Gå til innhold
Fiskersiden

Driftfiske med hel agnfisk


Erik Dahl
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har i det siste prøvd ut en del fiske med hel agnfisk. Har funnet ut at Småsei (200-500g) fungerer i en klasse for seg på grunnene her, har betydelig bedre uttelling enn med fks shadjigg... Men jeg har et problem. Med unntak av når jeg bruker lang havfiskebom, så surrer agnfisken seg rundt fortommen på hovedsena , spesielt ved nedslipp. Jeg har brukt typiske kveiteoppsett, med modifisert flyvende øye og andre løsninger jeg har lest om og sett erfarne sportsfiskere bruke. Har dere noen tips her, hva gjør jeg galt? Når fisken går som den skal, fisker den bra, men det har som oftest endt med at jeg bruker lang havfiskebom for å unngå problemet. Jeg synes dog at den bommen ser litt voldsom ut, og er usikker på om den er optimal når jeg drifter etter kveita..

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å slippe ned med moderat fart, dvs bremse litt på vei ned. Samt å ikke pilke! Heftige opp og ned bevegelser er oppskriften på å hekte :)

Jeg opplever også på tross av dette at flyveøye rigg hekter av og til, men med litt øvelse kjenner man når det skjer, og med litt risting får jeg som regel hektet den av uten at riggen må opp.

Bom er ingen dårlig løsning, men ser poenget ditt. Du kan evt eksperimentere med å fire ned stasen mens du kjører sakte, da vil strømmen sørge for at ting holder seg rett under nedslipp. Husk å bremse litt under nedslipp her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som Pål skriver under her er nok det mest essensielle. Jeg kjører ikke bom,men slep direkte festa i søkket og har sjelden eller aldri problemer med at det surrer seg sammen, da også med lange slep.

Det hjelper å slippe ned med moderat fart, dvs bremse litt på vei ned. Samt å ikke pilke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å slippe ned med moderat fart, dvs bremse litt på vei ned. Samt å ikke pilke! Heftige opp og ned bevegelser er oppskriften på å hekte :)

Jeg opplever også på tross av dette at flyveøye rigg hekter av og til, men med litt øvelse kjenner man når det skjer, og med litt risting får jeg som regel hektet den av uten at riggen må opp.

Bom er ingen dårlig løsning, men ser poenget ditt. Du kan evt eksperimentere med å fire ned stasen mens du kjører sakte, da vil strømmen sørge for at ting holder seg rett under nedslipp. Husk å bremse litt under nedslipp her også.

Flott å lese at du lever :) Støtter din post, samt Ahamm og Vilhelm . På mine kanter ( lite kveite) bruker jeg hovedsakelig flapser av hell fisk til andre fiskeslag . Aldri problemer med surring, dog er kontrollert nedslip og rett ballast vekt 1 måste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.