Gå til innhold
Fiskersiden

Senetykkelse for bruk i Nidelva


Audiosan
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt å prøve Lakselykken i Nidelva(Vald13 mest sannsynlig) til sommeren, Og trenger i den anledning å få kjøpt inn litt fiskeutstyr(sluk og markfiske). Jeg foretrekker helt klart bruk av haspelsnelle, men da begrenses fort senetykkelsen. Multisnøre blir uaktuelt i denne forbindelse. 0.40-0.42 sene burde gå greit med en snellespole på omkring 60mm. Har sett litt på Berkley Trilene sensation. Denne har bruddstyrke på 15.4-16.4Kg, noe som burde klare de fleste laksene som kan finne på å bite. Noen som har erfaring med denne sene serien?

Er den like myk og medgjørlig som Trilene XL serien? Jeg har også 0.35 XL, med bruddstyrke på 11.3Kg.

Valgets kval.

Hvilke sener og tykkelser bruker folket i Nidelva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Det var jo helst i øvre del jeg tenkte meg.

0.50 blir litt i tykkeste laget for 60mm spole vil jeg tro. så da må det vel revurderes snelle. Om en skal gå opp til en 8000 størrelse, eller multiplikator 6501.

Stroft sene har jeg ikke sett noen sted ennå. hvem selger denne?(EDIT: Fant hos Agdars)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må itj bruk noe mindre enn 0.50 nei hvis du skal bruke mono. Kan jo risikere at en brukbar en biter på også. Men et lite tips for markfiske i Nidelva. Det er en del grønske på bunnen her (vet ikke hvordan forholdene er akkurat på vald 13) så ikke dumt å la søkket henge nederst på fortommen. Og la markopphenget være et stykke oppå hovedlina. Motsatt av det "normale" altså. Lengre utstikker fra trekantsvirvel til søkke enn fra trekantsvirvel til markangel for å si det slik. Slik at markklysa mere går klar av bunnen (grønska). Er det mye grønske på bunnen der du skal fiske tror jeg du ellers blir ganske lei av å skrelle av svære klaser med grønske fra markangelen for hvert kast :-) Kjøyr på en multiplikator og gjerne enda litt mere tykkelse så har du litt å gå på hvis du er litt halvsløv med å sjekke fortommen for hvert kast. Selv bruker jeg alltid 0.60 (skader ikke det i lengden :-))

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet 0.46 med bruddstyrke på 22Kg. Så noe høyere enn de aller fleste 0.50. Nå spørs det hvilken som blir den mykeste og smidigste av disse. Prisen vil vel også spille inn her, da jeg får 0.46 senen til hele 48,- for 245 meter.

Når det kommer til søkke og mark, så er det denne metoden jeg bruker til vanlig.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke XXL som selger den til redusert pris nei.

Røk ene kroken rett av på en treblekrok med denne i 0.35 i sommer, når jeg satte meg fast i tanga på Flakk. Så den oppgitte bruddstyrken tviler jeg ikke på :)

Bruker den også i 0.28 til sjøfiske, og 0.24 til ferskvann, og har hittil vært meget fornøyd med denne. men for all del. finns sikkert mye bedre. også er det vel litt smak og behag :)

Men skal sjekke ut Stroft også.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke bruddstyrken du bør satse mest på... Under tungt markfiske etter laks er slitasje test mye viktigere.

Brukte selv sufix duraflex det første året som laksefisker. Sterkt, myk fin sene med bruddstyrke på 21.5kg på 0.50mm, men denne blir fort slitt.

De siste årene har jeg kun brukt Stroft ABR. Er langt ifra de billigste alternativet, men du slipper hvertfall å ryke fisk. Denne tåler ganske mye juling.

Det er også en av de som kom best ut på slitasje testen til alt om fiske, men ofte ingen dum ide å gjøre en slik test selv.

Siden Stroft ABR er såpass sterkere enn sufix kunne jeg dermed gå ned til 0.45mm å fortsatt føle meg trygg. Kjøper dermed en storspole på 2000m så har jeg snøre for noen år om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes Sufix Duraflex er myk? Jeg kastet regelrett 300 meter av denne panser wiren. jeg har stålfortomer som er mykere :D

Og dette var 0.38. Men ja. Den tåler mye før den ryker. Men har kaste egenskaper som en ping-pong ball i stri motvind synes jeg.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.