Gå til innhold
Fiskersiden

Årets guttetur/fisketur 5. til 8. sept.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Endelig var helgen kommet!

Helgen som skulle være årets fisketur over flere dager for mitt vedkommende.

Det er ikke til å stikke under en stol at som småbarnsfar så havner fiskingen litt på hylla ettersom det går med en del tid til den hobbyen, tid som rett og slett bare forsvinner i bleiebytte og leking og ikke minst i sofaen foran Disney Junior mens oppvaskmaskin og vaskemaskiner går kontinuerlig. Jeg hater Disney Junior og alle programmen som går der og særlig de som går i reprise 7-8 ganger i løpet av en måned vekker et brennende hat langt inni meg. Men unga liker det, og er de fornøyd er jeg fornøyd.

Nok om hverdagen som ikke består av fiske.

Torsdag morgen ringte vekkerklokka 04.52 (jeg har en greie med at den aldri skal ringe på hele eller halve timer). Det var tidlig. Jævlig tidilig. Men jeg spratt opp og løp gjennom dusjen og kastet meg i bilen og møtte opp hos Fredrik kl.06.00.

post-136-0-98733900-1378712221_thumb.jpg

Trøtt i trynet, men klar for tur.

Et par minutter etterpå møtte også Steinar opp med bilen vi skulle bruke over fjellet.

Vi kastet raskt alt utstyr og bagger inn i bilen hans og kom oss ut av Oslo før det var noe kø og snakke om.

Turen over til Vestlandet gikk lekende lett og vi pratet skit og hadde forventninger utenpå kroppen.

post-136-0-96484700-1378712366_thumb.jpg

Mye fin natur utenfor bilen mens praten gikk løst og ledig.

Vi ankom stedet sånn ca midt på dagen, rigget stenger og satte oss i båten og dro ut med gps og ekkolodd for å finne noen plasser å teste.

post-136-0-21690600-1378712533_thumb.jpg

Vi fant og vi fikk. Ikke noe veldig stort men morsomt med litt fleks i stanga og litt snøre som renner ut av snella.

Dag 2, fredagen kom brått med masse regnvær og løfter fra både storm og yr om lyn og torden i løpet av dagen.

Vi kledde oss godt og dro ut ettersom vi alle er Vålerenga supportere ler vi av lyn....

post-136-0-34322000-1378712730_thumb.jpg

Vel utpå fant vi noen nye plasser som ikke leverte som forventet og når vi så uværet komme inn fjorden med lyn og torden så lo vi ikke så mye av lyn lenger... Vi hadde alle fått med oss hva som skjedde under årets Langesund festival, så vi snøret opp agn og kroker og kjørte så fort som 14 fot askeladden med 9,9 hester i hekken kan gå inn til land igjen.

Vel inne mente Fredrik og jeg at nå måtte det da finnes mye mer rundt oss som heller lynet ville slå ned i enn våre stenger, så vi tuslet bort på en brygge like ved med hver vår karpe stang og testet litt etter flatfisk.

Ca 30 minutter etterpå og litt for mange lyn som kom litt for nærme, samt en løsbikkje som så veldig skabbete ut som skremte dritten av oss var vi rett og slett for spake og gjorde som Steinar. Gikk inn, tok en dusj og så på en film mens vi spiste slikkerier.

Lørdagen kom med fantastisk vær og vi hadde på forhånd bestemt at dette var dagen for å dra tvers over fjorden for å jakte på kveite. Vi hadde funnet en blogg som mente at sundet på andre siden leverte slikt jevnt.

post-136-0-92184200-1378713219_thumb.jpg

På vei over fjorden i ikke akkurat kjempefart.

Blogger asså.... de lyver.

Vi fikk en makrell som gikk på en shad som var større enn seg selv og en micro lange som hadde kastet seg med dødsforakt over den tidligere nevnte makrellen som var montert på et jigghode.

Men været var upåklagelig.

post-136-0-73379700-1378713275_thumb.jpg

Vi ga opp kveita ettersom sulten begynte å gjøre seg gjeldene og vi hadde glemt igjen posen med mat og brus på land.

Etter en kort tur i land med mat og drikke dro vi ut igjen på den plassen som hadde levert mest action og ankret opp og begynte å nappe opp fisk igjen.

Livet lekte og vi var en smilende trio i båten som fort hadde glemt at kveite plassen ikke leverte.

Vi holdt det gående til hågjelen begynte å terrorisere oss og flyttet oss inn i en vik i nærheten for å teste litt der.

Der var svarthåen veldig tilstede og vi fant ut at nok fikk være nok og dro i land for ny runde med film og slikkerier.

Vi pakket sammen på søndag morgen, vasket oss ut av huset vi hadde leid og startet hjemover 13.37 (morsomt for en geek).

Turen hjem hadde merkelig nok også fin natur utenfor bilvinduet.

post-136-0-90136100-1378713583_thumb.jpg

Vel hjemme var jeg 21.30 og inntrykkene fra helgen ble fordøyd sammen med en fanta og rydding av utstyr.

Mandag møtte denne meg på skjermen på jobben;

post-136-0-03846200-1378713717_thumb.jpg

Det var akkurat som ei på jobben visste at det hadde blitt litt lite søvn i løpet av helgen...

Inntrykkene fra helgen blir fortsatt fordøyd og jeg beklager at det ikke er bilde av noen fisk i denne rapporten, men vi prioriterte å fiske i stedet for å ta bilder av fangsten ettersom det nappet ganske jevnt på alle stengene når det nappet.

Arter vi fikk denne helgen var:

1. Taggmakrell (ny for meg og Steinar og pers for Fredrik)

2. Lyr

3. Makrell

4. Berggylte

5. Blåstål og rødnebb

6. Sypike

7. Hvitting

8. Hyse

9. Lange

10. Lusuer (ny for meg og Steinar)

11. Hågjel (ny for meg)

12. Svarthå

13. Brosme

Av disse klarte jeg 10 hvorav 3 var nye. Suksess! hehe

Flere av hysene og lyrene var i morsom størrelse som klarte å bøye stengene våre og trekke ut litt snøre.

Fantastisk beliggenhet av hytte/hus og masse områder som står igjen som uutforsket av oss.

Satser på ny tur neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.