Gå til innhold
Fiskersiden

Teleskopstang


Remy
 Share

Recommended Posts

Ordet teleskopstang skriker nok mange i ørene. For min del er det drøye par og tjue år siden jeg hadde en. Den var fin, den dugde, men ringene løsnet. Da man ble "god" fisker, var teleskopstang "fy fy". Mange år har gått siden da. Mye har dukket opp og forsvunnet. Hva med sammenleggbar snelle, eller vippestangen? Siden jeg er meget utdatert på emnet så lurer jeg på. Finnes det i 2013, noen par og tjue år etter, en bra teleskopstang på markedet? Jeg tenkte å bruke den i Thailand, så den må tåle ganske heftige kastevekter og ikke minst fisk opp mot 100kg :P. Hvorfor kan du så spørre. Fordi jeg liker eget utstyr er svaret....

Endret av Remy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en 4 eller 5 delt stang..... men er ikke stort utvalg av større spinn stenger. Tuben ca 60 cm går i en stor normal koffert...( og fisk opp til 100kg er det ikke mye av der nede).. Har selv meg utstyr hvert år til thailand,men da tre fire stenger i egen transport kasse.....Så forstår deg der med eget utstyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe greie på teleskopstenger, men jeg har selv testet og kjent på Shimano Tribal sine reisestenger og de er knallbra. Veldig kort transportlengde har de også.

Hør med Espen Grønberg evt - tror han kjøpte et knippe av de når han fisker i Thailand sist, og de gjorde jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke noe problem å kjøpe stenger i Thailand. Det er ganske så fete butikker i Bangkok. MBK feks har det meste. Nå er det mest for nostalgien og "nerdefaktoren" jeg vil ha med en teleskopstang. Hvis man skjønner

Hvor fett er det ikke å ha en teleskopstang i sekken som jeg kan dra opp og brilliere med neste gang jeg skal ut med Tuji og Bob for å fiske i saltvann på Koh Lanta? Eller sitte i ChaAm og vippe ut teleskopen og nappe opp en mekong innemellom Chang og Greencurry ? :D

Tormod: ikke mye fisk over hundre, men det er da lov å håpe. Forøvrig ble jeg fortalt at de fleste store arapaimaene faktisk dør etter fangst. Så jeg vet ikke hvor keen jeg er på å drepe en slik :/

Endret av Remy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til div ting i thailand.... https://www.facebook.com/pages/Exotic-Fishing-Thailand/427820143951674

http://www.7seasproshop.com/main.php

Og ja fisker du i etter damfisk kan du få mye stort... Men skal du etter fri fisk er det ikke så mye å få lenger.... Stingray i bangkok er det jo pluss du kan få marlin hvis du satser stort langt til sjøs....... Men ser poenget ditt, lykke til med fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke noe problem å kjøpe stenger i Thailand. Det er ganske så fete butikker i Bangkok. MBK feks har det meste. Nå er det mest for nostalgien og "nerdefaktoren" jeg vil ha med en teleskopstang. Hvis man skjønner

Hvor fett er det ikke å ha en teleskopstang i sekken som jeg kan dra opp og brilliere med neste gang jeg skal ut med Tuji og Bob for å fiske i saltvann på Koh Lanta? Eller sitte i ChaAm og vippe ut teleskopen og nappe opp en mekong innemellom Chang og Greencurry ? :D

Tormod: ikke mye fisk over hundre, men det er da lov å håpe. Forøvrig ble jeg fortalt at de fleste store arapaimaene faktisk dør etter fangst. Så jeg vet ikke hvor keen jeg er på å drepe en slik :/

Nå er det ikke noe problem å kjøpe stenger i Thailand. Det er ganske så fete butikker i Bangkok. MBK feks har det meste. Nå er det mest for nostalgien og "nerdefaktoren" jeg vil ha med en teleskopstang. Hvis man skjønner

Hvor fett er det ikke å ha en teleskopstang i sekken som jeg kan dra opp og brilliere med neste gang jeg skal ut med Tuji og Bob for å fiske i saltvann på Koh Lanta? Eller sitte i ChaAm og vippe ut teleskopen og nappe opp en mekong innemellom Chang og Greencurry ? :D

Tormod: ikke mye fisk over hundre, men det er da lov å håpe. Forøvrig ble jeg fortalt at de fleste store arapaimaene faktisk dør etter fangst. Så jeg vet ikke hvor keen jeg er på å drepe en slik :/

Ang dødsfall på arapaima er det stor forskjell mellom de seriøse aktørene og de useriøse. En arapaima bør aldri være på land, eller løftes helt klar av vannet. Dette pga av svært stor fare for at ryggvirvler kan brekke da de visstnok er ganske så ømfintlige.

Hos de mer seriøse landes arapaimaen i et "bur" i vannet. Og det er 3 mann ( inkludert deg selv) som løfter fisken/vipper den i retning kamera uten at den løftes klar av vannet. I det tilfellet jeg kjenner, gillhams fishing resort, har de kun noen få dødsfall i året. Mao, mye mindre dødelighet enn du f.eks har ved catch & release i norske lakseelver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte tallet var ca 50% selv de som bruker bur. Gillhams blir for dyrt. Fint sted, var og tittet på det når jeg var nede i Krabi regionen. Bungsamarn er planlagt som ett fyllesjuketerapifiske 1 januar etter nyttår i Bangkok om vi kommer oss hjem fra Myanmar da. Hva er bedre enn å få napp hele tiden, drikke øl, spise god mat og egentlig ikke gjøre så mye mer enn å sveive inn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dødeligheten ble redusert drastisk da de bestemte at det ikke skulle være lov å løfte fisken klar av vannet for noen år tilbake. De finner kun noen få døde arapaimaer i året.

Har ingen gode tips på teleskopstang, men kan i hvert fall si at en stang på rundt 6 lb, big pit snelle med god brems og 0,60 mono takler det meste du kan få der nede ( bortsett fra stingray og big game saltvann)

Ha en flott tur og skitt fiske! Skal selv ned i februar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.