Gå til innhold
Fiskersiden

Elektrisk motor i saltvann


kje
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg trenger noen innspill på elektrisk påhengs som jeg skal bruke i saltvann... Har sett litt i eldre tråder her på forumet men nå går vel denne utviklingen ganske raskt, så kanskje noen har oppdaterte erfaringer på området? Jeg leste at det finnes saltvannsbestandige el-motorer som Minn Kota Riptide, men det var samtidig noen som hadde brukt Minn KotaEndura i flere år som ikke hadde tatt skade av saltvann... så trenger jeg en Riptide? Jeg skal bruke den til dorging/fisking fra en GH11 som allerede har en 15hk totakter, men har lyst på lydløs dorging. Tenker kanskje å koble til et solcellepanel som lader 12v batteriet til el-motoren. Hvilken el-motor kan anbefales? Hvor stor? Og hvor bør den kjøpes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil. Ved mindre du skal ha et solcellepanel som dekker hele GHen din, skal det godt gjøre å finne et som kan holde tritt med forbruket til en elmotor.

Hvis ikke du har det travelt, så kan du få låne min for å teste litt selv. Jeg er ikke tilbake i Norge før om et par uker, og så vil det nok ta enda noen dager å grave den frem fra glemselen. De siste tre årene har den stått på lager og samlet støv, så jeg har ikke akkurat et daglig behov for den. :D

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir kanskje et for lite panel til at det er noen vits... det forlenger kanskje dorgetiden?

Ja det var jo hyggelig. :-) Men det spørs om jeg greier vente så lenge, det er evt noe jeg prøver på hytta i Stavern i juli. Har du prøvd den på trollingbåten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lånt deg motoren før mot slutten av juli, av rent praktiske årsaker.

Motoren har vært brukt på en Ally kano primært, der fungerte den helt topp. På den forrige båten min, en Theri Micro Fun, lagde vi brakett for den både foran og bak og der fungerte den fint. Den har ikke skyv nok til å brukes i noe særlig vind, og jeg regner med at det vil kreve blikk stille vann for å komme opp i 2,5-3 knop med GHen din. Jeg har aldri brukt den på Silveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er fullt forståelig, det er bare iveren min som gjør at jeg ikke greier vente... :D

Kanskje det funker bedre på gummibåten... :) Har en gummibåt på hytta også som det kan testes på. Bare lurer på om det trengs å investeres i en el-motor beregnet for saltvann. Rekner med du brukte din i sjøen da du hadde den på Micro Fun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv en minn kota endura c2 30 pund i saltvann fra tid til annen på en 14 fot gummibåt, uten att det har gjort noen synlig skade enda etter 4 år i flittig bruk. Den er jo ikke beregnet for det, men går den istykker av det, kjøper jeg bare en ny.

Eneste er att den er litt svak når det blir litt vind. En 40-45 pund hadde vært mer riktig for min båt. og tror det kunne vært bra på GH`en din også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Torqeedo? Den er designet for saltvann, og har fantastisk batterikapasitet.

Er nokså kostbar, men den holder også lenge, samt at den har vanntett batteri som sitter fast på motoren.

Så på youtube at de også leverer en ultralight Version som kan monteres på kayakk....

Selges på finn av diverse forhandlere...

Den som heter 1003 tilsvarer 4HK bensin i effekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.