Gå til innhold
Fiskersiden

Finne stimfisk med Lowrance 4X


kje
 Share

Recommended Posts

Jeg fisker etter SØ og vil derfor prøve å finne stimer av sild som den jakter på. Hvordan ser jeg disse stimene på ekkoloddet? (Lowrance Elite-4x)

Edit: Overskriften sier feil lodd, det skal stå Lowrance Elite-4x

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 200kHz vil du kunne se vanlig sild som enkelt-individer på apparatet ditt. Dvs en sinnsyk mengde buer når du ligger midt i stimen. Ulempen med 200kHz på en to-frekvens svinger er at stråla er veldig smal. Blir som å lete etter duggmark i stappmørke vhja laserpenn :) Har ofte ønsket meg side scan når jeg har vært på jakt etter de pelagiske predatorene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er vanskelig å finne stimene med mitt lodd?

Hvilke innstillinger bør jeg evt ha på elite 4x? Hvilken frekvens bør jeg bruke, 83kHz eller 200kHz?

83kHz har vel bredere vinkel og dekker mer av sjøen, men kan jeg oppdage sildestimer med den frekvensen?

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dorging etter pelagiske arter kjører jeg stort sett med den frekvensen som gir den bredeste dekningen. I både ditt og mitt tilfelle er det 83 kHz. Sildestimer synes helt fint på ekkoloddet på 83 kHz, så lenge du ikke har stilt støyfilteret for høyt opp.

post-101-0-84723400-1377452800_thumb.jpg

Bildet over er riktignok tatt i ferskvann, og med litt annet utstyr, men prinsippet blir nogenlunde det samme. Venstre side er 50 kHz og bred kone, høyre er 200 kHz og smal kone. Fiskestimen rundt den lille toppen før marebakken, synes på begge sidene. Med 83 kHz ser man "mer" av stimen, pga bredere kone, mens 200 kHz gir bedre målseparasjon.

Et tips når du dorger på dypere vann enn 20-30 meter er å stille på hvor mye av vannsøylen (dvs den totale dybden) som vises på skjermen. For pelagisk dorging, ser jeg som regel bare på de øverste 20-30 meterne uansett om det er 200 meter dypt. Årsaken er at dette gjør at oppløsningen på skjermen din relativt sett blir bedre i forhold til vannsøylen. Du vil med andre ord kunne se en liten fisk bedre når du bare ser på de øverste 20 meterne, siden skjermen din "forstørrer" bildet, kontra hvis du ser hele dybden på 200 meter.

Skjermbildet over er tatt ved gjeddedorging, og ved dorging hvor bunnstruktur er interessant kjører jeg gjerne splitscreen. Ved vertikalfiske på grunnere vann enn 20-30 meter bruker jeg også endel splitscreen, og går over til bare 200 kHz når jeg ser et ekko jeg skal fiske på.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var jo veldig bra jeg kan se stimfisk med loddet mitt, da trenger jeg ikke oppgradere med det første... :)

Erik: Jeg har foreløpig bare kjørt med 200kHz, så nå skal jeg teste 83kHz. Smart med split screen og begge frekvensene samtidig, det skal jeg teste. Driver du pelagisk dorging der det er 200m dypt? Jeg har foreløpig bare prøvd nær grunner og land...

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var jo veldig bra jeg kan se stimfisk med loddet mitt, da trenger jeg ikke oppgradere med det første... :)

Erik: Jeg har foreløpig bare kjørt med 200kHz, så nå skal jeg teste 83kHz. Smart med split screen og begge frekvensene samtidig, det skal jeg teste. Driver du pelagisk dorging der det er 200m dypt? Jeg har foreløpig bare prøvd nær grunner og land...

Det er vrient å dorge strukturnært (dvs bunnært) i 200 meter med vann. :) Men ja, både i Tyrifjorden, Randsfjorden og Oslofjorden dorger jeg over ganske store dyp, men med fokus på de øverste 30 meterne av vannsøylen. Sjøørreten jeg får pelagisk i Oslofjorden er i snitt større enn den strandnære, men det har tatt meg flere år å finne områder hvor det i hvertfall er en viss sannsynlighet for å finne disse sildespiserne. Det går med andre ord laaaangt fler timer mellom hver pelagiske sjøørret vs den strandnære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.