Gå til innhold
Fiskersiden

Orm i ferskvannsørret.


Einar Nicolaysen
 Share

Recommended Posts

Heisann! Fisket nylig en 1.1 kg, 50 cm ørret i ferskvann. Det er rapportert om orm i fisk fra dette området i Nordland.

Spørsmålet er som følger: Er magesekken og innvollene til denne ørreten frisk? Har ingen anelse selv da jeg ikke har sett orm i fisk før. Bildet ligger her:

https://www.dropbox.com/s/jpa4lsi11vkom0a/2013-07-28%2014.16.09.jpg

Forøvrig, er orm å finne i invollene eller i kjøttet på ørret? Mange takk!

Mvh Einar N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men det er vel en eller anna form for ringorm..

Stygge jævler, men jeg ville ikke vært redd for å spise fisken.

Aner ikke om det har noe for seg, men jeg pleier å grave ned gørra når jeg sløyer fisk med ringorm for at ikke fugler skal få tak i det og eventuels spre jævelskapen videre..

Noen som vet hvordan dette påvirker fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringorm er ein sopp (http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/ringorm.php) . Du meinte kanskje rundorm?

Cystene på biletet inneheld ein bendelorm, antakelig måkemark eller fiskeandmark, hhv. Diphyllobothrium dendriticum og D. ditremum. Vanligvis held dei seg i innvollane, men eg har også funne cyster som er festa på bukveggen. Du bør skylle fisken godt og varmebehandle eller fryse den. Det er også greit å mure ned innvollane slik at fuglar ikkje får tak i det, for fuglar er neste vert i desse parasittane sitt livsløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.