Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor starter sesongen så sent i Norge?


dr4ugen
 Share

Recommended Posts

Nå som årets sesong dessverre er over, har jeg som sikkert mange andre begynt å glede meg til neste år. Men i det siste har jeg lurt på hvorfor sesongen starter så sent her til lands? De fleste elvene her i sør åpner vel rundt juni, men i mange elver går laksen opp fra mars-april. Når gytinga skjer på høsten og vinteren, hvorfor kan vi ikke fiske tidligere på våren da? I for eksempel Skottland åpener jo flere elver 1. februar.

Noen som kan gi meg noe god forklaring på dette? Er det en bestemt begrensning av sesongen for å regulere fangsten? Er det for å beskytte gytefisk og smolt som ikke har gått ut i havet ennå?

Endret av dr4ugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt spørsmål, jeg vet ikke svaret. Det kan være basert like mye på tradisjon, som av hensyn til laksen. Kanskje ligger svaret i forskjellene mellom Norge og Skottland? Norge har jo vesentlig mere snøsmelting og isgang enn Skottland, og april-mai er ofte tidspunkt for isløsning. Vårflom gir ikke optimale forhold for laksefiske og mange fiskere velger ofte bort de første ukene av sesongen pga. dette.

Når det er sakt burde en elv som har oppvandring fra april til august beskattes hele sesongen, gitt at tidspunktet for oppvandring er genetisk bestemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ska du stå og "tau" på slappe vinterstøinga du da?

Hei, nei selvsagt skal man ikke det, og hvis du mener det er forklaringen på hvorfor fisket starter så sent, så har jeg fått et svar.

Men jeg har hatt inntrykk av at gytefisken returnerer tidligere på våren. Og siden flere av de mindre elvene på sørvestlandet ikke har smeltevann, skulle man tro det var mulighetet noe tidligere enn juni.

Det er et godt spørsmål, jeg vet ikke svaret. Det kan være basert like mye på tradisjon, som av hensyn til laksen. Kanskje ligger svaret i forskjellene mellom Norge og Skottland? Norge har jo vesentlig mere snøsmelting og isgang enn Skottland, og april-mai er ofte tidspunkt for isløsning. Vårflom gir ikke optimale forhold for laksefiske og mange fiskere velger ofte bort de første ukene av sesongen pga. dette.

Når det er sakt burde en elv som har oppvandring fra april til august beskattes hele sesongen, gitt at tidspunktet for oppvandring er genetisk bestemt?

Mange interessante teorier her. Vårflommen er jo helt klart avgjørende i de elvene det gjelder. Endret av dr4ugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå til dags er jo trenden å korte ned fisketiden i begge ender av sesongen for å spare pressede laksestammer, så det er neppe no stemning for å åpne elver i April. Men før i tida var det en del elver som starta relativt tidlig. Mener å ha hørt at Eidselva åpna 1. Mai. Når det er sagt virker det som det er ganske store forskeller på vandringsmønsteret til norsk laks og enkelte stammer i f.eks Skottland, Danmark og sørsverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaula åpnet jo i gamle dager tidlig i mai. Mulig det først var i starten på mai, så medio mai senere. Er det gunstige forhold med lite snøsmelting og ikke altfor stor elv går det mang en storlaks på denne elva i mai. Gaulfossen kan romme masse grov laks når sesongen starter 1. Juni. Og de som fisker nedenfor fossen går her glipp av mange bamser. De er reservert for lekegrinda Gaulfossen i første omgang. Mange fiskere vil at Gaula skal åpne medio mai og heller avslutte medio august. Eller kutte ut hele august. Men det blir det nok aldri noe av. Kanskje rettferdig også for de som fisker lenger opp i dalen. Det tas jo nok fisk nedre deler i juni. Så det blir jo en mere rettferdig fordeling hvis man skal se det sånn :-) Og mindre laks blir kverket. Laksen er jo mere bitevillig når den er nygått fremfor laks som har stått på elva lenger opp. Og mere laks blir kverket i nedre deler fremfor øvre deler ut ifra statistikk (børs). Nå blir det kverket mailaks i Gaulfossen riktig nok, bare de er stor nok. Helst de over 13-14 kilo. Så årskvoten på de fleste som fisker der havner nok også i en fryser. Og kanskje senere på veggen som trofé. Vil heller rette spørsmål om Gaulfossen skulle ha vært fredet på en viss vannstand når det gjelder akkurat denne elva. Noe mere usympatisk fiske ovenfor laks skal man vel lete lenge etter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.