Gå til innhold
Fiskersiden

For lite hummersex gir elendige fangster


Afre
 Share

Recommended Posts

http://www.dagbladet.no/2013/11/30/nyheter/innenriks/fiske/hummer/dyrenes_nyheter/30599424/

Plukket opp denne i DB. Dette er jo et godt eksempel på norsk tafatt forvalting og likegyldighet i oppfølging av regelverk. Samt det å gi etter for press fra yrkesfiskere. Det at man mister båten når man blir tatt for ulovlig fiske burde også vært en selvfølge her til lands også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning Røed virker som en fornuftig og uredd marinbiolog. Første gang jeg leste noe fra han var da han karakteriserte lysfisket etter sild og brisling som "opplyst rovfiske". Naturligvis kan vi øke bestanden av både hummer og annet liv i havet betraktelig/voldsomt hvis vi vil. Hørte at både Røed og marinbiolog Alf Ring Kleiven vil innføre fiskekort for hummerfiskere for å få tilbakemeldinger. På Tasmania må alle (over en viss alder) som skal fiske i havet kjøpe fiskekort til 200 kr og skal man fange krabbe/hummer/kreps må man ut med 200 kr til. Det synes jeg er helt OK, men jeg vet at jeg tilhører mindretallet.

Boka til Røed skal leses.

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysefiske ser jeg ikke problemene med. For fiskerne er dette en enkel og ressursbesparende metode for å ta kvoten. Så lenge kvotene ikke overfiskes, er ikke dette en trussel for arter. Det som irriterer er ulovlig fiske, og dette er nok hummeren i stor grad utsatt for. Noen velger å ikke følge reglene, og dermed stjeles det av felles ressurser. Hadde ulovlig fiske blitt behandlet som tyveri, ville nok fortåelsen og håndhevelse av regelverket vært enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysefiske ser jeg ikke problemene med. For fiskerne er dette en enkel og ressursbesparende metode for å ta kvoten. Så lenge kvotene ikke overfiskes, er ikke dette en trussel for arter. Det som irriterer er ulovlig fiske, og dette er nok hummeren i stor grad utsatt for. Noen velger å ikke følge reglene, og dermed stjeles det av felles ressurser. Hadde ulovlig fiske blitt behandlet som tyveri, ville nok fortåelsen og håndhevelse av regelverket vært enklere.

gremmer meg når jeg leser slikt. Jeg har opplevd små fiskerike fjorder som har blitt nærmest fisketomme i mange år etter noen uvettige kast med nota. blir silda borte,forsvinner også det meste annet av fisk. lysfisket må vekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gremmer meg når jeg leser slikt. Jeg har opplevd små fiskerike fjorder som har blitt nærmest fisketomme i mange år etter noen uvettige kast med nota. blir silda borte,forsvinner også det meste annet av fisk. lysfisket må vekk!

Lokale bestander (komponenter) av sild i våre mange fjorder finnes det ikke noe vern for i dag. Denne silda inngår enten som NVG-sild eller Nordsjøsild, og blir dermed en del av det som lovlig kan fiskes dersom man har kvote. Om den fanges ved hjelp av asdic og not, evt. nattestid med lys eller annen redskap er derfor et sidespor av en slik debatt. Det eneste som hjelper er lovgivning (meldinger fra Fiskeridirektøren) som kan sette grenser for hvor fiskefartøy har lov å fiske. Dette gjøre i dag, og kan brukes i større utstrekning for å verne sårbare arter sårbare fjorder og kyststrøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fiskedirektoratet innehar ikke den nødvendige kompetanse for å kunne sette riktige kvoter for å sikre en levedyktig sildestamme i alle fjorder? de aller fleste har vel fått med seg at fjordsilda er sted-egen på samme måte som laks er det, tømmer man en fjord,kommer den ikke tilbake. og det har du virkelig ikke noe problem med at de gjør? så lenge de ikke overskrider kvotene.. la dem bedrive lysfiske utaskjærs,og la fjordene i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fiskedirektoratet innehar ikke den nødvendige kompetanse for å kunne sette riktige kvoter for å sikre en levedyktig sildestamme i alle fjorder? de aller fleste har vel fått med seg at fjordsilda er sted-egen på samme måte som laks er det, tømmer man en fjord,kommer den ikke tilbake. og det har du virkelig ikke noe problem med at de gjør? så lenge de ikke overskrider kvotene.. la dem bedrive lysfiske utaskjærs,og la fjordene i fred.

Du trenger ikke å ilegge meg holdninger og meninger angående Fiskeridirektoratet eller marine mangfold langs kysten. Vi skal heller ikke rakke ned på fiskere fordi de må forholde seg til - og operere - innenfor et regelverk som nødvendigvis ikke er like bærekraftig lokalt. Jeg ville bare påpeke at den eneste måten å bevare lokale fjordbestander av sild, er å forby kommersielt fiske etter sild (med alle redskapstyper) i den aktuelle fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lysfiske foregår utelukket i fjordsystemer der det er mulig å låse silda,aldri sett noen gjøre dette utaskjærs,sikkert fordi man ikke får låst dem...derfor reagerer jeg når noen sier at de ikke har noe problem med at dette blir gjort... det er den verste formen for fiske på våre kanter,fryktelig ødeleggende,og silda brødfør ikke mange sjeler heller..

forby kommersiell fangst får man aldri til,men det burde være mulig å forby trål,og lysfiske innaskjærs for å forsøke å gjenopprette litt av balansen i fjordene her østpå. i nord er lysfiske i fjordene forbudt har jeg forstått. folk klarer antagelig å se litt fremover der oppe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært me på lysefiskeri i oslofjorden og av alle fiskerier jeg har vært me på er dette det fiskeriet jeg vill påstå er mest bærekraftig. Pga. 1 null bifangst. 2 beskatningen var minimal i forhold til den totale mengden. 3 fisken som ble fisket på var ikke lokal fisk men fisk som trekte innover fjorden fra Skagerak. Det er kansje alarmerende at det ikke er bunnfisk i gjenn i oslofjorden men Pga matmangel er det ikke. Du må langt langt nord for og finne en fjord som kan by på så mye snadder for torsk og sei som oslofjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært me på lysefiskeri i oslofjorden og av alle fiskerier jeg har vært me på er dette det fiskeriet jeg vill påstå er mest bærekraftig. Pga. 1 null bifangst. 2 beskatningen var minimal i forhold til den totale mengden. 3 fisken som ble fisket på var ikke lokal fisk men fisk som trekte innover fjorden fra Skagerak. Det er kansje alarmerende at det ikke er bunnfisk i gjenn i oslofjorden men Pga matmangel er det ikke. Du må langt langt nord for og finne en fjord som kan by på så mye snadder for torsk og sei som oslofjorden.

Ja, dette med biologien i fjordsystem er meget komplekst. Da silda var borte fra de sørlige gytefelt, ble det jo ingen larvedrift inn til fjordsystemene på Vestlandet. Dermed ble det ikke ekstern rekruttering til lokale bestander, og det ble heller ikke etablert nye lokale bestander. Fjordsild har oftest en helt lik genetikk som NVG-sild, nettopp fordi de oppstår som dels tilfeldig drift av larver fra gytefeltene. Veldig få lokale bestander klarer å rekruttere til seg selv ettersom gytefeltene (eller lokale felt) ikke nødvendigvis fører til rekruttering til egen lokale bestand.

Nå - dette året - ser det mørkt ut for brislingen på Vestlandet, og dette kan godt være et resultat av makrellen som de siste årene har inntatt fjordene og beiter ned både brisling, brisling-yngel, smolt og yngel fra annen fisk. Situasjonen for hvitfisk henger nok også sammen med et stort overfiske fra mange nasjoner i Nordsjøen over flere tiår. Når innsig av fisk fra havet uteblir, blir de lokale bestandene (evt. i fjordene) de eneste man fisker på - og disse tåler nødvendigvis ikke et slikt fiskepress over tid.

Også jeg har fått være med på lysefiske, men da som fotograf og journalist. Ja, dette er et meget skånsomt, regulert og rent fiske med lange tradisjoner. Kjenner mange fiskere, og har ikke møtt noen som fisker for å fiske ned sitt eget levebrød. Fiskerne er like interessert som forskerne i å ha en bærekraftig forvaltning som sikrer arbeid i fremtiden - også i fjordene. Man har likevel mulighet til å opprette fiske-forbud-soner dersom det kreves. Selv om fiskedødeligheten på denne måten kan reduseres, kan vi ikke gjøre noe med den naturlige dødligheten fra predatorene (i sær makrellen) som de siste årene har inntatt fjordene og spist det den har kommet over av småfisk og larver. Å ensidig klandre lysefiske for endringer i et fjordsystem, blir derfor litt enkelt og veldig urettferdig. Ellers er vi nok alle enige om at vi ønsker et rikt mangfold og levedyktige bestander både i havet og i fjordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kommentar om lysfisket avsporet den egentlige debatten om hummerfiske. Men bare et par ting om lysfisket. Det er ikke det samme hvor man tar kvotene. Kvotene var for inntil noen få år siden en sak mellom fiskerne og hermetikkfabrikkene. Når man ikke får bifangst kommer det stort sett av at det ikke finnes annen fisk igjen. Det finnes dokumentasjon fra lysfisket i Oslofjorden for over 50 år siden hvor man fikk hundrevis av kilo med torsk i hvert steng. Jeg tror ikke at torsken, eller annen fisk, har blitt så intelligent at de unngår å bli bifangst eller at man har kommet fram til et lys som bare tiltrekker seg sild og brisling.

Vi har diskutert kunstige rev i en annen tråd og hvorfor ikke kombinere det med nye regler for hummerfisket. I sluttenden nyter alle godt av et strengere regime. Vi har alt for lett for å si at "slik har det alltid vært". Underforstått, slik skal/bør det fortsatt være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning Røed er fra Horten og i dag hadde lokalavisa en artikkel om han " Brannfakkel i bokform". Der presterte man bl annet denne "På Østkysten i USA tas det opp 25000 tonn hummer hvert år. Det er et mye større område enn i Norge, hvor vi fisker 50000 tonn" Røed skriver at i staten Main som har en kystlinje like lang som Skagerak tar man opp 25000 tonn, mens man her i 2011 tok opp 58 tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke får bifangst kommer det stort sett av at det ikke finnes annen fisk igjen. Det finnes dokumentasjon fra lysfisket i Oslofjorden for over 50 år siden hvor man fikk hundrevis av kilo med torsk i hvert steng. Jeg tror ikke at torsken, eller annen fisk, har blitt så intelligent at de unngår å bli bifangst eller at man har kommet fram til et lys som bare tiltrekker seg sild og brisling.

For ca. 50 år siden (1964 - 1969) foretok Havforskningsinstituttet årlige - og uanmeldte - befaringer under lysefiske på Vestlandet (Hordaland og Sogn og Fjordane). 70 kast ble undersøkt for bifangst, nettopp på grunn av at noen i den tid hevdet at lysefiske var skadelig. I rapporten som kom i 1972 (av Per Øynes) konkluderes det med. "Dette materialet viser klart at i de dype fjorder på Vestlandet kan ikke lysefisket etter sild og brisling ha noen skadevirkning for annen fisk. Dersom det er til noen slik skade for annet fiske må det i så fall være i poller, grunne fjorder og sund. Disse undersøkelsene kan imidlertid ikke påvise skader på andre fiskearter".

Og, torsk trekkes ikke mot lyset, men torsk kan beite på brisling og sild som tas i kast både på dagtid og nattestid.

Kort fortalt mener jeg at noen biologer og forskere blir dels overtolket i media og dels får lagt frem sine meninger og teorier som sannheter. Dermed blir det gjerne foreslått lettvinte løsning på sammensatte problemer eller utfordringer. Man kan eksempelvis ikke sammenligne Norges kyst med andre kystområder, ei heller forvaltningsmodeller. Dette gjelder også hummerbestanden der vi nå har en bunnfauna (i alle fall på Vestlandet) som er dominert av taskekrabbe. Under det store hummerfisket i etterkrigsårene var det eksempelvis lite krabbe å få, og vi kan ikke utelukke at krabbe og hummer er konkurrenter som i perioder dominerer hverandre. Det eneste som med sikkerhet hjelper for å redusere fiskedødeligheten er jo å totalfrede hummeren - men det er heller ikke da en automatikk i at vi får en eksplosiv vekst i bestanden. Personlig (noe jeg sjelden er på forum) kunne jeg tenkt meg en kvote på 10-15 hummer pr. fritidsfisker. Jeg er ikke så naiv at jeg tror alle hadde overholdt dette, men noen hadde kanskje tenkt at man ved å begrense eget fiske kan bidra til lavere fiskepress, og at vi alle kan ta vår del av ansvaret for at det også skal være nok hummer i fremtiden Jeg sluttet av etter 5 hummer i år, og har aldri tatt mer enn 5 i løpet av en sesong. Da blir det et par skalldyrmåltid (hummer og krabbe), og familien er godt fornøyd. Vet at jeg er litt sær akkurat når det gjelder dette og at de fleste fritidsfiskere helst ønsker flere titalls hummer - og jo flere dess bedre. Det er jo lovlig - men kanskje ikke tvingende nødvendig når vi står overfor en bestand som kanskje bør totalfredes?

Endret av fiskeri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.