Frankrike igjen


avkroken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Lak kan også melde om to nye arter; dvergmalle og solabbor(?)

You'll never know!

Sitat Lak; "Ligger nå i soveposen ved stengene, sigger, drikker vin og venter på Karp", Sitat slutt

[xx(][ :) ][ :P ][ B) ]

Litt langt å dra til Frankrike for å få dvergmalle da....[ ;) )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Lak kan også melde om to nye arter; dvergmalle og solabbor(?)

You'll never know!

Sitat Lak; "Ligger nå i soveposen ved stengene, sigger, drikker vin og venter på Karp", Sitat slutt

[xx(][ :P ][ B) ][ :) ]

Litt langt å dra til Frankrike for å få dvergmalle da....[ :o )]

Sannt nokk, men er det ny art, så er det vel ny art da.

Noen offrer både kjerring og hus for å få nye arter vettu[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og gutta (og damene) ruller dem inn:

Kim: 17,7kg + en på ca9kg

Teje: 17,22kg

Thomas/Karin: 4stk mellom 4 og 6kg

Fredrik: ca9kg

Bendik 7kg og 12kg

Anne: 9,83kg

TO: ca 6 og 8,5kg

Når det gjelder stemmning/vær/vin osv. vet jeg ingenting[ :) ]

Sms-ene er korte og konkrete ca som overstående rapport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Etter 22 timer i gørbil nummer 2, er noen av oss endelig hjemme. Gørbil nummer 1 (Charlie og Lak) fikk motorstopp og bruker nok noen timer til, Onkel Yhle like så. Skal oppsummere kort før det følger noen bilder etc etterhvert. Bendik sto for den drøyeste fisken, en skjellkarpe med hengemage på flotte 19,82 kilo. Onel Yhle knekte til og dro opp den desidert peneste fisken, en skjellkarpe på 17,6 med en helt utrolig lengde. Denne fisken ville med rett kondisjon veid godt over 20 kilo. Med ny pers, så er det unødvendig å si at turen var vellykket for hans del. Fisket var preget av at varmen slo inn over området, med temperaturer godt over 30 grader. Enkelte av swimmene leverte rett og slett lite eller ingen fisk, mens andre leverte jevnt og trutt hele tiden. Tror Bendik hadde flest fisk, med en total på 9 stk. Personlig fikk jeg favorittswimmen i området, hvor bla nærdistansefiske 10 meter fra land var resepten. Aberet med dette (noe kallenavnet "Suicideswim" også tyder på....), var at man måtte bruke "hook and hold". Kroker man en 10 kilo pluss karpe på denne distansen, så er ikke dette enkelt. Med 8000 baitrunnerern på maks brems, måtte jeg likefullt bremse med hånda i tilegg for å stoppe fisken. Dette gikk ****** dårlig til å begynne med, og jeg mistet endel fisk som gikk rett inn i vannliljene. I tilegg ****a jeg opp 2 av 8000 snellene mine, som fikk skjeve spole-pinner. Min største på 15,9 var faktisk den eneste jeg fikk opp fra denne swimmen. Brutalt, brutalt brutalt. Fikk i tilegg 4 fisk mellom 5,5 og 9,2 som alle ga knallbra action på lengre distanser. Måtte forøvrig fiske drøye 33 timer per landede fisk, for de som måtte tro at dette er enkelt. Ellers var turen en fiasko rent fiskemessig for Charlie. Ikke nok med at bilen knelte på vei hjem, men han gørblankade til den store gullmedaljen i tilegg. Frederik nappa opp èn 7 kilos, men klarte også den utrolige bragden å lande 2 av vannets Black Bass. Den største på drøye 2, og den minste på ca 1.5. En stor prestasjon her om ikke annet. Terje P. fikk på 17,2 og Kim på 17,7. Ellers var turen fantastisk bra, med et vann utenom det vanlige, og med Phil som alltid hjelpsom guide og Mentor. Turen neste år er booket, og den blir lengre enn 7 dager..... Ølen kostet forøvrig 2.50 på lidl, og Lak kastet alltid korken på konjakkflasken. Mer følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Charlie ble jo slått 43-1 av Terje sist gang, så han burde kanskje vurdere å modernisere metodene sine en smule

Til Charlies forsvar bør vel kanskje nevnes at de ikke akkurat fikk mange fisk de som satt på samme siden som han.Frederik fikk f.eks en fisk etter å ha flyttet swim. Charlie ville jo gjerne flytte , men det var liten stemning for det da de andre mente han ville "bringe dårlig karma" over på deres side. Tror vel egentlig ikke det er så veldig mye galt med metodene hans, flaksen derimot...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Man kan ikke ha tvungen sirkulasjon på plassene når man fisker slik som dette. Ofte får man ikke fisken inn i nærheten av der man fisker før det har gått en tid, og hvor rettferdig ville det da ha vært? Normalt sett så fanger alle plassene i dette vannet fisk, men temperatursvingninger, forberedelser til gyting mm kan føre til at dette tar lenger tid enn vanlig. Vi hadde 7 dager til disp. Charlie hadde blanket 4 dager når han byttet plass til høyre for seg, mot der jeg satt. Her ble det heller ingenting. En vanskelig avgjørelse, men umulig å si hva som ville vært det riktige. Charlie hadde uflaks, og that`s it. Hadde han vært der 14 dager ville han sikkert fått mer fisk enn alle andre, da plassen hans vanligvis leverer mye og stort. Det hører også med til historien at alle var med på loddtrekning om hvilken plass de skulle fiske. Charlie og Lak vant denne, og fikk sitt 1. valg. Har selv 14 dager i FRA uten mer enn 2 fisk, så jeg vet hvor kjipt dette kan være, men samtidig er det en del av gamet. Scenarioet, folkene og ikke minst de hyggelige prisene, gjorde at dette uansett var en knallbra tur for alle, inkludert Charlie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Det var mulig å bytte swim i løpet av uken. Men vannet hadde en viss begrensing på hvor mye man kunne bytte.

Når man fôrer opp "sin egen" swim med boilies til en formue i løpet av en uke, er nok ideen om å sirkulere ikke særlig populær.

Ja, jeg ser at det ikke kan sammenlignes. Og loddtrekning om plassene ved ankomst er jo rettferdig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvungen sirkulasjon er lite aktuell i karpesammenheng, nettopp på grunn av foringen. Men naturligvis er det ingenting i veien for å bytte plass dersom den man har valgt av en eller annen grunn ikke skulle produsere, og det er ledige plasser tilgjengelig ved vannet. Og generelt sitter jeg med det inntrykket av at de fleste karpemeitere (meg selv inkludert! [ :) ]) bytter plass for sjelden. det er jo klart at det er mye pes forbundet med å bytte plass; delvis nedrigging av utstyr som kanskje må bæres flere hundre meter (ofte i flere omganger), ny oppforing og forventet tid før noe skjer på den nye plassen, samt at man aldri kan vite om den gamle plassen begynner å produsere rett etter at man har flyttet... akk for noen dilemmaer...!

PS: jeg er imponert over alle de flotte karpene dere fikk i Frankrike. Og et utrolig nydelig, og 'klassisk' karpevann. Du verden som det frister med en tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må henge meg på gratulasjonene jeg også. Virker som om det var en meget vellykket tur tross noe blanking. Sånt hører med.

Når det kommer til bytting av plass osv. er det kansje noe av det vanskligste valget man må ta under karpefiske. Som Piscator sier er det umulig å vite om den "gamle" plassen kansje begynner å produsere fisk etter man har flyttet. Masse dilemmaer ja, men det er det som er noe av det festlige med karpefiske mener nå jeg. Skal man gjøre sånn, eller sånn?, hvorfor og hvorfor ikke. osvosv. Blir fort mye grubling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten rapport fra fersk Karpefisker. Litt lengre enn først planlagt, men lesing er frivillig. (Bilder kommer)

Ankomst og trekning...

Vi ankom vannet på lørdag i varierende rekkefølge. Da jeg trengte litt rådgiving og tipsing i forbindelse med at jeg var helt fersk hev jeg og Charlie oss med på trekningen av dobbeltswimmer. En liten fest på lørdagskvelden med Liedl øl og vin, litt søvn og frokost som forøvrig bestod av: Bønner, et par frityrstekte brød, godpølse, bacon og et speilegg med masse ketchup og et stort glass melk. Dette var mannefrokosten. De hadde også en mer femivariant som de kalte for Continental, men denne var det jo bare damene som spiste eller hva Charlie og Bendik?

Søndag etter frokost var vi samlet for trekning, jeg og Charlie fikk velge først og bestemte oss for Platform Swim som hadde en imponerende fangstrapport. Vi var fornøyde, tror de fleste var fornøyde med trekningen da folk tydeligvis hadde forskjellige førstevalg. Feks når det var to igjen til å trekke enkeltswimmer ønsket begge den samme swimmen så Fredrik var vel den eneste som ikke fikk swimmen han ønsket som var den Morten valgte nest sist.

Deretter var det opppakking av utstyr og knyting av rigger som sto på programmet. Litt utpå ettermiddagen hadde vi foret og fått ut stengene med superrigger. Ganske genialt fiske dette Karpefisket, etter at plassene er valgt og strategien lagt er det bare å vente. Og når man venter i Frankrike drikker man øl, vin, Cognac og spiser snacks. Tror vel ikke jeg gikk ned veldig mange kilo i løpet av turen.

Fisket starter... (Og første Cognacsmell)

De første fire dagene var jeg som nevnt sammen med Charlie, Fredrik som var på naboswimmen var ofte bortom og deltok i våre kulinariske nytelser. På Mandagen var vi en tur i byen og bortsett fra mengder av fiskeutstyr hadde vi også handlet inn Grill med tilbehør. Så etter en fiskeløs første natt var det duket for grillfest. Charlie, Fredrik og jeg var deltakerne. Store mengder øl, vin og grillspyd pluss tre glade fiskere var resepten på en vellykket fest. Til stor glede for oss og kanskje litt frustrasjon for enkelte av de andre. Det positive må jo være at vi skremte all fisk bort fra vår swim og over til de andre. Beklager støyen til de som følte seg berørt eller fikk ødelagt nattesøvnen. Etter at Fredrik kastet Cognackorken ble vi også en smule pusset og deretter var det bålbrenning for å holde knotten borte. (Her har jeg fått en del av skylden, men vel og merke la jeg ikke en pinne på bålet, men tok meg heller en pinne eller tretti) Det som er sikkert er at de som var med hadde en av sine beste opplevelser denne kvelden.

Litt utpå natten kom også det eneste runnet som ble levert de fire første dagene fra denne siden av vannet. Bortsett fra swimmen til Morten da som var noe for seg selv. Fisken runnet på min stang og etter en forholdsvis kort fight var min første store Karpe et faktum. Deilige 9300 gram og flott kondisjon. Jubelhylet som fulgte vekket nok de som mot all formodning hadde klart å sovne på dette tidspunktet. Fisken ble veiet fotografert og gjenutsatt etter alle kunstens regler og turen var fiskemessig supervelykket for min del allerede. Ingen flere fisk den natten.

Dagen etter var det stolt karpefisker som mottok gratulasjoner av de andre. Om det var festen, støyen eller andre årsaker som forårsaket det dårlige fisket ved denne delen av vannet skal være usagt. Men etter som de andre dro karpe jevnt og trutt begynte jeg å vurdere andre plasser. Mye vil ha mer vet du og en formiddag tok jeg meg en runde rundt vannet og pratet med de andre for å få tips og anbefalinger til hvor jeg burde prøve. Ikke dumt å spørre de mer erfarne skulle det vise seg. Vurderte først Oaktree men etter å vurdert litt gyting, støy, et lass med anbefalinger osv var det "New Swim" eller "End Swim" som ble mitt valg. Trist å forlate Charlie da vi hadde hatt det svært hyggelig på dobbeltswimmen, men fisket var pri en.

"New Swim" dag 1...

Vår glitrende guide Phillip ble med meg en tur bort, kom med anbefalinger til potensielle plasser og foring. Strategien var lagt. Det var en liten åpning i blekkene man fisket to stenger ut mot blekkene på hver side på ca 8-10 meter og en stang i midten 25-20 meter ut i det åpne. Den miderste stanga ble påsatt Backleads slik at sena skulle ligge langs bunn. Fikk man fisk på kantstengene var ideen at man kunne styre fisken inn mot midten av det åpne uten at fisken skulle surre seg inn i midtstanga.Pga feilinformasjon/kommunikasjonsfeil hadde jeg bindt fast backleadet til land med 0,20 sene, dette ble jeg forsåvidt straffet for senere. Foringstrategien var å legge boilies i et område på 2,5 ganger 2,5 meter rundt krokagnet på endestengene og et litt større område på midtstanga som fisket i det åpne. På endestengene la jeg også en streng av bolies et stykke utenfor blekkebeltet slik at fisk som patruljerte, var på vei til Gyting osv skulle finne inn til krokagnet og det store foringsområdet.

Etter at stengene lå ute, foring unnagjort var det å trekke seg litt tilbake da dette var en nærdistanse plass hvor fisken lett ble skremt. Satt og koste meg med pils og sigg mens det begynte å boble og bære seg rundt venstre stanga mi. Er det småfisk tenkte jeg, men neida gal hyling bare en halvtime etter at agnene var lagt på venstrestanga indikerte fisk. Så kom en løpetur hvor 105 kilo mann i pysj(var stort sett det jeg hadde på meg) og sandaler spurtet bort, slo over baitrunnern strammet opp og joda fast fisk i blekkene. Fredrik kom fort bort og formante meg til å legge enda mer press på stanga og sakte men sikkert seg den ut av blekkene. Plettfri håving og ny pers igjen. Denne veide 10300 gram og siden jeg var fornøyd fra før av var jeg enda gladere nå. Bilder ble tatt og fisk returnert, det å se en Karp svømme tilbake i sitt rette element mens jeg tenker på gjensyn eller "Au Revoir" som det heter i France er en opplevelse som gir like mye som alt det andre, kroking , håving, veiing og det å se fisken første gang.

Fredrik som nå var blitt min nærmeste nabo satt og feiret med meg til ca klokka 0200. Feiringen bestod denne gangen av, myggspiral sigg, Liedløl og rødvin på spruteflaske og et lass med historier og skrøner. Våknet opp dagen etter og forstod at det ikke hadde blitt noen flere run den natten. Jeg hadde fått to fisk og perset 2 ganger vel og merke var min tidligere Karpe beskjedne 150 gram så den første persingen hadde jeg nok klart i Norge også. Ved frokost neste dag var jeg nok en smule høyt oppe. Hadde en landingsprosent på 100 og fått større fisk enn ganske mange av de mer etablerte. Det med landingsprosenten nevnte jeg vel også med et par anledninger, noe jeg skulle få svi for senere.

"New Swim" Dag 2 fra suksess til nederlag og Cognacsmell 2...

Selv om det ikke hadde runnet mens jeg sov var jeg full av selvtillit og pågangsmot dag 2 når jeg satt meg ned etter frokosten. Denne swimmen var den desidert varmeste da sola sto og steikte hele dagen. Det var heller ingen bra dagplass skulle det vise seg da alle runna fra plassen kom fra 2100 og frem til 0600. Varmen var uutholdelig og væskebalansen skulle oppprettholdes. Under separasjonen med charlie hadde jeg grint meg til resten av en Cognacflaske eller resten av den en 60-70 % av en helflaske. ved siden et noen pils og litt vin ble dette væskeinntaket i solsteken denne dagen. Å si at jeg ikke var packad når jeg ankom dusjing og middag denne dagen ville jeg nok fort blitt arrestert på. Jeg var en smule pussa og en duschsekvens og middag som jeg ikke helt har taket på, men som er blitt nevnt en del ganger i ettertid ble gjennomført. Med disse ordene håper vi at dette aldri mer blir nevnt. Og eventuelle bilder som ble tatt aldri blir vist.

Tilbake på swimen etter middagen var det kasting og ny foring. Denne gangen gikk jeg opp til en større boilie som krokagn og brukte 20 millimetere til for. I det solen var på nedgang sovnet jeg i soveposen, med glidelåsen igjen for knottens skyld. Ikke lurt under karpefiske å ha glidelåsen igjen da den kan være treg å få opp. Dette var også årsaken til at jeg bare hadde 2 døgn i Bivvy, jeg vill være rask på stangen for gikk den seg inn i blekken mistet du den i 9 av 10 tilfeller. Verdt å huske at de to fiskene jeg hadde fått før dette hadde runnet mens jeg var våken. Ca 21.30 våknet en sjokkskadet særping som var litt (bak)full av frenetisk hyling fra varslerne. Du ligger i dyp søvn og står plutselig oppreist med Karpe på kroken.(Anbefales ikke for folk med hjerteproblemer) Denne fisken, som den første, tok på venstrestanga, da jeg ikke fikk av meg soveposen som var blitt observert som RØD fra andre siden vannet. Stort sett ellers var jeg observert som blå(Pysjen). Så mens jeg kjørte fisken var jeg også nødt for å lirke meg ut av soveposen før en eventuell håving. Dessvere hadde fisken ubønnhørlig snagget i det venstre blekkebeltet og min første mistede fisk et faktum. KJIP FØLELSE og mine tanker gikk til de som hadde mistet mye fisk de første dagene. Mens jeg tenkte hovmod står for fall ble en ny boile tredd på håret og ny foring gjennomført. Jeg hadde begynt å fore litt hardere siden det virket som det var en del fisk på denne swimmen. Deretter var det bare å krabbe tilbake i posen og håpe på flere run i løpet av natten, dessverre lukket jeg også denne gangen igjen soveposen.

PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII sjokket når jeg våknet gang 2 denne natten var garantert ikke mindre enn det første. Run 2 mens jeg sov skjedde på miderste stanga den med Backlead og som lå ute i det åpne. 05.30 skjedde det og nok en gang sto det en Særping med Kærp på kroken med en RØD sovepose han ikke kom seg ut av. Etter at jeg hadde slått over baitrunnern og kroket fisken tok den sena av snella litt mer enn jeg likte.Jeg begynte å stramme bremsen.Her var feil en siden den runnet ut i åpent vann burde jeg nok bare latt fisken gå og bruke kreftene sine der ute. Til mitt forsvar sov jeg for 15 sekunder siden!? Etter ytterligere oppstramming av bremsen stoppet fisken og jeg hadde maks flex på Warrrioren. Det var her jeg for første gang så problemet med Backleaden, da 0,20 sena hadde tvinnet seg et par ganger rundt hovedsena. (Ideen her er at når man har fisk skal dette blyet skli ned til hovedblyet og ikke sjenere i det hele tatt) Her var jeg avhengig av å riste blyet nedover mens jeg fikk meter for meter på fisken. Men dette fungerte på et vis og fisken seg innover mens jeg jobbet med å komme meg ut av soveposen og holde backleadet på god avstand fra stangtuppen. Skulle dette surre seg sammen så jeg fisken som tapt. Det jeg dessverre fikk med meg litt for sent(grunnet posen og backleadet) var at mens jeg fikk fisken innover, begynte den også å skjene til venstre. Et par knepp til på bremsen og maks press mot høyre hjalp lite, det var forsent og snagging nr 2 var et faktum.

Når fisken først har kjørt seg fast i blekkene, tar det ikke lang tid før den går av når man fisker med mottaksløse kroker. Et par ufine ord glapp ut av munnen og jeg irriterte meg over at jeg hadde dratt igjen glidelåsen på posen igjen, selv om det skar seg første gangen,at jeg ikke var mer rolig under kjøring osv. Etter en stund avfeide jeg det som verdifull erfaring, sveivet opp de andre stengene og gikk for dusjing og frokost. Det var først nå jeg fant ut at denne type Backleads ikke skal knytes fast så det gjorde jeg ikke igjen. Litt irritert men fylt med entusiasme og erfaring på en swim som produserte run var jeg allikevel positiv foran siste natt.

"New Swim" Dag 3 Særpingen tar revansj, edru og fin

Jeg følte meg sikker på at kom til å få run før siste natt, minst ett mest sannsynlig to. Planen var lagt:

-Backleadet skulle henge fritt på midterste stanga

-Soveposen skulle være åpen, denne gangen lå jeg med klær under

-Nye rigger(Selvbundne)Skarpe kroker og avklipt motthake, synes det er mest moro med utstyr man har laget selv, selvom enkelte jukset litt, Onkel YLE...

Den siste natten fikk jeg to fisk en på 8910 gram og en som ikke ble veid da det var langt til nærmeste nabo.(Fredrik hadde flyttet for tredje gang og nå var jeg alene) Rundt 9 kilo tenker jeg.

Begge ble landet og håvet smertefritt.

[ :) ][ :P ][ ;) ]

EPILOG:

Etter turen garanterer jeg at det blir ny tur. En utrolig opplevelse. Rent fiskemesiig var det en ubetinget suksess for min del. 4 av 6 Karper på land så det er det vel ikke mer å si om. Dog mistet jeg den store de sier de store bare stanger og at de mindre er friskere men det utraset med hard brems og siget innover, jeg velger å tro det var drømmefisken. Men den svømmer fortsatt der ute et sted. Uansett perset to ganger. Folka som jobbet på vannet fortjener en stor takk for en evig service og velvilje. Glimrende mat, her ble jeg overrasket i positiv retning. Vannvittig flott natur, bortsett fra at jeg kunne klart meg uten maur i øret, 6 flått

og enorme mengder med knott. Og utrolig hyggelig mennesker å reise på tur sammen, denne gjengen hevet turen mange hakk for min del. En enorm erfaring innen karpefiske som jeg før stort sett hadde via nettet og filmer. Dette anbefaler jeg på det sterkeste til alle.

Tilbaketuren er forsåvidt et kapittel for seg selv med kjøp av to bilbatterier, en stol som knakk på ferja og en maur som jeg hadde inne i øret i 3-4 timer.Dritkjipt.

Nå skal etterhvert den norske Karpa til pers,men takk for at jeg fikk gleden av å være med på denne turen. Neste år blir det ny tur, kanskje til Chaute Moulin som ligger som en lokkende idyll en god kjøretur syd for Paris og som nå er opplevd eller kanskje til et annet fransk vann med flotte karper, men at Frankrike er et sted jeg reiser tilbake til, det er det ingen tvil om.

Og helt til sist store gratulasjoner til Bendik som fikk flest og den største Karpa. At fisken kanskje ikke er den vakreste å se på er en ting men at det var den fisken alle aller helst ville ha er det mindre tvil om. Og at det er en imponerende gjeng med erfarne Karpefiskere som fikk brell av unge lovende Bendik er det vel bare å bøye seg i støvet for.[ B) ]

Karpefrelst Særping[ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.