Gå til innhold
Fiskersiden

Kajakk fiskare i Oslo-området?


Martin_B
 Share

Recommended Posts

Forbudet ligger der slik det er nevnt. Så er det opp til deg hvordan du vil tolke det. Diskusjonen får du nesten ta med lakseoppsynet, Statens naturoppsyn eller havnepolitiet når du treffer på disse.

Jeg er heldigvis ikke lenger veldig involvert i dette oppsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at du har stålkontroll på dette rogna. :) Ikke meningen å så tvil om at det du sier er rett, jeg bare lurer på hvor i lovverket det står at alt dorgefiske er forbudt i fredningssonen, og ikke bare etter laks og sø? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har lest litt og tolkar mine fynd som att det är fiske av Sø & Laks som har riktade restriksjoner relatert til fiskemetod og plattform og da inom visse områder. Torsk, sei, makrill, lyr är det bara fiska etter i vanlig ordning. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det bare å krype til korset og innrømme feil og nederlag. Det er åpenbart en stund siden jeg var aktiv i dette oppsynet. Jeg var sikker på at de nye reglene allerede var vedtatt og derfor svært så standhaftig i min påstand vedr. dorgefiske i vernesonene. Men det er altså slik at det fortsatt er de gamle reglene som gjelder, og de er slik cral skisserer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

post-28928-0-60621900-1399644404_thumb.jpost-28928-0-28011600-1399644496_thumb.jpost-28928-0-26110800-1399644579_thumb.jpost-28928-0-90269700-1399645226_thumb.j

Det er fisk i fjorden! Fått upp mye torsk, litt sei, litt lyr og noen sjöörret. Og det er mye mer liv og rörelse under ytan, det syns tydligt ved dykk jämfört med för en månad sedan.

Noen mer som er ute med sin kajakk än?

/Martin

Endret av Martin_B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg fisker fra en vanlig havkajakk (Nordkapp) med harpe/pilke, og med stange fra land. Jeg tar kajakken til vannet fra Frognerkilen eller Bestumkilen og padler hvor jeg nå har lyst til, oftest bare rundt Bygdøy og til Nakholmen/Gressholmen/Lindøya.

I går fikk første fangst iår, en liten torsk (under 40cm, fikk gå tilbake), en sjøørret (aldrig fått tidligere, tror den blev under minstemål, men var hård skadet, hektet ovenfor fram finnen), og en fin torsk (50+ cm kanske). Det blev en nydelig sen middag hos mine venner som lagde fisker med sine kinesiske oppskrifter.

Jeg flyttade (fra Finland) til Norge i 2010, men begynte fiske ikke før 2012. Fikk en storfangst i juni 2012, med nærmere 10kg fisk på en kveldstur etter jobbet. Da fisket jeg rundt Skurvegrunnen fyr/lykt, noen hundrameter fra Fram museet. Dette er min vanligste kveldstur. Men den dagen merkte jeg en flokk med måker som fisket fra sjøen, så flyttet jeg meg litt og fikk kanskje 4-5 50+ cm sei og 3-4 like store torsk + noen mindre torsk (visste ikke ennå om minstemål på torsk, beklager så mye). Allt skjedde på en halv time kanskje, jeg fikk så mye fisk jeg bare rakk å dra opp. På veien tilbake til kaia gav jeg en eller to større sei til en annen fisker (ikke norsk) som sto ved Fram museet og resten har jeg spist. De små torsker blev til klippefisk, det var morsomt å prøve, og smaker godt med øl :) Etterpå har jeg fått noen torsk på mine kveldsturer, men tror det var bedre fiskelykke i 2012 enn 2013.

Skal ute i padle/fiske idag også.

To bilder, en med gårdagens fangst og den andre den merkelige dagen med masse fisk på en kort tid.

post-29675-0-22519700-1401019359_thumb.j

post-29675-0-15887400-1401019450_thumb.j

Endret av niklasbackman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hei Martin, jeg begynte akkurat å fiske med kajakk selv. Holder til i Vestby/Son området (30-45 min fra Oslo) og fisker en del her. Har desverre litt begrenset rekkevidde pga familielivet, men jeg er gjerne med på å vise deg hvor jeg fisker her i området. Har også tenkt på hvordan sikkerheten blir utover høsten, for selv om jeg holder meg i nærheten av land blir det jo fort jævli kaldt i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker fra en vanlig havkajakk (Nordkapp) med harpe/pilke, og med stange fra land. Jeg tar kajakken til vannet fra Frognerkilen eller Bestumkilen og padler hvor jeg nå har lyst til, oftest bare rundt Bygdøy og til Nakholmen/Gressholmen/Lindøya.

I går fikk første fangst iår, en liten torsk (under 40cm, fikk gå tilbake), en sjøørret (aldrig fått tidligere, tror den blev under minstemål, men var hård skadet, hektet ovenfor fram finnen), og en fin torsk (50+ cm kanske). Det blev en nydelig sen middag hos mine venner som lagde fisker med sine kinesiske oppskrifter.

Jeg flyttade (fra Finland) til Norge i 2010, men begynte fiske ikke før 2012. Fikk en storfangst i juni 2012, med nærmere 10kg fisk på en kveldstur etter jobbet. Da fisket jeg rundt Skurvegrunnen fyr/lykt, noen hundrameter fra Fram museet. Dette er min vanligste kveldstur. Men den dagen merkte jeg en flokk med måker som fisket fra sjøen, så flyttet jeg meg litt og fikk kanskje 4-5 50+ cm sei og 3-4 like store torsk + noen mindre torsk (visste ikke ennå om minstemål på torsk, beklager så mye). Allt skjedde på en halv time kanskje, jeg fikk så mye fisk jeg bare rakk å dra opp. På veien tilbake til kaia gav jeg en eller to større sei til en annen fisker (ikke norsk) som sto ved Fram museet og resten har jeg spist. De små torsker blev til klippefisk, det var morsomt å prøve, og smaker godt med øl :) Etterpå har jeg fått noen torsk på mine kveldsturer, men tror det var bedre fiskelykke i 2012 enn 2013.

Skal ute i padle/fiske idag også.

To bilder, en med gårdagens fangst og den andre den merkelige dagen med masse fisk på en kort tid.

Til info er det lyr og ikke sei du har fått. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei hei.

Jeg kjøper meg Native Slayer 14,5 nå ut over høsten, og tenker bruke vinteren til at rigge den op med stangholdere, ekkolod osv.

Da er jeg klar når isen slipper til våren, og det hadde vært kult at fiske med andre. Har set mye på youtube om kajakfiske og det ser veldig gøy ut. Kanskje der er grunnlag for en forening som kajakfisker i Danmark, med felles ture og konkurenser?

I dag blir det forsøk på makrel og horngjel fra land på Fornebu.

Skitfiske :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.