Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd er ustabilt og viser ikke fisk!


Martin Galland
 Share

Recommended Posts

Hei!

Her om dagen kjøpte jeg meg et ekkolodd (Garmin Echo 300c) for å ha i en båt jeg låner mye. Vi bestemte oss for prøve å få dette ekkoloddet så portabelt som mulig, og fulgte da den "guiden" her på forumet (https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/55311-hjemmelaget-portabelt-ekkolodd/). Monterte det likt med vakumholder fra biltema, bare at vi brukte båtens batteri og ikke et eget eksternt.

Da vi skulle teste dette, så virket det fint på dybden når vi stod i ro og kjørte seint. Gidde vi mere på så sto bare metertelleren og blinket. Den viste litt fisk av og til, men ikke mye. Vi stod i ro og fisket i vell ca 1,5 timer og halte opp med makrell og lyr, uten at ekkoloddet viste så mye som en fisk...

Hva kan være grunnen til dette? Er det bare ekkoloddet som ikke er bedre? Kan det ha noe å si at båten vi låner ikke har en rett hekk bak, så vi plasserte svingen midt på langsiden av båten? Jeg prøvde å skifte plassering til svingeren, lengre opp og lengre ned i vannet, prøvde å få den mest mulig paralelt med vannet. Skiftet også flere innstillinger på selve ekkoloddet uten hell. Burde jeg heller prøvd å monter svingeren nede i motorrommet oppi et lite rør/kasse med olje?

Takker for alle svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Uten at jeg har testet dette ekkoloddet selv, vil jeg innbille meg at det sliter med å se fisk på særlig dypt vann. Samtidig er makrell noe av det som er vanskeligst å se på et ekkolodd, siden den ikke har svømmebære så det er lite i fisken som gir returekko. Men står den tett, eller høyt i vannet, bør dere kunne se den på ekkoloddet uansett. (Lyr har svømmeblære, og vil synes som vanlig.)

Skjermen din har begrenset oppløsning. Hvis det er dybt bør du stille inn ekkoloddet slik at du bare ser de øverste 20-30 meterne når du fisker etter fisk i den delen av vannet. Da blir skjermens oppløsning bedre kontra hvor mye av vannsøylen den dekker, og det er lettere å se fisken på skjermen. Det samme gjelder ved bunnfiske, men da stiller man inn så man ser bunnen og litt oppover.

Ekkoloddgiveren din har veldig bred kone på signalet, som bidrar til at det rett og slett blir så mye informasjon på skjermen, at man tror det er støy og justerer støyfilteret for hardt. Juster støyfilteret til du får masse "grums" på skjermen, så justerer du deg tilbake mot en "klar" skjerm i små intervaller. Du skal sannsynligvis ha litt "grums" på skjermen for å kunne se fisk. Ett tips her er å bruke en jigg eller pilk som "testfisk" under ekkoloddgiveren. Senk jiggen ned på 20 meter eller så, og juster følsomheten så jiggen synes GODT på skjermen.

77 kHz eller 200 kHz? Loddet ditt kan bruke begge, og det er litt smak og behag hva man foretrekker. Men på dypere vann vil 77 kHz fungere bedre enn 200 kHz pga at det når dypere. 200 kHz gir bedre målseparasjon (du ser enkeltfisk i stedet for en "sky") men når ikke så langt ned og har smalere kone på signalet så du dekker mindre areal. Prøv begge innstillingene og se hva som passer for deg.

At ekkoloddet mister bunnkontakt når dere øker farten, kan komme av flere ting. Vanligvis kommer det av at det blir turbulens (bobler) rundt ekkoloddgiveren. Hvis ekkoloddet fungerer fint når man står i ro, men får problemer i fart, er det sannsynligvis nettopp turbulens eller pinghastighet som er problemet. Jeg vet ikke om du kan stille pinghastigheten på dette ekkoloddet. (Pinghastighet = hvor ofte ekkoloddet sender ut et signal.) Hvis du kan justere dette, så forsøk å øke pinghastigheten. Jeg holder dog en knapp på at det er turbulens som er problemet.

Ellers hadde et bilde eller to av monetringen vært kjekt. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tips!

Når vi fisket så fikk vi makrell og lyr samme plass, så synst det var litt merkelig at vi ikke så noe som helst. Skal teste å stille inn støyfilteret med en jigg. Ang 77kHz og 200kHz så prøvde jeg begge deler, med både enkeltskjerm og split skjerm uten noe hell. Skal prøve alt dette samt få tatt noen bilder neste gang jeg er ute i båten!

Hvordan er det anbefalt å stille inn selve svingeren i vannet? Svingeren skal akkuratt gå ned i vannet, eller kan jeg sette den så langt nede i vannet som mulig? Den lille "vippedelen" av svingeren skal vell også ligge paralelt med vannet?

Edit: Mener jeg leste noe inne her på forumet en gang at hvis man har på noe som heter "fishid"(?) så tuller dette helt med fisken på ekkoloddet og det anbefales å skru dette av. Kan dette være årsaken? Lette etter det på ekkoloddet uten å finne noe.

Endret av Martin Galland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, får håpe noe av det virker. :)

Jeg har bare praktisk erfaring med de dyrere loddene til Garmin, men prinsippene rundt feilsøking bør være de samme. Siden det fungerte når dere lå i ro, er det sannsynligvis ikke utstyret det er noe galt med, men litt justeringer ifm ekkoloddgiveren og selve ekkoloddet.

Vanligvis skal en svinger for hekkmontering monteres slik at undersiden alltid har vann. Ofte er det en vannrett linje midt på giveren, dette er skillet som sier hva som minimum skal være under vann. Hvis jeg forstår deg riktig har du mye mer enn det under vann, og derfor tror jeg ikke det er det som er problemet. Sannsynligvis er det noe som skaper turbulens (luftbobler og urolig vann) som igjen gir deg problemer. Men start med å leke med følsomheten/ støyfilteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen ved å sette giveren inne i båten, er at du vil få et visst effekttap. Men har du et glassfiberskrog (enkeltskrog og uten bobler), er det en måte å gjøre det på. Du må fortsatt tenke litt på hvor boksen skal plasseres, og at det ikke blir luft mellom boksen og skroget.

Jeg er dog ikke noen stor fan av den måten å gjøre det på. Teorien er grei, men å få til en portabelt løsning som fungerer godt i praksis kan bli en utfordring. Ikke noe i veien for å prøve, men jeg hadde fortsatt prøvd de andre potensielle løsningene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.