Gå til innhold
Fiskersiden

Fortom og slep


Kenneth'n
 Share

Recommended Posts

Hva er vanlig tykkelse å bruke på fortommen til fiske av lange og brosme? Bruker 0,70 nå, men mener å ha sett takler der tykkelsen har vært større. Gjør dette at det blir lettere å unngå floke på takkelet? Sikkert verre å lage knuter.

Har også noen spørsmål angående bruk av bom. Jeg pleier vanligvis å være ankret opp og legger bommen med loddet på bunn. Deretter slakker jeg på bremsen og venter til noe tar agnet. Regner da med at slepet blir tatt av strømmen og ikke ligger helt på bunn eller? Er dette det som er vanlig framgangsmåte ved denne type agnfiske fra oppankret båt?

Ved drivende båt skal bommen da bli dratt langs bunn eller er det vanlig å sveive opp et par meter?

Sliter også med at slepet vikler seg opp i hovedlinen ved nedslipp. Kan dette ha noe med lengde på slepet å gjøre? Den har da vært på ca. 1m. Prøvde å lage et slep med 2 kroker på med ca. en halvmeter imellom, men det var ihvertfall katastrofe og hadde floke på takkelet ved hvert agnsjekk.

Jeg får nå litt fisk også, men er veldig selvlært når det kommer til dette med agnfiske. Når det er så mye erfaring på dette forumet så regner jeg med at det bare å spørre ivei. :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,70 hadde jeg aldri turt å bruke etter lange og brosme! :o Har opplevd at en lusen 2 Kg brosme har tvinnet av 0,90 opphenger (røyk idet fisken var ombord) og vet om forumbruker som har opplevd å miste diger fisk på fortommer over 1,2 mm.

Behøver ikke bekymre deg over at det er vrient å knyte tykk mono; lær deg Tuna-knot (verdens enkleste knute?) og du vil oppleve at den sitter som støpt selv ved 3 x 3 snurringer. :) Har vel vært nærere å løfte havbunnen ved et bunn-napp enn at knuten har beveget på seg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv 1.4 mm arctic line til dedikert langetakkel, 1.15 mm hvis det er stor sjanse for lange som bifangst under fiske etter andre arter, da med beskyttende gummislange over. Lange kan stå kloss i bunnen, eller den kan jage mange meter over, til og med mange titalls meter over bunnen og i sjeldne tilfeller pelagisk. Det kan derfor være den god idé å spre krokene endel på et langt takkel, f.eks. én opphenger 0.5-1 meter over bunnen og én opphanger til 3-5 meter over bunnen. Slep er gjerne det som leverer om de står på bunnen, men er det vanskelig bunn vil jeg foretrekke å droppe slepet og heller bare ha et søkke i bunnen, til og med i en 0.50 mm knekkfortom om bunnen er virkelig vanskelig. Er takkelet langt er det en stor fordel med en god svivel også mellom opphengerne og ikke bare mellom takkelet og topshot eller braid. Særlig hågjel kan lage fryktelig tvinn på takkelet og en ekstra svivel er da gull verdt for å unngå for mye tvinn, selv om det innebærer flere knuter. Det er uansett ikke tuna knot som ryker men heller opphengerløkkene, og strengt talt ryker ikke 1.40 mm nylon uansett hva du finner på med stanga. Ikke engang 1.40 mm er helt bombesikkert mot langetenner, men 1.50 mm kombinert med gummislange tåler betydelig juling og som oftest mange brukbare langer før det må skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om slepet skal ligge i ro på bunnen, så må man gjerne tilpasse loddets vekt og utforming i forhold til strømforhold.

Kjører selv 100LB wire til krokfortomen (ca. 30/40 cm. lengde), slange utenpå wiren, syrefast svivel 2/0 i enden og syrefast snapsvivel 2/0 til 0.80 mono (DAM softleader). Dette er til slep med 1 krok, funker også ved drift. Dunker loddet lett i bunnen for å holde bunnkontakten (ved drift verdt å merke) og løfter det litt opp fra bunnen innimellom. Kjører med så lite brems på som mulig og frikobler snellen med en gang jeg kjenner noe napping. Ved sirkelkrok så bare strammer jeg opp bremsen etter noen sekunder (kanskje 10) og slår over, fisken kroker da seg selv. Same med J-krok men da med tilslag etter at brems er strammet, snellen er koblet over og evt. slakk sveivet inn. Resulterer vanligvis i brosme for min del på dypet...

PN-rigg med flere sirkelkroker er også bra. Crimper to perler stramt mot en svivel på 0.80 mono. Bruker gjerne opp til 4 kroker, også disse har krokfortom i 100LB wire.

Nå har ikke jeg all verdens erfaring med fiske fra båt. Sikkert mange "båt-folk" som kan komme med mer utfyllende svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.